Mystisk sjukdom..

Julienne

Trådstartare
Nu kära bukefalister, nu vill jag att ni berättar om ni hört eller varit med om något liknande..

Jag skulle idag rida mitt 18åriga hbl sto. Hon var precis som vanligt när jag gjorde i ordning och ville ut. Men redan efter ca 10 meter bajsar hon, vilket hon inte brukar men tänkte väl inte mer på det förrän jag såg att hon gick och lyfte svansen ungefär som om hon brunsta, men när vi passerade valackerna så brydde hon sig inte om dem vilket hon gjort isf. Hon bajsade igen ca 3 ggr innan vi hunnit typ 100-200meter. Det blev lösare för varje gång. Första var normal.

När vi stannade efter dessa meter så flåsade hon extremt, ungefär som om man nyss galopperat länge. Hon har inte dålig kondis..

Hon gick dessutom väldigt sakta och lojt den där biten så vi vände och gick tillbaka till stallet igen. När vi kommer till stallet inser jag att hon är svettig och då gick det fort, hon blev helt sjöblöt av svett, det rann i pannan på henne. Hon sänkte huvudet som om hon ville lägga sig men vi höll henne uppe.

Hon sket 2 ggr till inom loppet av ca 10-15 min, nu sprutade det ur henne. Jag tempade henne och hon hade bara 37,0 och ringde veterinären. Jag ställde in henne i boxen med ylletäcket och hon la sig ganska direkt. Och när denna häst lägger sig ner och dessutom i boxen då är hon riktigt riktigt dålig! Hon låg ner i ca 40 min medan vi väntade på vet. När hon kliver upp är hon piggare, ser fortfarande väldigt trött ut men reagerar på ljud och är lite mer uppmärksam. Hon blev piggare och piggare och när vet kom efter ca 1 timme efter samtalet så var hon nästan helt normal, lite trött fortfarande men inget som skulle märkas om man inte känner henne.

Veterinären lyssnar på henne och kollar lite men hittar inga fel på henne. Vi går ut och går med henne men hon är helt normal.

Veterinären har ingen aning om vad som hänt henne och tror inte det ger något att ta något blodprov så det gjordes inte.. Hon tyckte vi kunde ge lite mag/tarm balans och se om detta händer igen.

Det enda som jag upptäckt på hästen innan är att hon fått en väldigt hård mankam på ca 2dm, hon ömmar inget och tycker det är skönt att få massage där (annars hatar hon massage). Upptäckte den på nyårsafton. Jag har funderat om det beror på halvhalstäcket så det ska jag byta ut har jag tänkt. Och vet visste inget om mankammen heller. Den är normal förutom detta parti..

Den enda skillnaden är annars att hon fick ny hösilagebal i hagen igår, men det är från samma bonde och samma parti men det är ju dock en ny bal..

Nu ska jag bara avvakta och se, hon tyckte jag skulle försöka rida henne igen i morgon och se, om hon är symptomfri förstås.

Har ni hört om något liknande?? Tacksam för alla tankar och förslag.
 
Sv: Mystisk sjukdom..

Jag vet en häst som blev sjuk sådär förra vintern, bajsade massor och jättelöst, låg och sov i timmar och var helt slut. Den hästen hade ätit något konstigt och fått akut proteinbrist i blodet, jättedåliga värden. Den fick stå på klinik ett tag tills de fick bukt på det men de hittade aldrig varför det kom upp men misstänkte som sagt att hon ätit något konstigt.
 
Sv: Mystisk sjukdom..

Svarar alla, maten är bra och med mycket god kvalité. Korsförlamning vet jag väl inte, då borde hon väl vara iaf en gnutta stel? Det är hon inte. Vet trodde det också när jag ringde men inte sen. Och brukar de bli frisk bara sådär då?

Jag nämnde kolik också men hon har inga symptom alls på det, inte ett dugg orolig, inga tendenser att rulla, full fart på ljuden i magen och nu senare bajsar hon normalt igen. Jag har dock aldrig haft kolik som tur är och kan inte alla symptomen på det..

Hon äter med god aptit och är precis som vanligt nu när jag natta dem. Hon står på lösdrift med fri tillgång vanliga fall men sover nu inne ett tag så man har koll på allt lite bättre..
 
Sv: Mystisk sjukdom..

Nej är ju lite svårt att gå igenom en bal på 550kg som ställdes ut igår helt igenom..

Det enda jag kan komma på om det är något med maten är om hon har fått i sig någon plats eller liknande från balen som tog slut. Vi klipper ju bort all plast man kan men biten i botten blir kvar.. Tänkte om hon råkat äta någon sådan bit? Men då borde hon ju inte bli frisk efter 1 timme? :s
 
Senast ändrad:
Sv: Mystisk sjukdom..

Då tror jag faktiskt att problemet kan ligga där. Det är risken med storbalar, man har ingen koll på om det ligger något i dem.
 
Sv: Mystisk sjukdom..

då borde ju någon annan bli dålig också.. De är ju 5 st i hagen.. Men omöjligt är de absolut inte. Ska köpa mag/tarm balans i morgon..
 
Sv: Mystisk sjukdom..

Behöver inte vara så. Är din häst känsligare, eller den enda som ätit från precis det området blir det precis så som du beskriver.

Gå ut och kolla balen, är det något som inte hör hemma där finns ju risk för botulism också.
 
Sv: Mystisk sjukdom..

Jag frågade om just botulism och vet sa att nej då är det inte dessa symptom.. Och hon är vaccinerad..
 
Sv: Mystisk sjukdom..

Vaccination är inte ett 100 % skydd, och symtomen är ju inte botulism. Men hästen kan ju vara i riskzonen utan att just dessa symptom antyder det.

Är fodret kontaminerat är ju risken överhängande gällande flera olika åkommor, bl a olika förgiftningar.
 
Sv: Mystisk sjukdom..

Nej vi trodde inte heller kolik eftersom han tömde sig och mellan varven löst, men sen slog det till ordentligt efter ett par dagar. Han rullade sig inte heller, och han åt både före och ville även äta under tiden som koliken pågick dock inte kraftfoder utan hösilage.
 
Sv: Mystisk sjukdom..

Kolik betyder magsmärta och kan yttra sig på olika sätt! Jag skulle ge hästen aktivt kol och bra grovdoder av den sort som hästen är van. Även bajsvällning är att rekomendera! Håll den under noga observation under en vecka! Vi hade en häst som dog av liknande symptom förra vintern efter ett hastigt foderbyte. Det tog ca 24 h från utbrott till avlivnin. En annan häst var dålig i magen till och från i ett år, sen kollapsade magen och hon låg med dropp i tre dygn...
 
Sv: Mystisk sjukdom..

Vaccination är inte ett 100 % skydd, och symtomen är ju inte botulism. Men hästen kan ju vara i riskzonen utan att just dessa symptom antyder det.

Är fodret kontaminerat är ju risken överhängande gällande flera olika åkommor, bl a olika förgiftningar.

Botulismvaccineringen ÄR 100 procentig. Men då måste man ha fullt vaccinerat.
Då mot typ B.

Enligt tillverkaren

AM
 
Sv: Mystisk sjukdom..

Precis. Bara mot typ B. Enligt SVA är det i o f s den enda typen (av åtta) som verifierats hos häst, men typerna B, C & E har hittats hos djur.

Jag känner därför inte att vaccinet är 100 %, eftersom det inte täcker alla typer utan bara 1/8 alt. 1/3 av tänkbara varianter. Men många känner trygghet och struntar därför i högre utsträckning i foderkvalitén (eftersom inget kan hända hästen, den är vaccinerad). Tråkigt, men sant.
 
Sv: Mystisk sjukdom..

Jag drar åt mig öronen lite angående det du skriver om mankammen!
Det kan tyda på en fettlagring där, som brukar vara någon form av överkänslighet mot socker. I sämsta fall leda till fång.

Oavsett så är ju hela händelseförloppet ett tecken på akut smärta, och kanske pga någon form av förgiftning eller obalans i tarmen. Övervaka hästen ordentligt och kontrollera hur mkt hon dricker. Egentligen är det ju bättre att hon rör sig i lösdriften än att hon står inne, men det kanske är svårare att övervaka då?
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 528
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
535
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 222
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 291
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp