• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare theresesandberg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 202
T

theresesandberg

hoppas jag kan få lite tips och råd.

min valack har gått och blivit halt. det är inte något som hör till vardagshändelserna heller. grejen är, att han är inte svullen någonstans, och inte heller varm. han har flapsulor, men har kollat och där finns inga stenar under. nu har det bara varit så i 2 dagar, men nojjig som man är...

kan hästar vricka sig utan att bli svullna?

han stödjer på hela hoven men haltar, och han är som sagt inte varm i foten, så än så länge verkar det inte vara någon äcklig hovböld.

någon som har någon erfarenhet av myskohältor?

Sv: mystiskt?

Kan vara en vrickning. Kan vara en spricka. Har just genomgått samma sak med min 3-åring. In till klinik och tog bilder - har två förmodade sprickor, väldigt svårt att säga eftersom det är så fruktansvärt diffust. Plåtarna skickades vidare till ytterligare veterinärer för utlåtande. Samma sak. Svårt att avgöra om det är sprickor eller inte. Hon behandlas som att de så vore.
Hon hade samma beskrivning som din häst - halt, men utan värme och svullnad nånastans!
Vänta ett par dagar till, annars är det nog läge för koll på klinik.

En häst istallet (som också har flappisar) blev halt, utan någon svullnad, och då visade det sig att hon hade fått strålröta...
Minns inte riktigt om det var lite varmare i benen/hovarna, då jag inte var så insatt i det, men det kanske skulle kunna vara en orsak för din häst med?

Min har heller ingen värme och är inte svullnad. Rönkenbilderna visar ingenting heller..

Och han har nu varit ca en grad halt i snart fem månader...

Han vrickade sig när vi va ute och red.

det är inte strålröta, det vet jag, tror det beror på en söm han trampat sne som tryckte, eller så har han kansek vrickat sig. trodde de alltid blev varma och svullna.. vet inte så mkt om hältor då jag haft turen att slippa dem...

hoppas jag kan få lite tips och råd.

min valack har gått och blivit halt. det är inte något som hör till vardagshändelserna heller. grejen är, att han är inte svullen någonstans, och inte heller varm. han har flapsulor, men har kollat och där finns inga stenar under. nu har det bara varit så i 2 dagar, men nojjig som man är...

kan hästar vricka sig utan att bli svullna?

han stödjer på hela hoven men haltar, och han är som sagt inte varm i foten, så än så länge verkar det inte vara någon äcklig hovböld.

någon som har någon erfarenhet av myskohältor?

Yapp - det hände mitt arabsto och hon visade sig hade Borrelia (fästingsjuka).

Yapp - det hände mitt arabsto och hon visade sig hade Borrelia (fästingsjuka).

ahaaa.. okej, ska läsa på lite om det, hovis kommer och klämmer lite på hoven imorgon, och om det inte är något där så ska jag kalla ut vet och kolla på borrelia. han hade en fästing för ett litet tag sen men jag tog inte ut den själv är så äcklad av de där krypen xD men ska kolla tack så mkt!

dör dom av borrelia btw?

Min häst hade en sån hälta i våras. Fick lite kortison och antiinflammatoriskt i tablettform och sen var han bra igen.

Angående borrelia så får hästen en penicillinkur och blir oftast helt bra, men i vissa fall så kan det bli bestående men och återfall.

vad snälla ni är som tar er tid att svara på min tråd! ni får hålla tummarna att det går bra imorgon och bara e något enkelt som kanske en hovböld eller nåt.. men fortsätt gärna skriva era erfarenheter =)

*kl*

Min häst har en myskohälta just nu.
I onsdags lite halt på hf i trav i höger varv (longering), men ren i vänster varv och rakt fram. I torsdags likadant men lite mindre halt, bara en störning. Igår halt i vänster varv och rejält halt i höger varv :crazy:
Ingen värme, ingen svullnad, ingenting.

Vi ska till klinik på onsdag. Blev ännu mer nojjig när jag läste här om att någon haft liknande symptom på borrelia - min häst hade borrelia för två år sen och fick behandlas två gånger - vi orkar inte gå igenom hela köret en gång till :(

om hästen är halt så åker man till klinik på utredning! :devil:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt... 2 3
Svar
51
· Visningar
5 077
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 788
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 934
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka