Mystiskt beteende...

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Madeleine Nilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 708
M

Madeleine Nilsson

Vi har en 10-årig katthona, som har betett sig lite underligt den senaste tiden. Hon är en vanlig bondkatt, både ute- och innekatt, alltså hon går ut och in som hon vill. Har aldrig varit sjuk, förutom lite småsår och en höft som var ur led en gång för många år sen(blev troligtvis påkörd).
Det började för några veckor sedan. Hon låg och sov på balkongräcket och jag satt inomhus. Plötsligt hör jag hur det dunsar till och jag kollar genom fönstret så katten är ok. Då sitter hon upp med huvudet lite framåtböjt liksom och öppnar och stänger munnen som om hon jamade. Eftersom jag är inomhus hör jag inte om hon verkligen jamar. Går ut och klappar om henne och hon verkar må bra, men ser rätt nyvaken ut. Jag trodde att hon hade sett nåt djur på baksidan och jamade därför.
Men sen en tid senare händer samma sak igen. Fast denna gången ser jag att hon håller på att trilla ner från räcket (ner på balkonggolvet alltså), men hon lyckas med nöd och näppe dra sig upp igen och så sätter hon sig och "jamar" precis som sist! Jag hör inte heller denna gången om det kommer nåt ljud då jag är inomhus.
Sen imorse vid halv 6-tiden vaknar jag plötsligt av en katt som jamar. Inte att den skriker eller så utan liksom: mjau, mjau, mjau osv säkert minst 7 gånger. Ganska högt också. Hittar henne liggande i gungstolen. Då var hon vaken, men verkade vara som vanligt.
Det som är så konstigt med allt detta är att hon i vanliga fall nästan aldrig jamar. Bara när hon ska till vet. och sitter i kattburen och då väldigt tyst. Om hon nån gång jamar hemma så är det inte mer än en väsning eller ens det, man ser ibland bara att hon öppnar munnen. Och på balkongräcket har hon alltid legat (favoritplatsen) och det har aldrig varit några problem. Det är ju möjligt att hon drömmer och så, men när det har hänt tre gånger på kort tid så blir man ju orolig!
Nån som vet vad det kan vara? Hon mår ju bra i övrigt, äter bra osv. Ska man ringa veterinären? Kan det bero på åldern? Hon är ju ingen ungdom längre direkt.

Sv: Mystiskt beteende...

Jag skulle nog kontakta vetrinärern. Låter inte som ett helt friskt beteende.

Jag hade ringt veterinären. Det låter som att hon skulle ha problem med balanssinnet. Det kan vara så enkelt som en infektion i kroppen. De blir känsligare mot infektioner när de blir äldre. Har du sett hur hon beter sig när hon går på toa? Om hon jamar då? Urinvägsinfektion har en miljon olika symptom......

Jag har också funderat på det där med balanssinnet, att det blir sämre med åldern. Nä, hon går ju på toa ute så det ser vi inte. Men en infektion säger du? Ja, det kan ju vara möjligt. Jag ska ta och prata med de andra här hemma och så får vi väl ta henne till veterinären. Bra att höra det från er först bara, så man inte åker iväg för nåt som inte alls är farligt. Det är ändå rätt dyrt med vet.besök...
Men som sagt när det är fler som säger det så är det bara dumt att inte åka. Vem vet, det kan ju vara nåt ännu värre. Hoppas inte det bara...

Tack för att ni svarade!

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
913
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 107
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
750
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 595
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka