Moms och tull utanför EU

BernT

Trådstartare
Beställde en grej från Kina. Totalt värde 225kr, varav frakten är 51kr.
Paketet gick till tullen (vilket gör mig absolut inget, rätt ska vara rätt) men jag ska lösa ut det med 183kr??

Varor under 300kr ska man väl inte ens betala moms för? Utan bara tull på 12%. Och det blir ju knappast 183kr. Nån som har en gissning om varför det blev såpass hög summa? Ska ringa Tullverket imorgon och fråga, idag hinner jag inte.
 
Nu kanske jag läste för snabbt men jag hittar ingen 300kronors gräns. Men 183 låter mycket.
 
Nu kanske jag läste för snabbt men jag hittar ingen 300kronors gräns. Men 183 låter mycket.

Jag kan tyvärr inte hitta källan nu (ska iväg) men läste (tror de va hos Skatteverket) att för varor under 100kr, ingen moms eller tull. 100-300 tull, 300 och över moms och tull.

Ja jag tycker ned det var mkt. Ingen astronomisk summa men lite underligt ändå.
 
Beställde en grej från Kina. Totalt värde 225kr, varav frakten är 51kr.
Paketet gick till tullen (vilket gör mig absolut inget, rätt ska vara rätt) men jag ska lösa ut det med 183kr??

Varor under 300kr ska man väl inte ens betala moms för? Utan bara tull på 12%. Och det blir ju knappast 183kr. Nån som har en gissning om varför det blev såpass hög summa? Ska ringa Tullverket imorgon och fråga, idag hinner jag inte.

Lär vara importdeklarationsavgiften, alltså kostnaden för att de gjort jobbet typ.
 
Beställde en grej från Kina. Totalt värde 225kr, varav frakten är 51kr.
Paketet gick till tullen (vilket gör mig absolut inget, rätt ska vara rätt) men jag ska lösa ut det med 183kr??

Varor under 300kr ska man väl inte ens betala moms för? Utan bara tull på 12%. Och det blir ju knappast 183kr. Nån som har en gissning om varför det blev såpass hög summa? Ska ringa Tullverket imorgon och fråga, idag hinner jag inte.

Antagligen är det Importtulldeklarationsavgift på 125 kr som gör det såpass dyrt.

http://www.tullverket.se/innehallao...a29e006dc.html#BestallavarorfranlandutanforEU
 
Låter märkligt!
Nu är jag väl ingen stjärna på matte, men jag får tullen till ca. 21 kr. :confused:
Låter väldigt skumt att du ska betala typ lika mycket för varorna som för tullen!
 
Jag kan tyvärr inte hitta källan nu (ska iväg) men läste (tror de va hos Skatteverket) att för varor under 100kr, ingen moms eller tull. 100-300 tull, 300 och över moms och tull.

Ja jag tycker ned det var mkt. Ingen astronomisk summa men lite underligt ändå.

Du skal alltid betala moms på en vara, men tull avgiften slopas vid värde under 1500
Källa: samma länk som ovan
 
När jag fick tulla senast så sa posten att tullen berodde på paketets vikt och inte faktiska värde (en hög med lp-skivor blev således snordyra).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp