• Träning
  • Trådstartare Trådstartare prince77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 255
P

prince77

Igår blev jag så arg så jag hade kunnat ställt mig och tjutit i stallet :D
Tog ut veterinären för en besiktning och efter att ha väntat på denna besiktning flera flera dar så när han äntligen kommer går det inte att kolla tänderna på hästen *gah*
vi fösökte och försökte utan resultat.
Ska träna en vecka till och prova igen.
Det värsta är att bara 1 minut efter att han åkt så får jag ta ut tungan och kolla :crazy:
Då är man ganska tröstlös ;)
Nån som har tips hur man tränar på att få plocka/pilla och ta i hästens tunga utan protester??

jo men detta måste ju rapporteras i besiktnings papperna och jag vill ha "rena" papper då det är en försäljningshäst.

Vadå sedera? Slippa bråka?? Alla hästar ska gå att kolla i munnen tycker jag, precis lika viktigt som att kunna kratsa hovarna..

Bara att fortsätta som du antagligen gjort, du kunde ju få tag i tungan sedan? Gör det till en rutin att alltid kolla munnen så vänjer sig hästen.

Min förra häst var enl förra fodervärdarna jättesvår att avmaska, bara stegrade sig och slängde sig. Hmmm.. Första gången vi skulle avmaska tänkte vi inte på det och fick in medlet kvickt som vanligt, hon hann inte resa sig förrens hon svalt ;) Och då var det en liten förvånad protest.. Efter det fick man inte ta på mnunen men det var bara att setenhårt tvinga sig på henne (hon var inte rädd för fem öre, jävlades bara eftersom tidigare låtit henne "slippa" dvs bråka en massa) och efter bara några dagar kunde man ta ut tungan utan problem. Var skitcool resterande avmaskningar och jättelätt att kolla munnen/tänder.

jo precis, jag ska kunna ta ut hennes tunga utan att hon protesterar :)
går rätt så bra nu.

Givetvis är det bäst att ha en häst som alla kan hantera och som det t.ex. inte är nåt problem att undersöka munnen på. Men vissa hästar accepterar ENBART de människor som de efter noggranna tester godkänt, och stressade veterinärer brukar inte alltid kvalificera sig dit.

men min veterinär är som skalman, skynda är det fulaste ordet han vet :D ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 899
Senast: Derivata
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 268
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 082
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 775
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka