När åkermark och markväg blir sönderkört...

Jag har svårt att tro att de som varit där och kört har skyldighet att återställa vägen.
Förra året när vi hade en inhyrd för att avverka skogen kördes vägen sönder och det blev ca 20 cm djupa lerspår. Det gick inte ens att rida i mitten. Det fick vi fixa till själva.
Däremot så ställde vi in tiden någon gång när allt timmer skulle hämtas, då det var så blött ute, utan de fick vänta tills det blev minusgrader igen, just för att de inte skulle ha sönder vägen igen.

Så jag hade kontaktat skogsägaren om jag var du. Och kräv att den ska åter bli en ridbara/körbar väg som är jämn och utan stora stenar. Precis som den var innan de började köra där.
 
@ameo: Håller med flera andra som säger att vägen/marken ska återställas. Vi (prospektering) är skyldiga att återställa väg/mark som blivit skadad och kan inte tänka mig att det gäller andra regler här. Vi har återställt vägar för x antal tusen kronor (en väg helt i onödan, hade borrarna använt hjärnan hade det inte varit ett problem :banghead:) utan att någon behövt klaga innan, det ingår i mitt jobb att ha koll på sådant.
 
Jag förstår att det inte känns bra om man är van vid annat väglag. Jämfört med våran väg så är den ändå fin då våran är som en ko-stig under vår och höst :p
En del av "våran" väg hör till annan markägare/skogsägare och när han har haft timmerbilar eller liknande som kört sönder vägen så har den oftast återställts. Sist fick vi glädjande nog på väggrus (bergkross) så den blev riktigt fin, lite ojämn men fin.
Jag tycker att du ska höra av dig till markägaren då jag är rätt säker på att det är denne som ansvarar för vägen (eller arrendatorn om det finns sådan).
 
Jag förstår att det inte känns bra om man är van vid annat väglag. Jämfört med våran väg så är den ändå fin då våran är som en ko-stig under vår och höst :p
En del av "våran" väg hör till annan markägare/skogsägare och när han har haft timmerbilar eller liknande som kört sönder vägen så har den oftast återställts. Sist fick vi glädjande nog på väggrus (bergkross) så den blev riktigt fin, lite ojämn men fin.
Jag tycker att du ska höra av dig till markägaren då jag är rätt säker på att det är denne som ansvarar för vägen (eller arrendatorn om det finns sådan).
Det är VI som äger de första 200 metrarna av vägen... Och det är ägaren till fortsättningen av vägen som haft besök av flismaskiner och sånt.
 
Men då är väl vägen samfälld.
Behöver inte vara vägsamfällighetsförening för det, åtminstone ingen som fungerar.

Bäst är om bolaget återställer - men är det gjort någon besiktning av vägen om skicket före de avverkade? Om inte är risken att de bara skyller på varandra.
 
Första delen av vägen är vår egen. Skogsägaren har rätt att använda den för att nå sin skog, via ett servitut..

Jag vet inte om de har gjort någon besiktning av vägen innan de började flisa där. Jag får ingen information från skogsägaren om vad han har för planer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp