momsregestrering?

PrittePuff

Trådstartare
Hur fungerar det med momsregestrering?
Vi har köpt en gård som är taxerad som jordbruksfastighet.
Vi tänkte nu köpa lite stolp så vi kan hängna in lite mark, men tänkte att då måste vi kunna dra momsen från stolparna. :p
Ska man regestrera sig hos skattemyndigheten?
Vad är det för blankett då? :confused:
SKa man regestrera personen som äger fastigheten eller fastigheten?

Ja, liksom hur gör jag?

Sv: momsregestrering?

Du/Ni som äger fastigheten måste lämna in en momsanmälan till skatteverket, det finns blanketter att beställa från deras hemsida. När vi köpte våran gård så missade vi detta, skickade in anmälan efter några månader, så vi förlorade lite pengar på det.

Vi lämnar in våran deklaration till LRF och dom fixar åt oss det som behövs.

Vi ser bara till att spara kvitton på det som köps och ska dras av.

*kl*

Måste man inte ha några intäkter för att få vara momsregistrerad?!
Tex om man hyr ut stallplatser eller så. Man får väl ändå inte dra momsen om man ska bygga hage till sina egna hobbyhästar?

Helt rätt. Man måste ha en viss omsättning. Innan var det ett minimum på 30 000 om året i omsättning, kan vara ändrat nu.

Men om man "bara" äger en lantbruksfastighet måste man väl också momsregistrera sig om man vill kunna dra momsen? Om man drar in EU-bidrag har man ju en verksamhet?

Immer

Möjligt, det vågar jag inte svara på. Fast på vår förra gård som var reggad som lantbruk (och innan vi började köra hästeriet som företag) så kunde vi inte dra momsen. Men det är ett gäng år sedan, innan EU-bidragens tid...

:o
Vet inte.
Har ganska "noll koll":o :( Därför också anledning till att vi lämnar bort deklarationen till dom som kan.

Vi har sålt lite skog "bara". Utöver det har vi ingen verksamhet.
Är det annorlunda då kanske?
Har försökt satt mig in hur det funkar (halvhjärtat) men tycker att det verkar vara en väldans massa huvudbryderier för min del.
Som jag fattat det (kan vara helt fel) så säger LRFkonsulten att det är bara om vi har någon slags inkomst på fastigheten som vi får dra av moms på vissa saker.
Men om vi sedan är registrerad på nå vis vet jag inte.
Har inte bott här så länge och kommit in i det på riktigt.

Blanketten heter Skatte- och avgiftsanmälan.

Hur stor omsättning man måste ha vet jag inte, men det finns väl definierat nånstans när det räknas som hobbyverksamhet och inte. Siffran 30.000 kr/år som någon nämnde låter bekant, så det kan kanske stämma.

Det enklaste är väl att ringa till ditt skattekontor och fråga hur du ska göra. De brukar vara hjälpsamma!

Vi har en liten jordbruksfastighet med nästan bara kostnader (intäkter blir ev när vi säljer skog) och vi har inte momsregistrerat den. Vi redovisade moms och sånt i deklarationen förra året och fick tillbaka pengarna i julas.

Hej hej,

Jag gjorde så här. Vi köpte en jordbruksfastighet i höstas (bygger nytt på den). Registrerade en enskild firma. Samt därefter registrerade den för moms. Ämnar hyra ut 2 boxplatser och föda upp islandshästar :D
Jag får inte dra av kostnad för mina egna hästar. Däremot har jag fått dra av hela stallbygget, och allt som rör stallet. Jag jobbar också och får då alltså dra av momsen mot min egna inkomst.
Så här får man lov att göra i max 5 år, därefter måste företaget gå med vinst.
Så, mitt tips är att du registrerar en enskild firma och anmäler dig för moms. Sedan bokar du en tid till LRF-konsult. Att vara medlem i LRF är iofs ganska dyrt, men ack -de pengarna har jag tjänat in med råge redan. Konsultet hjälper dig med att söka eu-bidrag, deklaration, tips etc. Jag fick just tillbaka på min skatt och det var en hel del.
//Jezz

Har jag fattat fel då tro?
Trodde inte man behövde starta företag, lantbruksfastigheten är ju ett företag i sig som man får dra av kostnader på och lyfta momsen. Ett underskott får dras av mot inkomst av tjänst de första fem åren, det vet jag. Men jag trodde inte man behövde starta företag, detta måste jag nog kolla upp. Någon annan som vet hur det ska vara??

Du behöver inte starta något företag. Du får deklarera på en N1,a (en blankett)+ din ordinarie. Du får inte dra av någon moms om du renoverar boningshuset men på alla övriga hus stall, lador, garage mm. Gäller även nybygnation.
Du får dra av momsen om du inhandlar hammare, spik, motorsåg, ja allt som rör fastigheten. Även en viss del av vattnet om man har kommunalt och ström ska man kunna dra av. Men tyvärr inte fodret till fritidshästar. Momsen läggs sedan på hög under några år och du kan använda den tex, när du säljer något (skog,hö mm) då behöver du inte skatta på det du har sålt. Prata med en redovisningsbyrå så får du tips. Är det en enkelt jordbruksfastiget så brukar det inte vara svårt att deklarera själv bara man får hjälp i från början. EU bidraget är något helt annat och görs på särskilda blanketter.antar att du kan dra av för hagstolparna. Men alla kvitton måste noga sparas efter varje år, så du kan verifiera vad som är inhandlat och skulle man göra fel så får man ett brev fån skattemydigeheten och det gå alltid att överklaga. (tänk på alla nolltaxerare med stora gårdar???? )

För att vara med i momssystemet måste man driva ekonomisk verksamhet.

Tanken är givetvis att du då om några år kommer att bidra med skatt till staten genom momsinbetalningar på din försäljning. Du ska förädla dina inköp till ett högre försäljningsvärde, dvs dina inköp ska generera större försäljningsvärde.

Man är helt fel ute om man betraktar momsen som en gåva från staten bara för att man registrerar ett företag. Det här har diskuterats i oändliga trådar förut, men om man inte har för avsikt att bli nettomomsare på sikt (vinstsyfte) så ska man definitivt låta bli att dra momsen på inköp, det är bedrägeri.

Dessutom är det vitalt att just de inköp man gör avdrag för är de som kommer att generera intäkterna senare. Så det går aldrig att dra av ett sadelinköp om man enbart säljer spannmål osv, det är också bedrägeri.

Jo, det där är jag fullt införstådd i.
Men det var bra att du skrev ifall någon annan inte är klar på reglerna på det viset.:)

Vi blev kollade förra året av skattemyndigheten för att vi har jordbruksfastighet. Hon på skattemyndigheterna sa att de kollar alla som möjligtvis kan misstänkas dra av för hästrelaterade kostnader.
Men vi har inte dragit av något (eftersom vi inte har någon inkomst på hästarna) så vi klarade kontrollen. Men man blir lite skakig ändå när man blir kollad, tänk om man gjort något fel omedvetet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 020
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 637
Senast: Ceta
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
779
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka