Bukefalos 28 år!

Möjliga färgutfall?

G

glimmie

Nu behöver jag hjälp igen loveponies eller annan genetik-kunnig. Har hittat en hankatt som skulle vara perfekt åt min skogis Felice.
Hon är svartsmoke och han är svarttigré med vitt.
Kan man se på bara dom två och utesluta vissa färger och mönster eller måste man gå längre tillbaka i båda led?
Vilka färger och mönster kan jag förvänta mig på deras avkommor?
Tack för svar!
 
Jag tar mig friheten att svara :angel:
Eftersom båda är svarta kan du endast få svarta avkommor. Bär nån av katterna på dilution, kan du även få blå. För choklad och lila finns inte inom skogisar va?

Jag ger mig inte in på vilka sorts mönster du kan få i dom mönstrade, men kort äre färgutfallet följande:

Svart
Svartaugoti
Svartsmoke
Svartsilveraugoti

och allt med eller utan vitt och om nån bär på dilution är alla möjliga även i blått.
 
Tack för ditt svar. Jag vet absolut inte mycket om färggenetik men måste inte båda katterna bära på dilution för att det ska komma fram på avkommorna?
Jag trodde någonstans att Felices silver kunde komma fram på annat sätt än svartsmoke men så är inte fallet alltså. Trist med så nåra färguppsättningar när man äntligen hittat den perfekta hanen på alla andra vis :(
 
Nej hon kan inte ge mönstrat med en solid hane, men eftersom han är mönstrad så kan ungarna bli silvermönstrade.

För att dilutionen ska synas måste båda bära, men det krävs bara ett anlag för att den ska ligga dolt.

Alltså, en svart som inte bär på dilution paras med en diluterad. Ungarna blir alla fullfärger med alla kommer också att bära på dilutionen. Det gör att parar du nån av ungarna med en diluterad eller en fullfärg med dilutionsanlag, så kan dessa avkommor bli diluterade. Är du med?
Sen ska man tänka på att anlagen kan hänga med länge.

Säg att Helge är blå och paras med svarta Märta som inte bär på dilution. Deras ungar bli alla svarta och alla bär på dilution från Helge. En av avkommorna, Greta, som alltså är svart, paras med Stig som också är svart och dilutionsbärare får svarta och/eller blå ungar. När Greta däremot paras med Olle som är svart och inte bär på dilution, så blir alla ungar svarta med 50% chans att bära på diluterat. Sen minskar det med hälften för varje generation om man parar med ickebärare.

Jag vet en Britthane, BRI e (creme) vars farmors mormor är maskad och risken/chansen finns alltså att han bär på maskat. Så anlagen kan vara efterhängsna.
 
Vill du ha många olika färger, så ska du para med en röd/cremeaugoti med vitt. Är Felice dilutionsbärare, så kan du få i princip allt. Fast alla honor blir ju paddor med eller utan silver och mönster och vitfläck. Alla hanar blir solida med eller utan silver, vitfläck och mönster.

Jag har en lila hona i avel och letar smått hane till henne. Jag letar med ljus och lykta efter en rödvit chokladbärare till henne. Men inom Britter måste katten ha minst 25% vitt för att ha nån chans på utställningar och 50% och uppåt är mest önskvärt. Så eftersom min hona är helt utan vitt, så vill jag helst hitta en höggradigt vitfläckad hane för att på så sätt inte riskera ungar med för lite vitt.
Det är ett helt företag, men faktiskt inte så svårt att sätta sig in i dilutionen om man vill. Man kan ju skumma på ytan, man behöve rinte gå in i det djupaste. Och är det nått man undrar, så är vi ju bortskämda med loveponies här :D :bow:
 
Ja jag förstår, det var som jag trodde då. Båda katterna kan bära på det dolt och om en kattunge ärver det ifrån båda sina föräldrar så kommer det fram.
Tack så mycket för svaret. Det är intressant med färggenetik och jag skulle gärna vilja lära mig mer :)
 
Det MissFideli säger stämmer, med den kombinationen kan du få enbart svartbaserade färger, med eller utan silver, med eller utan agouti. Vilka agoutimönster det kan bli beror lite på vad din hona bär på för mönsteranlag, med eftersom tigré är dominant så kan du säkert få tigrerade. MEn möjligvis tabby också, om det ligger bakom.
Silver har du 50% chans för, och på en solid grundfärg ger ju detta svartsmoke, medan på en agouti kan du få svartsilvertigré (eller ev svartsilvertabby).

Sedan finns ju även chans för dilution om bägge bär på anlag för det. Då kan du få alla ovanstående varianter med blå grundfärg, dvs blå, blåsmoke, blåtigré, blåsilvertigré (och ev tabby).

Alla dessa kan dessutom bli vitfläck.

Jag tycker det här är ganska MÅNGA utfallsmöjligheter! Det enda som saknas är ju den röda serien, dvs röda och sköldpaddor. Annars kan du ju få i princip allt!

I början när man avlar är det också ganska bra att man håller sig till ganska få färganlag, eftersom man då inte har så mycket erfarenhet av att färgbestämma kattungarna, så det är inte lika stor risk att man felregistrerar.

Så om hanen passar din hona så tycker jag absolut inte att du ska stirra dig blind på färgen!
 
Att din hona är solid påverkar nog inte utbredning av det vita på en vitfläck negativt. Alltså om du parar en solid+vitfläck så blir ju inte ungarna mindre vita bara för att den ena föräldern inte har vitt alls.
Se på min hona, alla hennes ungar fick mer vitt än hon själv, trots att hanen är colorpoint.

Men det är klart, vill du ha en avkomma med mycket vitt så är ju det säkraste kortet att använda en hane med mycket vitt, även om det inte är säkert att det blir bra ändå.
En katt med lite vitt kan nedärva högre grader av vitfläck, och tvärtom.

Jag läste en jätteintressant artikel på nätet som beskrev vad det är som gör att det vita breder ut sig på vitfläckiga katter.

I fosterstadiet så sprider sig kattens pigment från "toppen" till "botten". Katten får alltså pigment på öron och huvud först, sist på mage och bröst.
Då S var närvarande, så blev pigmentcellerna "lata" och spreds sig långsammare. Ju långsammare de blev, desto mindre färg fick katten. Det är därför höggradit vita alltid har färg på öronen (van) och låggradigt vita oftast har en vit fläck någonstans på buken och/eller tassarna.
Samma celler styr över hörande, så det är därför många blåögda vita katter är döva, för då har cellerna inte hunnit vandra ner över öronen.

Vad som styr hur långt dessa celler ska vandra vet man dock inte riktigt, men troligtvis handlar det om polygener. Dubbla S-anlag leder till större utbreddhet av vitfläckigheten, men undantag finns, tex birman. Där är ju alla homozygota för S, men de är alla låggradigt vitfläckiga. Där har man alltså genom selektiv avel fått fram katter där pigmentcellerna vandrar ganska långt.

Cellerna kan också vandra mer eller mindre symmetriskt. Det är det osymmetriska som ger upphov till odd-eye, tex.

Här är en länk till artikeln, om någon vill läsa. Jätteintressant om man avlar på vitfläck, eller på dominantvitt (W):
http://home.earthlink.net/~featherland/off/white.html
 
Det har du faktiskt rätt i, det blir väldigt många färgutfall ändå. Perfekt! Tack för svaret! Mycket utförligt, kan tillägga att det är din hemsida jag kollar på när det är något speciellt inom färggenetik jag funderar över. Kanonsida! :bow:
 
Vad jag har hört, så är risken för låggradigt vitfläck större om man parar en enfärgad med en vitfläck, speciellt 03.
Parar man 2 03:or med varandra är risken för för lite vitt i det närmaste obefintlig. Sen beror det ju på vad man har bakom.

Men jag är fortfarande osäker på att den vitfläck som finns på maskade katter är samma som den på solida. Det borde finnas fler konstiga teckningar på raggisarna om det var samma. Fast dom kanske man inte ser? Nej, det borde vara mer konstigt.

Jag tror att RAG har något liknande SBI's vitfläckighet fast mer utbredd. Men det är vad jag tror :smirk:

Glömde lägga till att vissa vitfläckar ger mer eller mindre vitt. Vet en 03:a som med solida honor alltid ger för lite vitt och jag vet 03:or som med solida ger lagom mycket.
 
Ja, parar man två vitfläck med varandra så är ju chansen 25% att avkomman blir SS, och de är ju oftast höggradigt vitfläckiga.

Vitfläckigheten hos birma har man ju dividerat om ifall det skulle vara ett eget, skilt vitfläcksanlag. Man har fortfarande inte kommit fram till något bra svar. Det som talar emot det är att om man parar birma med annan ras så försvinner ganska snart "handskarna", och kattungarna blir "vanligt" vitfläckiga efter bara några generationer. Alla avkommor till birmakorsningar blir dessutom vitfläck, så det talar emot att det skulle handla om ett recessivt vitfläcksanlag.

Inom ragdollaveln så är det nästan allmänt vedertaget att det finns TVÅ vitfläcksanlag, ett som ger mitted, och ett som ger bicolor. Bägge är alleler på S, och brukar benämnas Sp (ger bicolor, p står för particolor) och Sb (ger mitted, b står för birman).
Ett Sp-anlag ger då bicolor, två ger van, eller sk "high white" (vilket förekommer hos ragdoll, då man parar två bicolor med varandra. Med dessa katter syns inte på utställning, eftersom de inte är certifikatberättigade). High whites ger med parning med coloropoint 100% bicolors. Ett Sb-anlag ger mitted och två ger High Mitted, vilket ser likadant ut som bicolor, men som med parning med colorpoint ger enbart mittedavkommor.
SpSb, dvs ett bicolor och ett mittedanlag, ger sk Midhigh white, en bicolor med "dolt" mittedanlag. Dessa ser oftast ut som bicolors, men har ofta lite mer vitt. De kan lämna både bicolor och mittedavkommor, men inga colorpoints.
För att krångla till det hela så förekommer det ibland att det föds katter som genetiskt är mitted, men som ser ut som bicolor, och tvärtom...

Om denna vitfläcksteori stämmer eller ej vet jag inte, jag tror inte den är allmänt vedertagen av alla genetiker, men den tillämpas i ragdollaveln, och man kan med hjälp av den oftast förutsäga avkommornas vitfläckighet med ganska stor säkerhet.
OM teorin stämmer, så tror jag att bägge anlagen finns hos huskatter, för det är ganska ofta som jag ser huskatter med en teckning som stämmer precis in på mitted och bicolor.

Men det mittedanlag som finns hos ragdoll kan inte vara detsamma som hos birma, eftersom om man parar två mitted ragdoll, så får man 25% colorpoint, 25% high mitted och 50% mitted, medan man om man parar två birmor får 100% vita handskar.

Här är några bilder på "annorlunda" tecknade ragdolls:

http://www.ragdollklubben.com/galleri/pics/apropoTexas.jpg
http://www.ragdollklubben.com/galleri/pics/happyrags_birdie.jpg
http://www.ragdollklubben.com/galleri/pics/saga.jpg
http://www.ragdollklubben.com/galleri/pics/bacchus.jpg
http://www.scandinavianragdoll.com/galleri/bicolor/pics/TrendipussBailey.jpg

Och min egen honas kullsyster, som är en perfekt tecknad bicolor, fick en kull straxt efter min egen hona (efter samma hanne), och titta på hur hennes kattungar blev tecknade:

S*Krymla's
 
HoHo,,,tänkte faktiskt oxå ta lite hjälp av er färgexperter,,,
Mina skogishanar är: 1 rödtigré & 1 creme
bägge har silveranlag, vad blir det för färger om nån av dem parar sig med min hona: bruntigré(svartrandig)med vitt och silveranlag (NFO n 0923)
Tacksam för svar ,,vore kul att veta...... :confused: :D
Kolla kissarna på min sida: http://medlem.spray.se/merlynlindahl/
Tack på förhand, Merlyn
 
En katt kan inte bära på silveranlag, antingen är de silver är så är de inte det. Silver är nämligen ett dominant anlag, och kan alltså inte bäras dolt.

Rödtigré hane + Bruntigré och vit hona kan ge:

Hanar:
Bruntigré
Ev svart (om bägge katterna bär på anlag för solid)
Ev bruntabby (Om bägge katterna bär på anlag för tabbymönster)
Ev ovanstående färger med blå grundfärg (dvs blå, blåtigré och blåtabby) om bägge katterna bär på anlag för dilution.

Honor:
Brunsköldpaddstigré
Ev brunsköldpadd (om bägge bär på solid)
Ev brunsköldpaddstabby (om bägge bär på tabby)
Ev blåsköldpaddstigré/blåsköldpadd/blåsköldpaddstabby (om bägge bär på dilution)

Alla dessa kan dessutom bli vitfläck.

Creme hane + bruntigré och vit hona kan ge:

Samma som ovan, fast här vet du att hanen har dilutionsanlag och solidanlag, men honan måste fortfarande bära på det för att ungarna ska kunna bli det.
 
Tackar Tackar,,,, jag trodde att de kunde bära på silver,,,har hört det nån stans,,,MEN man lär sig nåt nytt varje dag.
Honans mor är blåvit ej tigré och cremehanen har blå pappa och blåvit farfar.
Finns det egentligen nåt enkelt sätt att lära sig färgutfall? Har en genetiklänk på min hemsida,,,, :confused:
Vilka färger det än blir så: :love: :D
 
Om honkatten har en blå mamma så vet du med säkerhet att hon bär på anlag för dilution och för solid, så då kan alla de av färgerna jag räknade upp komma.

Hos skogis så finns det någon sorts föreställning om att silver kan ligga dolt, men det handlar då om dåligt färgade sivlerföräldrar som fått silveravkommor. Då ligger inte anlaget dolt, det syns bara dåligt på katten, som då är felregistrerad.

På min hemsida har jag skrivit om färggenetik på katter, om du vill lära dig. Lär man sig bara vilka anlag som är dominanta och vilka som är recessiva så är det ganska lätt att kunna förutsäga vilka färger man kan få.
Länk:
http://dragonfire.knows.it
 
Hejsan!!!
Snart får jag se med egna ögon vad det kan bli mellan rödtigré hane och brintigré/vit hona......
De har nu parat sig ett antal gånger så förhoppningsvis har det tagit sig! :love: Jag é jättenyfiken!
Bägge katterna är jättefina och jag har stora förhoppningar om kullen! Se bilder på hemsidan under Sarassa.
http://medlem.spray.se/merlynlindahl/
Hej så länge :rofl: :rofl: :rofl:
 
Ja alla honor blir sköldpaddor och alla hanar blir svartpigmenterade, dvs svart och blå om föräldrarna bär på dilution. Dom kan bli både mönstrade och solida. Och så kan alla ungar få vita fläckar förstås, efter mamma sin.
 
Det är så otroligt kul att gå i väntans tider!
Längesedan jag hade en egen kull nu. Funderar starkt på att registrera -Merlyndra's- som stamnamn!
Ha en underbar helg allihop!!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 473
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 254
Senast: Sasse
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 317
Senast: Barbabelle
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 949
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp