Mönster till hjälmöverdrag?

mamman

Trådstartare
Vet någon var man får tag på mönster till hjälmöverdrag? Min dotter vill sy nytt hjälmöverdrag själv, det gamla passar inte nya hjälmen och dessutom så vill hon ha flera. Hon ritade mönster på fri hand men är inte nöjd med resultatet (men jag tycker att det är minst lika bra som vissa man köper färdiga). I skolan sydde hon ett överdrag av trikå men utan skärm. Nu vill hon sy i oelastisk duchess och då måste passformen vara bättre. Vill också ha tips på skärminnehåll, har hört om pizzakartong(!) men funderar på om någon mjuk plast (glasslåda?) kan vara bättre?
 
Sv: Mönster till hjälmöverdrag?

Kan tyvärr inte bidra med några sömningsråd - kan inte sy i en knapp. Men kartong i skärmen låter helt förkastligt. Hur ska man kunna tvätta den!:(
 
Sv: Mönster till hjälmöverdrag?

Man får sy skärmen som en ficka, ev med kardborrestängning, så att man kan ta ut skärmen vid tvätt. Men någon sorts halvmjuk plast är nog mer praktiskt.

Men "hallå" - ingen som har sytt något? För flera år sedan såg jag en tråd om några engelska mönsterböcker med mönster på utrustning för både häst och ryttare. Finns de fortfarfande?

Borde jag lägga tråden någon annanstans för bättre respons?
 
Sv: Mönster till hjälmöverdrag?

Det enklaste är nog att få tag på en kasserad mössa och använda den som mönster. Men vad vet jag.

Så har jag gjort! Och glasspaketplast (konstigt ord, ha!) i skärmen.

mamman:
För flera år sedan såg jag en tråd om några engelska mönsterböcker med mönster på utrustning för både häst och ryttare. Finns de fortfarfande?
Beställde den men den kom aldrig, så vi gjorde som nämnt ovan istället.
 
Sv: Mönster till hjälmöverdrag?

Tyvärr har vi inte tillgång till någon kasserad. De andra ponnyjockeyerna har (också) nya eller för små. Dels växer huvudet fortfarande på unga ryttare, dels har de varit tvugna att byta hjälmmodell så gamla överdrag passar inte längre.

OK då vet jag att jag inte skall beställa boken om jag hittar namnet.
 
Sv: Mönster till hjälmöverdrag?

Lite långt från Blentarp!:angel: Men jag är säker på att någon på Angarn har en gammal mössa du kan be att få låna.:)
 

Liknande trådar

Utrustning vet att det funnits fler liknande trådar, men hittar dom inte nu, och vad jag minns var det mest täcken o sånt som syddes i dom...
Svar
1
· Visningar
1 356
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp