Myskisse - Lär mig något..!

L

Little_Chance

Min pojkvän ska skaffa katt. :D
-äntligen, snart får han ett liv!-

Jag fick den stora äran att åka och kolla på en kull, gjorde det igår.
Så, nu har jag "bestämt" mig, och tingat en lurvig liten norskskogskatt/bonnkatt-flicka. :love:
SÅ underbar.
Har t o m döpt henne (Daniel får säga vad han vill :D).
Original Cindy ska hon heta (Dark Angel-fan) :love:

Pojkvännen är ju verkligen kattmänniska, han har haft katt i hela sitt liv, så han kan ju en hel del.
Men vad kan ni lära mig då?

Hur krångligt är det med en hona, när kan man kastrera och vad kostar det?
:bow:
/Lisa - som snart ska kunna imponera på pojkvännen med sin enorma kattkunskap :cool:
 
Kul med en ny familjemedlem!

Honkatter börjar ofta löpa när de är mellan 8 mån och ett år. Tidigare och senare är inte heller helt ovanligt. Det verkar bero lite på ljus och andra fertila katter i närheten (förutom på ärfliga faktorer då, orientaliska raser utvecklas ofta något fortare).
Man kan kastrera redan innan honkatten är könsmogen, nya rön gör gällande att det inte har de negativa effekter man tidigare trott, det kan t.o.m vara bättre. I vilket fall som helst vill de flesta svenska veterinärer att katten ska ha löpt en gång, eller vara åtminstone ett halvår gammal.

Om katten går ute, eller träffar fertila hanar hemma, så tycker jag ni ska ta det säkra före det osäkra och ha katten inne, och enbart ute under uppsikt tills hon är kastrerad. P-piller är en tillfällig lösning, men inte särskilt bra då katten ofta lyckas bli dräktig ändå. Dessutom har de många biverkningar. Pris för kastrering varierar mycket, ring gärna runt. Hos min vet betalar man 950:-, då gör han titthålskastrering så man slipper buköppningen och det läker fortare och skonsammare. Ofta ingår även ID-märkning i priset, och det kan ju vara bra.

I övrigt (fast det vet säkert din pojkvän) ska katten vaccineras två gånger som bebis, sedan en gång varje år (kanske ändras det till vartannat år snart, man har upptäckt att effekten av vaccin ofta håller i sig längre än två år).

Sjukvårdsförsäkring kan också vara bra att ha, djursjukvården är bra, men kostar ju en hel del pengar...
 
Du är utnämnd till dagen hjälte :bow:

Här i Sunne har de ju kattkampanjer på våren, då man får hela kittet liksom: kastrering, vaccinering, märkning osv...
Vet inte vad det kostar, men det borde ju inte vara så dyrt.

För en av mina klasskompisars hankatt kostade kastreringen typ 400:- så ungefär det dubbla räknar jag med att det kommer kosta för Ossie (Japp, jag har redan ett smeknamn ;) )
 
Tja.
Kastrera en honkatt kan du göra från 6 mån, eller efter första löp, det är lite olika vad vetrinärerna säger. Om katten ska gå lös ute så rekommenderar jag att ni kastrerar vid 6 mån, annars är det ju lätt hänt att hon går och blir dräktig på första löpet. Men om hon ska vara enbart innekatt kan man ju lika gärna vänta. Det kostar ca 600-1000:- att kastrera honkatt.

Hon ska grundvaccineras, men det kanske uppfödare gör? Be henne/honom göra det annars, första sprutan vid ca 8 veckor, andra 3-4 veckor senare. Då kan kattungen besiktigas också, så att ni vet att hon är frisk när ni får hem henne. Om uppfödaren är det minsta seriös så borde den gå med på detta. Ni betalar kattungen därefter, givetvis.

Sedan ska katten vaccineras 1 ggr/året.

I början är det bra om kattungen får ett foder speciellt för kattungar. Royal Canin tex har Babycat och senare Kitten.
 
Ah, finns det en veterinär i Gbg som titthålskastrerar? Det visste jag inte, men den metoden är ju :bow:, så man slipper en stor operation.

Nu har jag inga honkatter men blir den en sån nån gång så återkommer jag till dig om namnet ;).

mandalaki
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp