Morris & Nolan snedsliten!!! HJÄLP!!!

FUNNY

Trådstartare
Har hittat en sadel som nu verkar passa hästen, men då är den snedsliten!!!
Den är nyligen omstoppad av sadelmakaren enligt säljaren.
Det snedslitna som jag ser är att märket som står nere vid kåpan där skänkelläget är på ena sidan är helt bortslitet men på andra sidan syns helt fint + att när man tittar framifrån på sadeln så ser man att sadeln är mera veckad på den ena sidan (de "bossorna" som ligger bakom bogbladet) + att de "bossorna" sticker ut pyttelite den sista biten fram emot hästen (hrm.... svårt att beskriva).

Har bara ridit i den en gång lite utan stigbyglar o då tyckte jag nog att det kanske var några pälsstrån som liksom stod upp på ena sidan under bossorna, men jag vet med mig att både jag o hästen är sned så det kanske inte är så konstigt mao.

Har detta någon betydelse tror ni?
Jag blir ju skeptisk....

Mvh Anna

Sv: Morris & Nolan snedsliten!!! HJÄLP!!!

Kan det inte vara så att ryttaren suttit snet och slitit mer på ena sidan?

Tack för ditt svar.
Jo det är just det jag misstänker men frågan är ifall det har någon betydelse när sadelmakaren har stoppat om den o så??!!

Om ryttaren slitit den snett är det ju också stor risk för att sadeln är snedsutten! Det kan ju också vara så att hästen som använt den inte varit direkt rakriktad...den kanske inte tar ena sidans skänkel? Då är ju risken stor att hästen är mer musklad på sin ena sida med en sned sadel som följd...

Var observant och jämför bossorna noga (även framtill, även om den är omstoppad. Be någon duktig sadelmakare/sadelutprovare kika på den om du känner dig osäker.

Lycka till med köpet!

Senast ändrad av en moderator:

Jo jag blir ju lite skeptisk o kommer nog att avstå ifrån sadeln då jag inte har möjlighet att låta en sadelmakare titta på den innan jag bestämmer om jag ska köpa den.

Tack för att jag har fått ventilera min åsikter lite :)
/Anna

Hade själv hemma en MoN dressyr som var väldigt sned!
När jag la den på framvalvet syntes det väldigt tydligt!
Vet inte om det är speciellt vanligt på MoN,men jag skickade tillbaks sadeln,trots att den både låg bra och var skön!Vågade inte chansa på att det bara var stppningen som var sned,utan var rädd att även bommen var det.Har inte hittat någon ny,nära mig,så jag har köpt en Edinburgh,men hittar jag en fin MoN ,så slår jag gärna till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka