Bukefalos 28 år!

Mycket stöv i pälsen !?!

TheWickedWitch

Trådstartare
Min häst har fruktansvärt mycket stöv i pälsen, vad kan det bero på ?? Han håller på att sätta vinterpäls nu, kan det ha med det att göra ?? Jag har fått lära mig att om stövet är vitt är hästen ren, och stövet är alldeles vitt, fast det är rätt "stora" flingor... :confused:
 
Det har säkert med pälssättningen att göra.

Och kanske slarv med rykten? :o Förr i tiden fanns det en regel som sa att en häst skulle ryktas så att det blev 6 st ryktskrapor med stöv varje dag. Men idag har vi en tendens att dra över hästen en gång per sida, dvs 2 ryktskrapor med stöv.

Du ska se hur min häst ser ut när jag har klippt honom, jag kan rykta i timmar känns det som.

mvh Jessica
 
Alla hästar bör inte ryktas så...

Ponnyn har mer stöv på vintern än på sommaren men det tror jag snarare hänger ihop med att hon får kraftfoder på vintern = slagg.
 
Hej!
Varför bör alla hästar inte ryktas så?

Att man inte måste göra det varje dag kan jag förstå, kan ju bero på tidsbrist eller lathet eller vad som helst...men jag tror enligt egen erfarenhet att det är väldigt bra för hästen att bli ryktad!

De allra allra flesta gillar det också.
 
Tja till exempel hästar som går ute dygnet runt otäckade. För de behöver fettet i pälsen och det förstörs när man gnor och borstar i timmar.
 
Ja, det har du rätt i. :smirk:

Jag ryktar inte min häst alls på somrarna utav just den anledningen.

mvh Jessica
 
Går han med täcke på? Min har fått mer stöv nu när han inte luftas lika ofta.
 
Nej, han går utan täcke nu, får bara ha täcke när det blötsnöar/regnar..
utifrån svaren jag har fått har jag en teori, I vinter är första vintern jag låter bli att täcka honom, kan stövet och den feta pälsen kanske ha med det att göra ?? Att den håller på att vänja sig, och jag är ganska idog med mitt borstande, och då har jag borstat "bort" pälsens naturliga fettskydd och att det nu överkompenseras ?? Lite flummigt kanske, men kanske på rätt spår i alla fall :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag rider en appaloosa-korsning på 7 år, valack, import från Spanien. Bor på västkusten där det varit väldigt varmt ett tag och han...
Svar
7
· Visningar
1 252
Senast: Efwa
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
344
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
911
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
90
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp