Myler Bett

Långnos

Trådstartare
Har blivit rådgiven att testa lite Myler bett på min pålle då hon är väldigt "tjafsig" i munnen, grejar med tungan osv.

Någon som har erfarenhet av dessa bett, olika skarpa med olika mycket tungfrihet. Läste något om att de är indelade i 3 olika nivåer?

Även hört på håll att hästen oftast trivs med bettet ett tag, men att det inte "fungerar" efter en tid, om ni förstår mig rätt :rofl:

Alla synpunkter välkomnas!

Sv: Myler Bett

jag har också fått råd om att testa det på min islänning. Men har inte kmit för mig att köpa ett ännu...har ingen erfarenhet av dem..Det ända jag har hört är att dom är väldigt "snälla" mot hästen..--om man rider "rätt" på det!. För att det tydligen är väldigt skarpa bett eftersom de är mycket "vridbara" och många brytpungter..=/...men, men..får väl kanske låna nått o testa så man vet om man ska köpa ett sen..De är ju rätt dyra..

anna :D

Hej...

Jag har ett mylerbett till min arab. Har det mest när jag rider ut. Min pålle funkar jättebra på det och har gått på det bettet i ungefär 3 år nu skulle jag tro, så för oss fungerar det iallafall.

Hos oss var det någon som kom och provade ut bettet, eftersom det finns väldigt många sorter att välja bland. Så det var bra att få hjälp med att välja sort.

Ville bara berätta... Är det något mer du undrar över så kan du skicka meddelande..

Hälsn./Emelie :)

tycker att det är överskattade bett till ett klart högt pris. Har provat o anser inte att det är bättre än ngr andra

Det är juset det jag har hört också...att det inte alls fungerar, men det är ju såklart indviduellt, kan tänka mig att det passar vissa hästar och vissa ryttare. Men kan ju vara värt att testa det...

Jag rider med Myler ibland,men endast för att kunna byta tillbaka till mitt vanliga. Jag ser det mer som ett korrektionsbett, du mâste ha en stadig o fin hand för att det ska funka, men se upp!!! Det händer att dom bara böjer pâ nacken, hâll igâng bakbenet ocksâ.

vilket mylerbett är det du menar? det finns ju en hel uppsjö av varianter, från tränsbettsmodell till stångbett och kombinationsbett osv

Jag har provat ett några gånger men min häst höll på att få spader. De är väldigt tunga och jag tycker att sidostyckena liksom hänger ut av tyngden från bettet. Har man inga problem med sin häst så hade jag nog försökt med ett vanligt bett. Och även om jag hade problem hade jag inte köpt ett Myler. Mycket pengar.

Blev rekomenderad att först testa ett mildare mylerbett för att om det ej är tillräckligt gå¨över till ett skarpare med fler bryningspunkter. Såg själv ett som jag tror skulle passa min pålle..Ringar i bettringen så man får lite "hävstångseffekt" och med kedja bakom. Är bara tänkt att jag ska ha detta bett när jag hoppar för att slippa slita armarna av mig..men vill ju inte rida på ett bett där pållen knäpper av nacken!!

Tycker inte i och för sig att priset spelar roll, finns dyrare bett...bara det fungerar så..

Jag provade ett sådant för flera år sedan, då de just lanserats i Sverige. Det fungerade fint i någon vecka men sedan blev hästen nästan rädd för bettet och vågade absolut iinte ta något som helst stöd på det. Så jag blev milt sagt avskräckt, bettet ligger väl någonstans men har inte varit använt något mer. :smirk:

Det är lite det som jag är rädd för..min pålle bli så när jag rider på pelham...vågar liksom inte går fram till handen efter ett tag, även fast jag är mjuk och stadig på handen...
kanske inte är något att satsa på då :confused:

Som sagt av tidigare inlägg - många olika sorters Myler finns det. Själv har jag svårt för dem med långa skänklar och många leder, men eftersom mitt ena sto TYDLIGT har meddelat att hon minsann föredrar RAKA bett före exvis två- eller tredelade så har jag ändå börjat snegla mot det med Billy Allen-mundel. Mest för att jag tycker att vi får brister i kommunikationen när det gäller ställning och böjning av halsen i sidled med ett vanligt rakt bett. Ett Myler med BA-mundel är vridbart i vardera sidan var för sig. Det SER tredelat ut, men är i praktiken rakt eftersom det inte är vikbart i de där delarna. Man kan alltså ta ett tygeltag med vänster tygel och då vrider/lyfter man upp bettet lite i mungipan på den sidan och resten av bettet ligger still. Tycker att det verkar väldigt intressant funktionsmässigt.

Ett sånt kanske vore något för dig att prova? Måste ju inte vara ett Myler då heller, man kan köpa ett annat märke med Billy Allen-mundel. Billigare och utan tvivel minst lika bra.

/JES

Långnos skrev:
Det är lite det som jag är rädd för..min pålle bli så när jag rider på pelham...vågar liksom inte går fram till handen efter ett tag, även fast jag är mjuk och stadig på handen...
kanske inte är något att satsa på då :confused:

Om den inte vågar komma fram till bettet med pelham tror jag inte att det kommer fungerar med de myler. Dessutom upplevde jag pållen blev lite mer tjaffsig när hon hade det om man jämför med andra bett. Jag använde ett kombinationsbett på ponnyn när jag red ut, hade inte en chans att få stopp på henne om jag inte från början gjorde halt varje meter och då fungerade myler väldigt bra.
Om den är tjaffsig osv låter det som om den inte trivs med bettet och kanske ska pröva något mildare typ gummibett, vad använder du för bett nu?

Hon trivs inte på något bett, och hack är helt otänkbart att rida på, då hon är ganska så lågt byggt(ingen naturlig resning) så hon bara hänger sig handen, gräver ned sig med framdelen och ignorerar när man tar en förhållning. Har i tre års tid ridit på vanligt tredelat bett, fingar väl ok när jag rider på backen, men i hoppning lyssnar hon inte på förhållningar, så tillsammans med min tränare försöker vi hitta lösningen på bett problemet..Blir det för skarpt vill hon inte ta stöd eller hoppa alls...och är det för milt så bara drar hon iväg...

Klurigt det där, tur att tävlingssäsongen snart är slut, blir till att testa i vinter...

PrinceFair skrev:
vilket mylerbett är det du menar? det finns ju en hel uppsjö av varianter, från tränsbettsmodell till stångbett och kombinationsbett osv
Jag har 2 stycken av den snällaste modellen

Vet att en butik som även har internetbutik förut hyrde ut Mylerbett. Så man fick prova vilken sort man ville ha innan man köpte. Bra eftersom de ju kostar en hel del!

Jag har ett Mylerbett, men jag minns inte vad det har för namn tyvärr!
Men det är som alla andra bett jag provat, det passar i vissa "stadier" av arbete, till vissa problem osv.
Jag har på min häst aldrig kunnat rida med samma bett hela tiden, oavsett vad vi gör för arbete (i skogen, hoppar, dressyr).
Men när jag provade det i hoppning för flera år sedan, med de problem jag hade just då, då funkade det enormt bra!
Men nu har jag inte just de problemen längre, och då blev bettet "fel", så hästen blev för låg i framdelen.

Men jag har sedan jag slutade hoppa med det använt det vid några tillfällen, och fått önskad effekt, dvs fått hästen att jobba avspänt.

Men som ngn sa, det är för mig likadant, ett problemlösarbett. Inte ngt jag rider på när allt fungerar perfekt.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 038
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
784
Senast: Lillefrun
·
Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
1 165
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka