Multivitamineraltabletter

svea

Trådstartare
Vad ska man välja om man vill ha ett bra kosttillskott med vitaminer och mineraler? Jag är inte superbra på att näringsoptimera min kost och skulle behöva något som är lite allround. Spelar det någon roll vad man väljer om analysvärdena är likvärdiga?
 
Vad ska man välja om man vill ha ett bra kosttillskott med vitaminer och mineraler? Jag är inte superbra på att näringsoptimera min kost och skulle behöva något som är lite allround. Spelar det någon roll vad man väljer om analysvärdena är likvärdiga?
När jag har jämfört tycker jag att de flesta multivitamin är lite hugget som stucket. Jag själv väljer de som har högre järn och b12 men lägre folsyra om det är möjligt för jag vet att just mina behov ser ut så.
 
Vad ska man välja om man vill ha ett bra kosttillskott med vitaminer och mineraler? Jag är inte superbra på att näringsoptimera min kost och skulle behöva något som är lite allround. Spelar det någon roll vad man väljer om analysvärdena är likvärdiga?
Det finns alltid synpunkter från allehanda "vetbästare" om att det ska vara en ena eller andra varianten av beståndsdelarna. Men rent generellt går det lika bra att köpa vilken som helst.
Alla multi-tabletter jag har läst på har innehållit ungefär samma mängder av alla vitaminer och de vanligaste mineralerna.
 
Jag vill gärna ha med bor eftersom just Sverige har stor brist på bor i markerna precis som selen. Sedan är jag noga med hur folsyran är bunden, vill ha methylerad folat eftersom den inte ska öka risken för bröstcancer på samma sätt, men forskningen är inte överens så jag säger inte det ÄR så. Dock med bröstcancer i släkten vill jag ta det säkra först. Även vitamin A finns det risker med överdosering så kolla om du äter något mer så den inte blir för mycket.
 
Jag tittar bara så att det inte är för mkt % över RDI. Ligger gärna på ungefär 50% av RDI (t ex tar jag då ofta en kapsel istället för anvisade två) för att inte överdosera. Finns ingen nytta utan bevisad brist.
 
Mitt Val Sport innehåller många olika tillskott, länge sen jag tog det men minns att jag valde den för att den kändes ”komplett”
 
Jag vill gärna ha med bor eftersom just Sverige har stor brist på bor i markerna precis som selen. Sedan är jag noga med hur folsyran är bunden, vill ha methylerad folat eftersom den inte ska öka risken för bröstcancer på samma sätt, men forskningen är inte överens så jag säger inte det ÄR så. Dock med bröstcancer i släkten vill jag ta det säkra först. Även vitamin A finns det risker med överdosering så kolla om du äter något mer så den inte blir för mycket.

Jag brukar glömma att ta tabletterna efter ungefär en halv burk och sen tar det i snitt två år innan jag köper en ny, så jag bedömer att risken för överdosering är minimal. 😁
 
Jag brukar glömma att ta tabletterna efter ungefär en halv burk och sen tar det i snitt två år innan jag köper en ny, så jag bedömer att risken för överdosering är minimal. 😁

Låter som min ena bättre hälft :angel:

Bara det att all reklam handlar ju om hur nyttigt det är med tillskott och att tänka på att det amerikanska företag säger gäller i reklamen kanske inte stämmer i Sverige osv. :cautious:

Jag personligen gillar flytande, skulle du komma ihåg det bättre tex? Ställa flaskan bredvid yoghurten typ.
 
Mivitotal är superbra, men smakar så äckligt att det behövs bestämda rutiner för att få ner den (egen uppfattning). Det är flytande tillskott, jag tror det finns i tablettform också men den har jag inte provat.

Numera blir det en brustablett som måltidsdryck på morgonen, det är lätt att få ner, smakar OK och är lätt att komma ihåg eftersom jag äter samma vardagsfrukost varje dag. Eftersom jag tar tabletter så har jag en maskerad dosett (den svarta) vilket är praktiskt också om man reser.

Barocco%20Floxyl%20200.jpg
 
Mivitotal är superbra, men smakar så äckligt att det behövs bestämda rutiner för att få ner den (egen uppfattning). Det är flytande tillskott, jag tror det finns i tablettform också men den har jag inte provat.

Numera blir det en brustablett som måltidsdryck på morgonen, det är lätt att få ner, smakar OK och är lätt att komma ihåg eftersom jag äter samma vardagsfrukost varje dag. Eftersom jag tar tabletter så har jag en maskerad dosett (den svarta) vilket är praktiskt också om man reser.

Barocco%20Floxyl%20200.jpg

Tar Mivitotals kapslar, gillar!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag red i helgen och har ganska nya sköna ridthigts med hög midja, lite tjockare fluff på insidan. Jag ville inte riktigt hoppa ur dem...
Svar
17
· Visningar
930
Senast: Angel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 763
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 854
Senast: Niyama
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
430
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp