Möglande hösilage

finapina

Trådstartare
Det verkar som värmen bara håller i sig. Får ni det att funka att fodra med hösilage nu ? Här möglar balarna fortare än vanligt. Hästarna ej redo gör bete på heltid än. Tips o idéer? Köpa in ett gäng torrhö ?
 
De möglar inte utan det blir bakterietillväxt (de blir varma). Fodret är otjänligt och det är bättre att fodra med hö när plusgraderna kryper uppåt.
 
Det verkar som värmen bara håller i sig. Får ni det att funka att fodra med hösilage nu ? Här möglar balarna fortare än vanligt. Hästarna ej redo gör bete på heltid än. Tips o idéer? Köpa in ett gäng torrhö ?

Torrhö är ett alternativ.
ett annat alternativ kan vara att sprätta upp balarna ordentligt, sprida ut fodret luftigt så det torkar helt.
 
Vi köper småbalar på sommaren, då hinner vi göra av med dem i god tid. Bonden balar om, så det är samma hösilage hela året, bara olika förpackningar.
 
Småbalar har även jag (fast bete sen 1 maj hos mig) vid behov. 30 kg styck, det går åt på en dag.
 
Det verkar som värmen bara håller i sig. Får ni det att funka att fodra med hösilage nu ? Här möglar balarna fortare än vanligt. Hästarna ej redo gör bete på heltid än. Tips o idéer? Köpa in ett gäng torrhö ?

Vi har 15 hästar så för oss funkar det eftersom vi gör av med en storbal direkt då inga hästar går ute dygnet runt. Med få hästar, även om de står på box dvs mera grovfoder går åt, är det omöjligt att ha silage sommartid /i sådant här väder såvida du då inte har småbalar som går åt samma dag och förvaras svalt och mörkt. De små balarna upplever jag ännu känsligare när de väl är öppnade så ska man ha dem måste de gå åt i princip samma dygn i varmt väder.

Har alltid haft hö sommartid med början april/maj beroende på vädret i mindre stall genom åren.
 
En annan sak som ökar på bakterietillväxt vid värme är om man behåller plasten på, vi öppnar balen helt och lägger den på pallar.
 
När vi inte fått tag på torrhö har vi sprättat HELA balen och lagt ut den på pall i box, vilket är otroligt tids- och utrymmeskrävande. Fodret blir lättare smutsigt (damm från sopning) och tar värme förr eller senare. Ungefär 2/3 har fått slängas.

Vi försökte köpa torrhö i småbal när det blev för varmt.
 
När vi inte fått tag på torrhö har vi sprättat HELA balen och lagt ut den på pall i box, vilket är otroligt tids- och utrymmeskrävande. Fodret blir lättare smutsigt (damm från sopning) och tar värme förr eller senare. Ungefär 2/3 har fått slängas.

Vi försökte köpa torrhö i småbal när det blev för varmt.
Vi gör på samma sätt, fast höet förvaras på pallen i vår hölada. Så just damm från sopning slipper vi. Vi köper 140 kg balar, så det brukar funka fin fint. Hade det handlat om större balar, ja då hade det blivit knepigt.
 
När vi inte fått tag på torrhö har vi sprättat HELA balen och lagt ut den på pall i box, vilket är otroligt tids- och utrymmeskrävande. Fodret blir lättare smutsigt (damm från sopning) och tar värme förr eller senare. Ungefär 2/3 har fått slängas.

Vi försökte köpa torrhö i småbal när det blev för varmt.

Dessutom så funkar det endast om silaget är väldigt torrt från början , vid lägre trorrhalt blir det otjänligt ändå i värme .
Som kommenterat tidigare : om man fodrar med silage och har få hästar måste man ha en plan långt förebyggande att ha möjlighet till övergång på hö, alternativt då ha småbalar ensilage om det ska funka med tjänligt foder i sån värme som tråden avser.
 
Vi har vid behov dragit ut en enorm presenning, vräkt ut en del av balen och torkat i solen. Vänt höet minst en gång. Och gjort det med en hel bal. Det tar mycket tid och plats, men det fungerar.

Typ i år är det nog helt omöjligt att få tag på torrhö småbal där jag bor.
 
Vi sprider ut och torkar på skullen, ett drygt jobb eftersom det är stora balar.

Det är ju lätt att säga att man ska ha beredskap för varmt väder, men det här är en undantagsvår. Vi brukar inte ha det här problemet förrän en bra bit in i juni. En vanlig vår fodrar vi med hö i ungefär två veckor, vi har hö för en månad på lager. I år hade vi behövt det dubbla.

Men vi är säkert oansvariga hästägare...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 355
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 622
Senast: Habina
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 068
Senast: JohannaB
·
Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp