Mossig gravsten.

astronaut

Trådstartare
Pappas gravsten har mer eller mindre aldrig blivit tvättad och idag försökte jag skrubba bort all mossa. Fungerade finfint på både fram och baksidan men just "kortsidan" är ju inte direkt plan och jag gjorde sönder den mer grövre svampen än lyckades bli av med det värsta.

Här inga råd med mirakelmedel men förstörs stenen om man använder en sådan grillgallersrengörare? Vill ju inte på köpet ta sönder en gravsten på 20000 för den sakens skull.
 

Bifogade filer

  • 20210727_145910.jpg
    20210727_145910.jpg
    307,4 KB · Visningar: 100
Pappas gravsten har mer eller mindre aldrig blivit tvättad och idag försökte jag skrubba bort all mossa. Fungerade finfint på både fram och baksidan men just "kortsidan" är ju inte direkt plan och jag gjorde sönder den mer grövre svampen än lyckades bli av med det värsta.

Här inga råd med mirakelmedel men förstörs stenen om man använder en sådan grillgallersrengörare? Vill ju inte på köpet ta sönder en gravsten på 20000 för den sakens skull.
Jag hade låtit det vara, men vill du verkligen få bort det skulle jag prova med ekotipsets fönsterputs, man blandar själv ättika, vatten och lite diskmedel. Det finns även spray som heter mossborttagning som är effektivt men inte speciellt dyrt.
 
Jag hade låtit det vara, men vill du verkligen få bort det skulle jag prova med ekotipsets fönsterputs, man blandar själv ättika, vatten och lite diskmedel. Det finns även spray som heter mossborttagning som är effektivt men inte speciellt dyrt.

Jo, men jag blir störd av mossan och faster hittar bara fel om hon råkar ha vägen förbi och ser ngt som är icke perfekt (tro mig, mamma fick en mindre utskällning av henne på min mormors begravning). Vågar man ha ättiksprit nära blommor osv? För inte växter av det (Jag lyckas oftast blöta ned allt runtom och inte bara en punkt)..
 
Börja med grönsåpa och en grov rotborste, skura ordentligt i cirkelrörelser och se hur det blir efter det. Grillborste hade jag varit försiktig med, det är ofta stålborst på dem och det kan repa stenen ordentligt, dvs du får en massa vita rispor i ytan som inte går bort med mer än att man slipar ned ytan helt. Är man inte nöjd med grönsåpa och rotborste kan man testa trall-tvätt, men börja längst ned på ett hörn så att du säkerställer att det inte lämnar fläckar på stenen innan du kör på det över hela.

/Fd kyrkogårdsarbetare
 
Jo, men jag blir störd av mossan och faster hittar bara fel om hon råkar ha vägen förbi och ser ngt som är icke perfekt (tro mig, mamma fick en mindre utskällning av henne på min mormors begravning). Vågar man ha ättiksprit nära blommor osv? För inte växter av det (Jag lyckas oftast blöta ned allt runtom och inte bara en punkt)..
Åh ni har såna människor i närheten :( Gör som @iNHALE skriver först, en rotborste tar mer än en svamp.
 
Börja med grönsåpa och en grov rotborste, skura ordentligt i cirkelrörelser och se hur det blir efter det. Grillborste hade jag varit försiktig med, det är ofta stålborst på dem och det kan repa stenen ordentligt, dvs du får en massa vita rispor i ytan som inte går bort med mer än att man slipar ned ytan helt. Är man inte nöjd med grönsåpa och rotborste kan man testa trall-tvätt, men börja längst ned på ett hörn så att du säkerställer att det inte lämnar fläckar på stenen innan du kör på det över hela.

/Fd kyrkogårdsarbetare

Rotborste och grönsåpa it is!
Åh ni har såna människor i närheten :( Gör som @iNHALE skriver först, en rotborste tar mer än en svamp.

Japps, tyvärr. Ska prova en rotborste :)
 
Pappas gravsten har mer eller mindre aldrig blivit tvättad och idag försökte jag skrubba bort all mossa. Fungerade finfint på både fram och baksidan men just "kortsidan" är ju inte direkt plan och jag gjorde sönder den mer grövre svampen än lyckades bli av med det värsta.

Här inga råd med mirakelmedel men förstörs stenen om man använder en sådan grillgallersrengörare? Vill ju inte på köpet ta sönder en gravsten på 20000 för den sakens skull.
Frågade en som arbetar på kyrkogården just om mossa, lav på gravstenen. Rekommenderades att lösa upp en stark lösning av diskmaskin tablett/ maskindiskmedel och blöta där man vill ha rent och skrubba med borte. Dock inte på ev guldfärg.
 
Är stenen obehandlad hade jag nog gått på med stålborste :angel:
Sen finns det speciella medel för att tvätta just gravstenar. Brukar finnas hos begravningsbyråer och liknande. Alg-rengöring är också effektivt. Precis som högtryckstvätt.
Er kyrkogårdsförvaltning erbjuder kanske gravstenstvätt mot betalning, här kostar det runt 400 tror jag.
Hälsningar från en kyrkvaktmästare :)
 
Högtryckstvätt. Har tvättat många gravstenar så dock inte om det är guld ingraverat. Kolla med vaktmästaren vid kyrkogården.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 339
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 527
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Jag behöver en spark i baken! Det råder någons slags grym ironi i att jag, som ägnar en del av min arbetsdag åt att försöka motivera...
Svar
19
· Visningar
2 154
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp