Muskelbristning

FlinkaFinkist

Trådstartare
Fick igår veta att pållen hade fått en muskelslitning fram.. Det lät väldigt allvarligt när hon förklarade det som en "flärp som bara hänger och ser läskig ut".
Fick bilder på det idag (hästen står några mil bort på bete) och jag har inte möjlighet att åka dit varje dag.
Någon som har erfarenhet av det sedan tidigare och vet ung. hur lång tid det tar att läka, hur man ska ta hand om det, bör man rida eller avstå. Ska ringa en veterinär och fråga också men tänkte i alla fall vända mig med frågor till kloka bukare :bow:
Min kompis var ut och hon såg det först inte så det var visst inte så väldigt stort, men kändes helt sladdrigt när hon kände på det. Han är inte halt och visar inga tecken i övrigt på att reagera smärtsamt på det.

Sv: Muskelbristning

Är det en ordentligt muskelbristning så tar det lång tid att läka och absolut ingen ridning. Förstår inte vad du menar med flärp, är det ett öppet sår ? En bristning är väl mera svullen och öm om den är ny...

Senast ändrad:

Nä, det är inget öppet eller så, det var bara så jag fick det beskrivet för mig så det lät ju nästan som någonting taget ur Mannen som kunde tala med hästar- typ. Men hon menade nog att det är som löst hud som hänger och är alldeles slappt.
men nä det är väldigt litet, fick bilder men inte så värst bra.. vet bara inte hur man lägger in dom här :S

Det är som sagt inget stort och han visar inga tecken, han rörde inte en min när min kompis var där o kände. Men kommer ändå låta honom stå. har dock hört att man ska/inte ska massera på bristningar så det är svårt att veta vad som gäller. googlade lite på det men oftast handlar det om riktigt stora bristningar liksom och detta är ju så litet i jämförelse även om det finns där när man tittar efter.

Små muskelbristningar läker ofta bra och utan problem. En muskel består av buntar av fina elastiska trådar, och när muskeln blir uttänjd för långt svarar muskeltrådarna med att snabbt dra ihop sig i kramp. Trådar kan då gå av och det är det som är muskelbristningen. Hur allvarligt det är beror på vilken muskel och hur mycket av den som är av. Läkningen består i att den skadade vävnaden ska brytas ned och ny muskelvävnad ska byggas upp. Lagningen består av bindväv som ligger lite kors och tvärs. För att det ska bildas kollagen av rätt typ i trådar som ligger på rätt håll krävs att muskeln används lagom mycket dvs så mycket som möjligt men inte så mycket att skadan blir sämre. Det där sköter sig kanske själv i och med att hästen går ute. Det tar 21 dagar att bilda nya fibrer men det kan ta både längre och kortare tid för hästen att bli frisk. Andra muskler kan ta över den skadade muskelns funktion. Det beror alltså på vilken muskel som är skadad och hur allvarligt.

Du ska inte massera på en färsk skada men senare kan massage vara ett bra komplement. Värm med handen över skadan och känn försiktigt efter strängar eller stumma partier. Hästen kan få ett "hål" i muskulaturen efter skadan, det är ganska vanligt men har oftast ingen betydelse för hästens användbarhet.

Fullblodet fick en ruptur på bröstmuskeln i höstas. Finns bilder för intresserade.

Initialt fick han metacam (han hade ONT) och korta promenader vid hand, i övrigt box. Sen togs metacamen bort och promenaderna utökades. Han fick laser i ett senare skede med. Längre och längre promenader. Helst skulle han igång i trav innan utsläpp i hage men det gick inte riktigt att åstadkomma.

vet varnade redan vid första besöket att det kan ta låååång tid. Skadan skedde i slutet på augusti, och minst borta från arbete året ut var 'domen' redan från möjligt. Dock var prognosen mycket god, det var bara att det tar tid.

Jag är fascinerad hur de kunde hitta tillbaka till varandra sas trådarna.

Han är inte tillbaka i fullt arbete pga matte, men han har en liten grop som enda synliga tecken kvar numera (det har sett normalt ut lääänge, gick ganska snabbt att få bort det synliga), och han är so far obesvärad inkl i hage. Dock har han inte hårdjobbat eller hoppat etc sen skadan, så det återstår att se.

Det är som flera redan sagt viktigt att det läker under kontrollerad rörelse, annars blir fibrerna för korta. Dock gäller det att hitta nivån lagom så det varken är för lite eller för mycket. Jag fick informationen att muskelskador är hyfsat ärliga, känns muskeln bra är det lagom ansträngning. Dvs ingen svullnad, värme eller rörelsestörning så är det inte överansträngt, men varnades också att EN brall kunde slå upp hela otyget igen. Därför boxvila med kontrollerad motion och inte hage.

Nu brallar och busar och donar han ju utan problem, sen länge, men han stod en god stund på boxvila, en månad om jag minns rätt, och eg skulle han ha kommit igång i trav under ryttare då, men det blev så väldans bockigt och bralligt då, och han är ganska lugn i hagen så han fick komma ut.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 113
Senast: Mint
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 142
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: Redfox
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 815
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka