Bukefalos 28 år!

Musklerna rycker...

feel

Trådstartare
Har senaste veckan haft mycket nerv/muskelryckningar, först hade jag i ögat i några dagar. Förflyttade sig sedan till en muskel i armen och försvann efter någon dag. Men senaste tre kvällarna när jag håller på att somna (är i någon slags fas mellan vakenhet och sömn) så börjar musklerna i mina lår rycka, inte bara ett ryck utan det sker konstant. När jag vaknar till på riktigt så slutar det. Kan nämna att jag även har svårt att somna.

Har haft stressproblem senaste halvåret, fått magkatarr, hjärtklappning och lättare ångest (stundvis). Men har semester nu och försöker ta det lugnt.

Vad kan det vara? Går det inte över kommer jag kontakta läkare. Men kan stress göra sånt här? Vätskebrist? Annan brist?
 
Jag vet egentligen inte, men jag har haft samma tidigare i våras under en mycket stressig period (både psykiskt och fysiskt). Den stora muskeln på lårets framsida ryckte i ena benet för mig, hela tiden (såväl natt som dag), under tre dygn. Under en halv dag började även ena bröstmuskeln rycka.

Jag tänkte att det berodde på stress i mitt fall, jag känner inte av något alls längre nu när jag känner mig mindre stressad.
 
Tack för tips, ska testa köpa magnesium!

Jag började ju googla men det är livsfarligt, är nu övertygad om att jag har fått MS.
 
Har senaste veckan haft mycket nerv/muskelryckningar, först hade jag i ögat i några dagar. Förflyttade sig sedan till en muskel i armen och försvann efter någon dag. Men senaste tre kvällarna när jag håller på att somna (är i någon slags fas mellan vakenhet och sömn) så börjar musklerna i mina lår rycka, inte bara ett ryck utan det sker konstant. När jag vaknar till på riktigt så slutar det. Kan nämna att jag även har svårt att somna.

Har haft stressproblem senaste halvåret, fått magkatarr, hjärtklappning och lättare ångest (stundvis). Men har semester nu och försöker ta det lugnt.

Vad kan det vara? Går det inte över kommer jag kontakta läkare. Men kan stress göra sånt här? Vätskebrist? Annan brist?
Jag hade det så för ca 15 år sen. Ryckningar i hela kroppen, både när jag sov och i vaket tillstånd. Var stress/ångestrelaterat och försvann efter ett halvår, dock irriterande eftersom jag ofta vaknade på nätterna av att musklerna drogs ihop.
 
Jag har haft två tromboser i mitt vänstra ben, och jag säger inte att muskelryckningar beror på det, men _efter_ tromboserna har jag typ ständigt ryckningar i just det benet.
Och ja, jag har levt med en hel del stress under senaste åren, och gör det fortfarande på flera plan, men jag tror ju att just mina ryck i benen är kärlrelaterade.

Jag köper inte magnesiumbristteorin fullt ut, i så fall skulle drabbade få ryck i alla muskler i kroppen. Stress/psykosomatiskt är däremot rimligare.
Tillägg; har man magnesiumbrist, har man ofta flera symptom, som domningar och migränliknande huvudvärk.
 
Jag har haft två tromboser i mitt vänstra ben, och jag säger inte att muskelryckningar beror på det, men _efter_ tromboserna har jag typ ständigt ryckningar i just det benet.
Och ja, jag har levt med en hel del stress under senaste åren, och gör det fortfarande på flera plan, men jag tror ju att just mina ryck i benen är kärlrelaterade.

Jag köper inte magnesiumbristteorin fullt ut, i så fall skulle drabbade få ryck i alla muskler i kroppen. Stress/psykosomatiskt är däremot rimligare.
Tillägg; har man magnesiumbrist, har man ofta flera symptom, som domningar och migränliknande huvudvärk.

Läste på lite om magnesiumbrist och det kan stämma, då jag har en del huvudvärk/migrän. Ska testa äta tillskott och se om det blir bättre.
 
Hypokondrikern nr 1 svarar att du kan vara lugn ;). Jag har haft ryckningar i några års tid och är kollad från topp till tå; allt ok. Har precis som du en del problem med magen och att hjärtat rusar pga stress. Ryckningarna i ögonlocket och ögonbrynet gick bort när jag valde en bättre datorskärm men oftast räcker det med några nätters riktigt god sömn :).

Fast det där med magnesium ska jag också prova för jag får ofta domningar också! Och huvudvärk också såklart, men det får man ju också av stress och för lite sömn...
 
Om det är just ryckningar så skulle jag tippa på stress, så är det för mig iaf. Det är nog den vanligaste orsaken.

Regelrätt kramp, typ i vaden, får jag ofta om jag inte använder Seltin i maten, så det är någon mineralbrist uppenbarligen. Minns inte om det var kalium eller natrium..? Seltin funkar iaf ;)
 
Det rycker i mina muskler när jag är trött. Ögonlock, lillfingret, vaden... lite överallt.
 
Så har jag ofta! Känner mig inte extremt stressad eller så men har ofta mycket att göra och hinner inte sova lika mycket som jag borde kanske.
Kan man äta för mycket magnesium?
 
Så har jag ofta! Känner mig inte extremt stressad eller så men har ofta mycket att göra och hinner inte sova lika mycket som jag borde kanske.
Kan man äta för mycket magnesium?

Ja man kan äta för mycket magnesium. Det är viktigt att få i sig tillräckligt med kalcium när man tar magnesiumtillskott eftersom man annars kan få brist på kalcium. Det finns tillskott som innehåller både magnesium och kalcium och ett sådant tillskott skulle jag rekommendera om man inte får i sig tillräckligt mycket kalcium i sin vanliga mat.
Magnesiumtillskott ska man helst ta på kvällen eftersom man kan blir lite trött utav det. Magnesium gör så att musklerna slappnar av och då sover man bättre.
Jag äter mycket tillskott eftersom jag pga gastropares lever på enbart yoghurt. Det är det enda jag får behålla. Jag köper de flesta av mina tillskott ifrån topformula. De har billiga bra tillskott och det blir billigare/burk ju mer man köper. De har fri leverans och levererar snabbt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 279
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hur lär man sig egentligen att hantera stress och ångest? Våren har inte varit super för mig. Flera saker som varit psykiskt...
2
Svar
31
· Visningar
2 494
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 196
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Hej någon som vet hur man klarar att sluta med zolpidem? Jag har ätit denna tablett 10 mg varje dag i ca 3 veckor, först ca 2 veckor...
Svar
9
· Visningar
1 661
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp