Bukefalos 28 år!

Muntligt avtal, hur lång uppsägningstid?

RubinNovak

Trådstartare
Jag har tackat ja till ett semestervikariat. I denna mailkontakt sades ingenting om hur lång uppsägningstid det är eller vilka datum som semestervikariatet gäller. Vi diskuterade bara att jag skulle få börja tidigare som timanställd.

Om man ponerar att jag skulle kunna med att vara just så dum som krävs för att vilja skippa detta vikariat, har jag någon som helst möjlighet att säga upp mig? Jag vet att muntligt avtal är bindande (via mail, men gissar att det är lika bindande), men om ingen uppsägningstid etc nämnts, vad gäller då?

Om nu detta muntliga avtal är extremt bindande och jag inte kommer loss, då borde väl även arbetstiderna vara bindande? Jag blev anställd som nattvikarie nämligen men det verkar smyga fram att så nog inte blir fallet..
 
Sv: Muntligt avtal, hur lång uppsägningstid?

Ring fackförbundet och fråga, men man kan ju tycka att ett muntligt avtal är lika bindande åt båda hållen.
Har du blivit lovad en nattjänst så ska du ju ha en sån..

Men som sagt ring och fråga!
 
Sv: Muntligt avtal, hur lång uppsägningstid?

Det är ett skriftligt avtal, ni har det ju i skrift.

Vikariat utan uppsägning gäller så länge behovet finns. Du kan inte frånträda innan dess. Jag vet, jag har suttit fast i den fällan som grav.vikarie. Ingen sluttid, ingen uppsägningstid - så länge behovet fanns.
 
Sv: Muntligt avtal, hur lång uppsägningstid?

Det är ett skriftligt avtal, ni har det ju i skrift.

Vikariat utan uppsägning gäller så länge behovet finns. Du kan inte frånträda innan dess. Jag vet, jag har suttit fast i den fällan som grav.vikarie. Ingen sluttid, ingen uppsägningstid - så länge behovet fanns.

I skrift men ingen underskrift.

Så jag har med andra ord ingen laglig rätt att komma ifrån detta jobb?
Jag vet ju att en fortsatt anställning där kommer leda till sjukskrivning, så dom kommer ändå inte ha nytta av mig...

Men om hon utgör kontraktbrott genom att inte ge mig natt då?
Om jag vägrar skriva på kontraktet?
 
Sv: Muntligt avtal, hur lång uppsägningstid?

Ring fackförbundet och fråga, men man kan ju tycka att ett muntligt avtal är lika bindande åt båda hållen.
Har du blivit lovad en nattjänst så ska du ju ha en sån..

Men som sagt ring och fråga!

Hjälper dom mig som inte är medlem då? Jag är medlem i IF metall men anställd i ett vårdrelaterat jobb inom kommunen.
 
Sv: Muntligt avtal, hur lång uppsägningstid?

Om det är ett vik är det förmodligen en visstidsanställning och de brukar som regel inte gå att avsluta i förtid. Man avtalar alltså om att arbeta hela perioden. Om ni har bestämt saker i ett mail gäller det och allt ni har avtalat ska gälla dvs om ni har kommit överens om arbetstider, lön osv.

Om arbetsgivaren nu vill ändra arbetstider eller något annat måste ni göra ett nytt avtal. Vill du inte det kan du tacka nej.
 
Sv: Muntligt avtal, hur lång uppsägningstid?

Man behöver inte skriva under, det handlar ju om att bevisa att man har ett avtal. Att man kommit överens, och det lär ju vara lätt gjort om allt finns skriftligt, via mail. Att man skriver under på ett utskrivet avtal, är ju just för att visa att man godkänt överenskommelsen. Det är ju också bevisat genom en mailväxling.

Vad har ni kommit överens om eftersom du börjar prata om kontraktsbrott?

Och varför har du tackat ja till ett semestervikariat som du redan nu vet kommer göra dig sjuk?
 
Sv: Muntligt avtal, hur lång uppsägningstid?

Vad har ni kommit överens om eftersom du börjar prata om kontraktsbrott?

Och varför har du tackat ja till ett semestervikariat som du redan nu vet kommer göra dig sjuk?

Jag har blivit lovad natt men nu pratas det om att det inte blir så.

Trodde det var ganska logiskt men anledningen till den troliga sjukskrivningen har dykt upp nu, den fanns såklart inte där varken när jag tackade ja eller när jag började.
 
Sv: Muntligt avtal, hur lång uppsägningstid?

Om det är ett vik är det förmodligen en visstidsanställning och de brukar som regel inte gå att avsluta i förtid. Man avtalar alltså om att arbeta hela perioden. Om ni har bestämt saker i ett mail gäller det och allt ni har avtalat ska gälla dvs om ni har kommit överens om arbetstider, lön osv.

Om arbetsgivaren nu vill ändra arbetstider eller något annat måste ni göra ett nytt avtal. Vill du inte det kan du tacka nej.

Det låter inte troligt, en visstidsanställning måste ha ett startdatum och ett slutdatum. I mailet står det bara "i sommar".
Det kontraktet jag skrivit på är endast för den timanställning jag har nu, alltså där jag hoppar in vid behov.

Det låter bra att jag har rätt att tacka nej om hon ändrar tiderna.
 
Sv: Muntligt avtal, hur lång uppsägningstid?

Det bästa du kan göra är att utan dröjsmål meddela att du inte är intresserad. Om det går för långt tid och det blir merjobb kan det ställa till en del för dig, om de blir tjuriga.
 
Sv: Muntligt avtal, hur lång uppsägningstid?

Om ni har kommit överens om ett visst upplägg (nattjobb) och du inte har påbörjat jobbet än, har du ingen skyldighet att gå med på något annat. Om de alltså kommer och säger nu, innan du jobbat första dagen på vikariatet, att de tänkt sig ett annat upplägg så är det också ett annat avtal som du då behöver tacka ja till innan de kan kräva något av dig. Att ändra villkoren i avtalet är att erbjuda ett nytt avtal.

Om de tidigare frågat dig om nattjobb och du accepterat, och nu säger att det blir dagjobb, så är det helt andra förutsättningar. När du vikarierar gör du det för en viss person eller en viss befattning och detta ska de klargöra för dig på förväg.
 
Sv: Muntligt avtal, hur lång uppsägningstid?

Det bästa du kan göra är att utan dröjsmål meddela att du inte är intresserad. Om det går för långt tid och det blir merjobb kan det ställa till en del för dig, om de blir tjuriga.

Vad jag ska göra vet jag redan, jag vill dock ha mer kött på benen vad gäller avtalet vi ingått.

Säger chefen nej så är det ju bara att gilla läget och försöka jobba i sommar verkar det som. Om hon nu erbjuder mig nattjobb som utlovat.
 
Sv: Muntligt avtal, hur lång uppsägningstid?

Om de alltså kommer och säger nu, innan du jobbat första dagen på vikariatet, att de tänkt sig ett annat upplägg så är det också ett annat avtal som du då behöver tacka ja till innan de kan kräva något av dig.

Om de tidigare frågat dig om nattjobb och du accepterat, och nu säger att det blir dagjobb, så är det helt andra förutsättningar.

Jag hänger inte med :o Vad är skillnaden i första och andra stycket?

Eller betyder dom samma sak? Jag har ju inte påbörjat mitt semestervikariat, jag är endast timanställd. Semestervikariatet skulle jag tro börjar i maj-juni någon gång. Timanställningen fram till vikariatet är enligt överenskommelse alla dygnets olika tider. Det är bara vikariatet i sommar som behöver vara natt.
 
Sv: Muntligt avtal, hur lång uppsägningstid?

När jag vikade hade jag 14 dagars uppsägningstid.
I anställningsavtalet stod "dock längst t.o.m. datum" alltså kunde jag sluta i förtid.
 
Sv: Muntligt avtal, hur lång uppsägningstid?

Intressant! Jag är ju nyfiken på vad som är tänkt att stå på kontraktet för mitt semestervikariat..
 
Sv: Muntligt avtal, hur lång uppsägningstid?

Jag är vikarie (har ett 9 månaders vikariat) och jag har möjligheten att säga upp mig tidigare och har 1 månads uppsägningstid (jag vet dock att detta enbart gäller vik längre än 3 månader och är under vårdförbundet) jag är ganska säker på att det även är 1 månad från arbetsgivarens sida.

Jag vet inte om du har någon som helst nytta av denna informationen men jag hoppas iaf att det ska lösa sig på bästa sätt för dig :)
 
Sv: Muntligt avtal, hur lång uppsägningstid?

När jag vikade hade jag 14 dagars uppsägningstid.
I anställningsavtalet stod "dock längst t.o.m. datum" alltså kunde jag sluta i förtid.

När jag sa upp mig försökte min chef lura i mig att uppsägningstiden var en månad. :mad:
 
Sv: Muntligt avtal, hur lång uppsägningstid?

Har du ett vikariat för tiden 1/6- 31/8 och det inte står något om uppsägningstid såär tiden bindande för båda parter, men ni kan komma överens om att ändra tiden. Står det däremot vikarie för ordinarie anställd 1/6 och som längst tom 31/8 så får du gå när ordinarie kommer tillbaka, även om det blir redan 1/7.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp