Motivationen tryter, tips och råd tack!

jennyth

Trådstartare
Hej!
Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod. Men, jag börjar helt tappa motivationen och glädjen i att rida.
För det första, så går det helt enkelt aldrig bra att rida. Mitt halvblod är negativt inställd till allt förutom att rida ut. Jag har haft honom i 3 år och har inte hittat en enda knapp. Han springer för det mesta med huvudet rakt upp och bakkärran på en annan planet. Jag blir så frustrerad när jag ser andra som kämpar med sina svårridna hästar, dom gör ju framsteg! Vi har stått och trampat på samma ställe i 3 år och jag blir matt bara jag tänker på att rida i paddocken. Jag försöker allt möjligt, variera träningen, rida lite mer kravlöst, byta övningar ofta för att han inte ska bli uttråkad osv men inget händer. Under dom 3 åren jag har haft honom har han gått ordentligt ca 5 gånger kanske? Han är dessutom genomgången av veterinär, men han är frisk som en nötkärna,17 år gammal.
Jag antar att vi verkligen inte passar ihop, men jag känner mig sååå dålig som vill ge upp och sälja han. Var påväg att göra det förut, och de som provred honom hade precis samma problem som mig, trots att de till synes var duktiga ryttare.
Jag upplever inte mig själv som en dålig ryttare, har inget problem att jobba andra hästar i form, även dom som kan vara lite knepiga. Tävlat i både hoppning och dressyr LA/LA och ser ingen anledning till att inte kunna gå längre med rätt häst. Men när jag sitter på min egen häst platsar jag knappt i en knatte-grupp på ridskola.

Vad gör jag för fel? Vad ska jag ta mig till? Finns det någon radikal förändring jag kan göra? Känner inte heller att jag har något särskilt band till mitt halvblod. Han är alltid snäll och super i hanteringen, men tyr sig inte alls till mig. Mitt fullblod kan sova med huvudet i mitt knä, och vill gosa så fort jag är i närheten av henne.

Känner många dagar för att ge upp och lägga ridningen på hyllan för just nu är det för himla tråkigt. Jag är alltid arg och besviken efter ett ridpass.
Sååå himla tacksam för minsta lilla tips!
 
Sv: Motivationen tryter, tips och råd tack!

Äsch, du behöver inte känna dig dålig för att du vill sälja honom!
Passar ni inte ihop, så gör ni ju inte.
Varför ska du lägga ner massa energi som bara ger dig något negativt tillbaka?
Det ska ju vara roligt att ha häst :)
Jag tycker du ska sälja hästen och köpa en som passar dig bättre!
Jag förstår din känsla. Har haft det lite kämpigt med min unghäst.
Men jag har inte haft honom så länge så att det är dags att ge upp.
Men efter tre år? Då hade jag nog faktiskt sålt.
 
Sv: Motivationen tryter, tips och råd tack!

Jag känner igen dig i varje ord du skriver. Har ett sto med starka åsikter, som vid varje pass gick som en stjärnkikare, bet tag i bettet, flyttade dåligt för hjälperna och allmänt hatade ridningen. Jag var ofta ledsen och besviken och varje pass gjorde jag allt för att hon skulle sänka huvudet. :banghead: Detta höll på i ca 3 år. Det jag gjorde var att byta inriktning. Jag gick från modern dressyr till AR, vi gjorde om hela hennes grundutbildning och hon kan nu göra skolorna i halsring :D Under den perioden tränade jag mycket centrerad ridning och NH. det hjälpte oss.

Men jag var nära att sälja henne, hittar man ingen väg är det inte konstigt att man tänker så. Så jag skulle vilja säga, bra kämpat! Envishet är en styrka ;) Och tre år är en lång tid.

Gör som du vill, men om du absolut vill ha kvar hästen så tycker jag att du borde testa byta kommunikations sätt. Vet av en häst som inte kan ha något på huvudet, utan rids i halsring och med sadel. Innan den ägaren hittade deras gyllene väg så hade de vad jag förstod stora problem med ridningen. Testa gärna centrerad ridning, AR passade mig och mitt sto, kanske western?
Vill önska er lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 117
Senast: AbCdE
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 534
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp