Nackdelar med pullarnosgrimma?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Real_Life
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 493
R

Real_Life

Fördelar måste väl vara typ att den inte trycker mot tänderna och att den lämnar luftvägarna fria?
Men finns det några nackdelar? Vilka isåfall?

Sv: Nackdelar med pullarnosgrimma?

Nackdelar skulle kunna vara att för hästar med korta mungipor trycker nosgrimman upp bettet så det ligger högre än vad som kanske är bekvämt. Ringarna kan ge skav. Själva nosgrimman kan ligga över nerver som irriteras.

I övrigt är väl pullaret och remonten de nosgrimmorna som egentligen inte har så mycket nackdelar för den "normala" hästen.

Okej, tack.
Kanske inte går att se på en bild, men vilken nosgrimma tror du/ni passar bäst till den här hästen?
Rider nu på engelsk ibland och utan ibland men det är ju bra att variera lite då och då.
Rostilipar.jpg
Rostiansiktsbild060205.jpg

Om du vanligtvis rider med en engelsk så kan det vara bra att variera med remont eller pullar, då trycket inte hamnar på kinderna. Vilket du väljer är mest en estetisk fråga.

Till den där hästen skulle jag säga remont, det beror ju då lite på hur stark han är osv.

sj personligen tycker jag att remont inte är så snyggt!... utan tycker därimot att pullar är mycket snyggare!.. men det är ju också en smaksak!...

Tigertofflan skrev:
Nackdelar skulle kunna vara att för hästar med korta mungipor trycker nosgrimman upp bettet så det ligger högre än vad som kanske är bekvämt. Ringarna kan ge skav. Själva nosgrimman kan ligga över nerver som irriteras.

I övrigt är väl pullaret och remonten de nosgrimmorna som egentligen inte har så mycket nackdelar för den "normala" hästen.

bra svar! håller med av egen erfarenhet. har en häst med mkt liten mun och korta mungipor. fullständigt hatar pullar - blir spänd av den även om den inte spänns hårt. remont är det enda som funkar - då MYCKET löst spänd dessutom.

Halvblods_tjejen: vad har utseendet att göra med det hela om det utsätter hästens bekvämlighet undrar jag. men det har bråkats om förrut, ställer bara frågan än en gång....

Vill gärna ha motivering också till varför du säger det :)

Jo jag säger remont eftersom du får tävla både dressyr och hopp med den . Pullar grimman är visserligen snygg men det beror på hur stark din häst / ponny är, ofta har man remont på lite hetare hästar.

Nackdelen med en pullargrimma är att den kan hamna på ett par känsliga nervknippen som löper på utsidan av hästens huvud, samt att de modeller med metallringar (de vanligast förekommande) i regel knäpps på ett sätt som gör att metallringarna skapar ett mindre trevligt tryck. Dessutom har jag hitentills bara sett en enda modell av pullargrimma i handeln som har den sammanlänkande remmen på undersidan som ska förhindra remmarna från att glida isär allt för mycket.
Enligt en hel del kunniga tränare, hästtandläkare och sadelmakare är det dessutom endast den modellen som är helt i läder, där det inte finns några ringar i ögonhöjd och där remmarna löper fritt som faktiskt fungerar som det är tänkt.
Så visst finns det nackdelar med pullargrimmor, det gäller bara att vara villig och se dem och visst kan de ligga emot tänder. Större delen av hästens huvud har ju tänder - kindtänder. Det har jag tom fått en hästtandläkare att erkänna att de kan göra:devil:

Den största nackdelen med nosgrimmor är att många väljer att använda dem för deras estetiska utseende hellre än funktion.
Jag tvivlar på att alla dessa hästar som är utrustade med pullarnosgrimmor verkligen korsar sina käkar för att undvika bettet samt pullar:smirk:

apocalypsen skrev:
Dessutom har jag hitentills bara sett en enda modell av pullargrimma i handeln som har den sammanlänkande remmen på undersidan som ska förhindra remmarna från att glida isär allt för mycket.

Hur menar du här?
Har du någon bild på hur en korrekt pullarnosgrimma ska se ut enligt dig? :)

Remontgrimma har man oftast på unghästar, den håller bettet mer stilla i munnen på dem, och de kan inte gå och gapa i från bettet...

Pullargrimma har man däremot på lite hetare hästar...

Man hör ju på namnen, remont på remonter=unghästar, pullargrimma på hästar som pullar...

Tack för ett bra svar :)

Själv är jag lite kritisk till remont eftersom de så ofta verkar spännas så hårt och ger skav vid bettet och sånt.

om man inte drar åt som en tok så tycker jag den är bra.
Min häst trivs allra bäst på pullar, hon är inte glad i remont och ashen.

owesmatte skrev:
Remontgrimma har man oftast på unghästar, den håller bettet mer stilla i munnen på dem, och de kan inte gå och gapa i från bettet...

Pullargrimma har man däremot på lite hetare hästar...

Man hör ju på namnen, remont på remonter=unghästar, pullargrimma på hästar som pullar...

ehh, ja om du ska hårdra det och gå på en generell beskrivning - ja ;)

Mina bilder sitter i böcker och jag har ingen scanner, haar en sådan pullargrimma i verkstaden som inte är riktigt klar så jag ber att få återkomma

Gör ett försök att beskrivva en.
Den typen av pullargrimma´n har inga ringar strax under hästens ögon. Det är istället bara lädret från nackremen och sidstycket som är vikta till en ögla och de remmar som korsar över nosen löper här igenom. På undersidan så finns det en kort rem som är vikt till en ögla i vardera ände. De remmar som kommer från hästens högra sida ner under för att spännas på vänster sida löper genom en ögla vardera.
Remmen på baksidan hindrar remmana från att glida isär och hjälper till att ge det tryck som eftersträvas för att motarbeta pullandet.

Man behöver ju inte vara någon expert för att se hur många hästar och ponnys som pullar trots bruk av pullarnosgrimma och då är det allt som oftast modellen med ringar strax under ögonen. Visst den är fin att titta på om man gillar den typen av nosgrimmor, men den eftersom den inte är sammanhängande så finns det alldeles för många brytounkter som gör att trycket avtar på vägen alternativt hamnar på fel ställe

Ja, gör gärna det!

Är i det såhär du menar? Vad gör den där "extra" remmen? Den borde ju lyfta bettet i munnen när hästen gapar? (Om jag nu har satt den rätt, är fortfarande inte helt säker på att jag vet vad du menar :D)

sfuxpv.jpg

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 742
Senast: Edla
·
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
772
Senast: lytesout95
·
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
403
Senast: Hedwig
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
247
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka