Bukefalos 28 år!

S

Skiona

Är det någon som har några bra tips på hur jag ska träna upp musklerna på min unghäst rygg och bakben?
 
Sv: Muskler.

Fick något tips om att hoppa små hinder för att hon ska lära sig använda bakbenen och ryggen... eller hur det var... är det bra?
 
Sv: Muskler.

Är det någon som har några bra tips på hur jag ska träna upp musklerna på min unghäst rygg och bakben?

Klättring är väldigt bra för hästen ryggmuskler. Om hästen inte rids så kan ni båda två gå i backar så får båda lite träning :) Sedan när hästen börjar ridas är det riktigt roligt att rida i olika typer av backar.
 
Sv: Muskler.

Hej! För att bygga upp musklerna på din häst så kan klättring vara väldigt bra, börja försiktigt så att hästen inte får träningsvärk. Sedan kan markarbete vara bra, tex longering ngt inspänd. Öka inspänningen efter vad din häst klarar av. Sen att försöker få hästen att gå i rätt form, trampa under sig då alltså.
 
Sv: Muskler.

Men tänk på att longering frestar på hästens senor och ledor om den longeras mycket. Speciellt om man inte kan ha hela linan ute. Desto större longeringsvolt, desto mindra frestar det på senor och ledor.
 
Sv: Muskler.

Klättring ger jättebra muskler, både för rygg och bakben. Långa skritturer är också bra.
 
Sv: Muskler.

Löshoppning aktiverar rygg och bakdel, likom klättring. Är det en islandshäst och därtill ung, skulle jag helst ställa den i flock på kuperad mark för uppväxten. De brukar bli väldigt fina av lösdriftsliv.
 
Sv: Muskler.

Tömkörning kan jag starkt rekomendera, eftersom det är mycket roligare än att longera och då behöver du inte hålla dig på en volt hela tiden och då sliter det inte lika mycket på hästen.
Sen så kan man alltid köra in pållen sen, för det ger både starka ryggmuskler och bakdelsmuskler + att hästen oftast tycker att det är en rolig grej, att inte alltid behöva ridas.
Lycka till!
 
Sv: Muskler.

nu vet jag ju inte hur mycket riden hästen är...
men men.......
för att bygga upp ryggmusklerna är att trava cavaletti,lägg upp ena sidan på varannan bom.tömkör elr rid cavaletti.
klättra,galoppera,hoppa små hinder.(tänk på att backen inte får vara för brant,det kan skada hästen )
longera går oxå över cavaletti.jobba hästen i rätt form.
:) ta hjälp av en duktig tränare att utbilda er båda!!!!
lycka till!!:)
mvh emma
 
Sv: Muskler.

Här är några grundtips för den unga hästen som inte lärt sig jobba riktigt med rygg o bak.
Tänk på att när du rider försöka jobba hästen så den söker sig framåt nedåt och länger sin överlinje. Därifrån ber du sen om mer och mer samling efterhand som hästen blir stark. Använd 3punktssits så avlastar du en omusklad rygg men lägg inte vikten framåt så du lägger all tyngd på bogen. Ha blicken dit du ska, inte ner på hästen.

Böjning lurar hästen att trampa in under sig med inner bakben även på ganska lös tygel. Led in hästen på böjt spår med lätt ledande, ganska lång innertygel samtidigt som du använder "vändande ytterhjälper" för att få hästen att svänga. Lär hästen hitta sin egen balans. Rid inte för mycket på volt utan variera väg. Jobba som ovan fast ute. Mycket klättring och skogsmotion så hästen måste ta i och lyfta på fötterna, markarbete, tömkörning o cavaletti har du redan fått tips om. Var lite försiktig med inspänningstyglar om du inte är van, lätt att lära hästen bara knäcka av i nacken och ändå fuska med resten. Variera jobbet så hästen tänker framåt och inte blir less utan ser fram emot vad som ska hända. Det är lättare att utbilda en glad och positiv unghäst...

Gå inte i den klassiska fällan att rida som om hästen vore vuxen, då ber du om motstånd och problem i framtiden. Att bara rida på korta tyglar och driva funkar inte om hästen inte har ork och muskler att bära sig själv. Lycka till med din häst!
 
Sv: Muskler.

säger också klättring och tömkörning. ett litet ps: se till att unghästen får i sig lagom med protein=räkna foderstat.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 481
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 052
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
974
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp