När är manegeunderlaget färdigt att användas?

Harbor

Trådstartare
Vi ska byta stall inom några veckor och har en sådan överenskommelse att vi flyttar genast när manegen är färdigbyggd. Nästa vecka ska bottenmaterialet komma och nu undrar jag hur lång tid det tar att få det i sådant skick så att där går att rida? Vad är realistiskt?
Jag lyckas inte få information om detta från stallet.
Jag menar förstås, att om någon har erfarenhet av att lägga ut ny manegebotten och hur snabbt det gick.
 
Det måste nog bero helt på vad för underlag som läggs. Ett ridhus jag brukade rida i förut bytte ut hela underlaget och det tog väldigt lång tid innan det satt sig, trots ridskoleverksamhet och daglig skötsel. Det var jättetungt och jag ville verkligen inte rida där inne på säkert 6 månader även om det gick.
 
Det måste nog bero helt på vad för underlag som läggs. Ett ridhus jag brukade rida i förut bytte ut hela underlaget och det tog väldigt lång tid innan det satt sig, trots ridskoleverksamhet och daglig skötsel. Det var jättetungt och jag ville verkligen inte rida där inne på säkert 6 månader även om det gick.
Geopad botten. Det är väl helt vanligt antar jag.
 
Mitt förra stall byggde ridhus och vi red så fort det var klart. Det var sandunderlag. Jag kan inte minnas att det var särskilt tungt i början. Stallägaren lade mycket möda på att lägga de olika sandlagren efter konstens alla regler och han harvade banan i princip dagligen. Nu red de flesta i stallet reining så underlaget var av allra största vikt.
 
Ja, så svarade hon som jag frågade. Att den är användningsbar genast. Men jag var ändå skeptisk :grin: Men bra då.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
2 860
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 698
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 109
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 967
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Omröstningar

Tillbaka
Upp