Bukefalos 28 år!

A

ainavi

Den 8:e november upptäckte jag att min hästs högra bakben va helt svullen.Hade inte en blekaste aning om vad det kunde vara.Inte halt på något vis.Gick som vanligt,villig till att lyfta benet.Ingen rektion när man klämde och kände.Hon fick gå ut med lindade ben under dagen.Första kvällen med lindor ute så va hon bättre på kvällen.Jag fortsatte med lindor...någon sa till mig,eventuellt hovböld.En annan teori lymfangit.Så den 11:e tog jag dit hovslagare,hon reagerade rätt så kraftigt med visitertången.Hovslagaren skar upp,väääldigt lite och inte alls djupt.Det började blöda,inget mer.Jodopax omslag har det blivit sedan dess plus en skyddsko för att inte skit ska komma in. Fick byta till grushage 15:e eller 16:e. Hon är fortfarande ohalt,går på som vanligt,svullnaden nere.Dock tyckte jag att hon va lite gallig idag.Hon har fått röra på sig varje dag,promenerat med henne två gånger om dagen.Sedan några dagar tillbaka har jag skrittat på henne.

Det jag undrar över är hur länge det tar för hoven att växa där hovslagaren skar så man inte behöver vara orolig att skit ska komma in.När man kan släppa ut i den vanliga hagen igen.Och när man kan ta bort skyddskon så man inte oroar sig för att hon ska kliva på nåt hårt/vasst så det gör ont där det skars upp.

Kan lymfangit "bota" sig självt? Hon va svullen ända upp till hasen och lite till,men allt det har gått ner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp