muskelskada?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare CK_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 395
C

CK_

Ponny 11årigt valack.
Han blev sparkad(antagligen) i hagen i förrgår och nu är han halt..Vet. var och se på honom och sade hur vi skulle sköta honom.
Nån som har erfarenhet och vet hur länge det tar att läka?Jag fick svaret:"länge"..Men hur länge är "länge"?Halvt år,två månader,ett år?

Sv: muskelskada?!

ja, länge är en bra beskrivning.. allt från 6 mån--1 år--> aldrig.
Beroende på hur stor skadan är och var den sitter.
Muskler har lång läkningstid.

Okej:/Det gör så ont att se då de har ont:(
Skadan är på höger bakben där som benet är som "bredast" och neråt mot knäet..

ok. vad har du fått för ordination av vet?
Ska det stimuleras?

Kopierar vad jag skrev i annan tråd:

Fullblodet fick en ruptur på bröstmuskeln i höstas. Finns bilder för intresserade.

Initialt fick han metacam (han hade ONT) och korta promenader vid hand, i övrigt box. Sen togs metacamen bort och promenaderna utökades. Han fick laser i ett senare skede med. Längre och längre promenader. Helst skulle han igång i trav innan utsläpp i hage men det gick inte riktigt att åstadkomma.

vet varnade redan vid första besöket att det kan ta låååång tid. Skadan skedde i slutet på augusti, och minst borta från arbete året ut var 'domen' redan från möjligt. Dock var prognosen mycket god, det var bara att det tar tid.

Jag är fascinerad hur de kunde hitta tillbaka till varandra sas trådarna.

Han är inte tillbaka i fullt arbete pga matte, men han har en liten grop som enda synliga tecken kvar numera (det har sett normalt ut lääänge, gick ganska snabbt att få bort det synliga), och han är so far obesvärad inkl i hage. Dock har han inte hårdjobbat eller hoppat etc sen skadan, så det återstår att se.

Det är som flera redan sagt viktigt att det läker under kontrollerad rörelse, annars blir fibrerna för korta. Dock gäller det att hitta nivån lagom så det varken är för lite eller för mycket. Jag fick informationen att muskelskador är hyfsat ärliga, känns muskeln bra är det lagom ansträngning. Dvs ingen svullnad, värme eller rörelsestörning så är det inte överansträngt, men varnades också att EN brall kunde slå upp hela otyget igen. Därför boxvila med kontrollerad motion och inte hage.

Nu brallar och busar och donar han ju utan problem, sen länge, men han stod en god stund på boxvila, en månad om jag minns rätt, och eg skulle han ha kommit igång i trav under ryttare då, men det blev så väldans bockigt och bralligt då, och han är ganska lugn i hagen så han fick komma ut.

okej,vet. sade att han nog kunde gå ut i hagen,och att om någon vecka skulle han tom kunna gå på bete om han bara är lite oren..Så,återstår att se hur han mår osv..
Sen när han inte är oren i traven kunde jag börja rida och bara skritta en tid.Nu några dagar efter har han börjat stöda på benet.Tidigare hoppade han fram på 3ben de första metrarna men sedan började han gå på det.Och nu så hoppar han nästan inte alls på 3ben:)
Men jag kommer ta det lugnt,jättelugnt.

*han står i egen hage.Och sen när han skulle släppas på grönt,skulle han vara med 2små ponnysar som är otroligt snälla.

Benet skall kylas 2gånger per dag i 10min och sen skall han skrittas i 5-10min.Och han måste gå,vet. sa att om han inte vill gå framåt skall man ta och picka med spö..
På kvällen skall han få metacam..Och nästa vecka skall vet. komma igen och se om han behöver fara till kliniken.

Muskelskador läker ofta bra, men hur lång tid det tar beror lite på var det sitter och hur stor skadan är. Muskler består av buntar med fina elastiska fibrer och bland fibrerna finns blodkärl som ser till att musklerna får syre och näring och att slaggprodukter forslas bort. Där finns också nerver som sköter om kommunikationen mellan hjärnan och fibrerna så att de kortar sig och länger sig så att rörelse kan uppstå. Om jag förstår saken rätt har din häst fått en kross-skada i muskeln. Det leder till att fiberbunten slår isär, det blöder och kroppen sätter igång en inflammationsprocess för att bryta ned och forsla bort vävnad som är förstörd och bilda ny bindväv som lagning.

Kroppens läkningsprocess för en förstörd muskelfiber tar 21 dagar men själva hästen kan bli frisk på allt från några dagar till aldrig, det beror t ex på hur mycket av muskeln som är skadad, vilken muskel det är och om någon annan muskel kan ta över den skadade muskelns funktion, hur bra läkningsprocessen kommer igång, om det finns någon nervskada med i bilden och om det bildas bindvävsärr eller sammanväxningar som hindrar muskelns töjbarhet.

Det är viktigt att röra på hästen lite lagom under läkningen så att bindväven som bildas som "laglapp" vid skadan ombildas till elastiska fina muskelfibrer. Lagom = aldrig över gränsen till vad den försvagade muskeln orkar med. Följ din veterinärs ordination.

Nu har han varit på röntgen och det var en hårfin spricka och en liten benbit stack ut,sen skickades röntgenbilderna till ett proffs,som skulle operera om det behövdes.Men han sade att det läker själv och att i augusti kan vi börja att rida smått igen!

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 141
Senast: MayGrace
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 183
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
456
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 327
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka