muskelknutor?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cezza93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 176
C

Cezza93

för cirka en till två veckor sedan fick min häst små knutor på ryggen där sadlen ska sitta. min kompis sa att det är muskelknutor stämmer det? och om det är det hur ska jag isåfall få bort dem? tacksam för svar!

Sv: muskelknutor?

Håller mer för troligt att det är inflammerade hårsäckar. Har för mig att man exvis kan använda alsolsprit.

Är väl lite svårt att säga exakt att det är muskelknutor? Skulle ju kunna vara att den är allergisk mot tvättmedlet du använt till schabraken, eller att sadeln inte passar.
Min kompis häst hade många knutor på ryggen och de visste väl inte exakt vad det var för nåt. Men hon bytte schabrak typ varannan dag och hade allergivänligt tvättmedel och "tvättade" med ngt medel (rengöring för hud/sterilt) med bomullstussar efter att hon ridit.

Muskelknutor låter ju tokigt... vad kan det bero på, om hästen spänner sig kanske?

Baddar med. Och var noga med att ha rena vojlocker eller schabrak som hoppis skriver.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
756
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
714
Hästvård Hej! Min häst har varit svullen hasen vid spetsen i ca en vecka. Hon går själv i hagen, finns inga stenare eller träd i hagen, inte...
Svar
3
· Visningar
404
Senast: Sirap
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 234
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka