Munkpeppar för hingstiga valacker?

mackan

Trådstartare
Vet att många använder munkpeppar till brunstiga ston osv. Men hjälper det på hingstiga valacker också? om de klättrar på stona osv?
Nyfiken.

:bow:

Sv: Munkpeppar för hingstiga valacker?

Har inte testat själv men enligt det jag hört ska det fungera även i dessa fall. Har fö bra erfarenhet av det på ston.

Har inte testat själv men enligt det jag hört ska det fungera även i dessa fall. Har fö bra erfarenhet av det på ston.

Ok intressant! Vet du vart man får tag i det? Är det restriktioner/doping märkning vet du det?
tack!

Vi provade på vår gammla vallak som helt hastigt och lustigt började "sätta på" stona i flocken,men på honom funkade det inte alls tyvärr. Det fick bli skilda hagar./L

Finns hos "alla" som säljer örter. Finns som enskild ört både flytande och i örtform eller i blandningar med andra örter som har liknande egenskaper. Har inget hört om att det skulle vara dopingklassat på något sätt, men är absolut inte säker på att det inte är det, det borde inte vara det.

Jag har provat munkpeppar på en hingstig valack. Fungerade jätte bra på min kille. Han var inte så mycke hingst i hagen, men var det i hantering, speciellt på tävling och träning. Han fick munkpeppar i nästan 6 månader och sen aldrig mer. Vilken skillnad det blev.

Jag rekomenderar det verkligen....

Hej,

Har köpt munkpeppar till mitt sto men vet inte hur jag ska ge henne det?

Är det någon som vet?
Ska man ge hela korn ellerkrossa dem? Hur stor mängd ska man ge?

Tacksam för hjälp.

Vad är munkpeppar?

Undrar jag med, har aldrig hört talas om det:crazy: Kanske vore nått för mitt sto som blir jätte grinig vid brunsten och sparkar mot alla som kommer i närheten av henne? Eller har jag missuppfattat vad det används till nu:confused:

Munkpeppar fungerade över förväntan på min dåvarande foderhäst som var klapphingst. Rekommenderas! :)

Jag hade en valack som kastrerades redan vid 1 år men redan hade betäckt (pga slarv gick han i samma hage som stona) han fortsatte betäcka trots munkpeppar och fick tyvärr gå själv.

Det är örter man blandar ner i fodret. Det är hormonbalanserande och lugnande, väl värt ett försök på ditt sto. :)

Jag har ett sto som brunstar tok :crazy: mycket o ofta, har kollat upp genitalierna :angel: på henne o det är inget fel där.jag har oxå hört talas om munkpeppar men kan man andvända det för att få dom att brunsta mindre, hon är inte aggresiv o sparkas men hon "fjölar":rofl: massor...... o kan brunsta upp till en gång i månaden ibland :crazy: Börjar bli lite drygt nu:eek:
Tacksam för om någon kunde svara på min "lilla" fråga.

Japp, det är just sådana ston man brukar prova att ge munkpeppar.

vart skaffar man det? hälso kosten? används det på människor också?:angel:

se mitt svar ovan till mackan. De finns de som säljer örter särskilt för hästar, även på nätet.

jag hittadade inte nån munkpeppar på den sidan du la ut.
Jag vill oxå köpa sånt då dotterns ponny sto är jätte (hingstig ) gapig och brunstig jämt.:(

Jag ger mitt sto munkpeppar! Och även hennes hagkompis som tror att han är hingst! Fugerar super, hon brunstar inte lika kraftigt och han är inte på henne alls nu för tiden!
Det är ju inte så fasligt dyrt så det kan ju vara värt att prova!
Finns många som säljet det, hippoK9 bl.a annat!
Finns även lokala försäljare så på så vis slipper man ju frakt och dylikt!

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
463
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 307
Senast: mars
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 206
Senast: Piaff
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 250
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka