Bukefalos 28 år!

När började ni rida igen?

Calvaro

Trådstartare
Hur snart efter förlossningen började ni rida igen?
Vad finns det för risker med att börja rida för tidigt efter förlossningen?
Dela gärna med er av era erfarenheter.
 
Sv: När började ni rida igen?

Jag började rida ca 8v efter tror jag att det va. Iaf innan efterkontrollen som va 12v efter. Jag väntade tills jag kände mig hel och fräsch och att magen iprincip dragit ihop sig helt.
Riskerna är väll att du kan få framfall. Bm brukar väll säga att man ska vänta tills efter efterkontrollen då vet man ju om allting ser tipptopp ut.
 
Sv: När började ni rida igen?

Jag red efter 3 veckor, ett hårt jobb med syrrans travare. Gick prima men jag kände mig toppen, det är individuellt hur läng tid det tar att känna sig där.
 
Sv: När började ni rida igen?

Var uppe i sadeln efter två veckor med första barnet och red ordentligt efter tre veckor.
Med andra barnet red jag efter en vecka och hade planerad tävling (hoppning) en dryg månad efter förlossningen men hästen blev skadad så det blev inget med det men jag hade lätt startat då!
 
Sv: När började ni rida igen?

Riskerna är väll att du kan få framfall. Bm brukar väll säga att man ska vänta tills efter efterkontrollen då vet man ju om allting ser tipptopp ut.

Du har alltså blivit undersökt på efterkontroll? Min efterkontroll var så meningslös att jag inte ens fattade vad vi gjorde där. Först frågade en barnmorska om jag mådde bra osv. Sen väntade vi en halvtimme innan en läkare frågade samma saker. Sen fick jag recept på minipiller.

TS:
Jag red efter en dryg månad. Hade säkert kunnat rida tidigare men den enda av mina hästar som var igång var en pigg och skuttig 6-åring. Inga problem att börja rida. (Klippt och sydd med iaf mer än 15 stygn.)
 
Sv: När började ni rida igen?

Efter två veckor hade jag tänkt rida, men då blev hästen halt... Så jag fick vänta ytterligare en månad, alltså nästan sex veckor efter förlossning. Inga problem.
Dock hade jag ju en pensionär som reds korta pass bara.
 
Sv: När började ni rida igen?

Ja mina knipmuskler kollades och så kollade hon där stygnen setat. Sen vart det en vända till på samma tid då jag bestämde mig för att sätta in spiralen direkt ist för att vänta och boka in en ny tid. :)
 
Sv: När började ni rida igen?

Innan kontrollen trodde jag att det ingick undersökning men inte det inte. Jag blev förvånad men tänkte sen att det nog bara gjordes om man var orolig för något. Därför blev jag lite nyfiken nu. Får ringa och fråga. Här i Skåne har de inte undersökt vid utskrift av minipillerrecept heller. Det tror jag mig minnas att det gjordes i Kalmar.
 
Sv: När började ni rida igen?

Risken finns för framfall, därför har jag fått lära mig att man bör vänta ca tre månader. Framfall är skitläskigt och kan drabba vem som helst efter en förlossning..
 
Sv: När började ni rida igen?

Jag red nog efter en månad. Hade gärna ridit tidigare, då jag kände mig bra. Men -20 var ingen skön temp att vara ute i överhivudtaget så därför fick jag vänta...
 
Sv: När började ni rida igen?

Jag gjorde efterkontroll efter 6 veckr tror jag det var, i Torsås. Där fick jag snällt lgga mig i stolen och bli undersökt
 
Sv: När började ni rida igen?

Jag har inget emot gyn-undersökningar men trodde att det inte gjordes utan att patienten var orolig och det var jag ju inte. Nåja, då vet jag iaf att det görs i andra landsting.
 
Sv: När började ni rida igen?

Jag red efter knappt tre veckor. Hade en helt okomplicerad graviditet och dito förlossning. Jag ringde BM och frågade innan, faktiskt, för efterkontrollen låg ju inte förrän efter 8 v, och jag mådde ju prima och hade tröttnat på att stand- in ryttaren tyckte det var jobbigt med höstmörker och bara kom med återbud och dåliga ursäkter ;). BM sade att om det kändes bra så var det bara att köra på, men att jag skulle backa om jag kände obehag. Om det verkligen fanns en reell risk för livmoderframfall tycker jag att hon borde sagt något om det? Jag kommer att göra likadant vid nästa barn om jag mår bra och jag är inte orolig. Jag tror att allt sådant där är jätteindividuellt och att man faktiskt måste vara lyhörd för sin kropps signaler helt enkelt. Jag kände inte av något efter första ridpasset, inte ens träningsvärk, och jag red väl ett lätt dressyrpass (dock ingen nedsittning) på kanske 30-40 min.
 
Sv: När började ni rida igen?

Efter 1-3 veckor ,inga problem än så länge med framfall 20 -25 år efter . När det känns bra så är det ok. Är du mycket sydd kan det ta tid. Värst var de mjölkstinna brösten.Dubbla BH krävdes.
 
Sv: När började ni rida igen?

Jag väntade 12 veckor, det var vad bm på spec-mvc rådde mig till. Och jag ville inte riskera nåt med att ha för bråttom, så jag härdade ut :P
 
Sv: När började ni rida igen?

Red efter 2 veckor med första barnet, det andra barnet hade jag hästen utlånad så hon kom hem när dottern var 3 månader.

Har haft väldigt lätta förlossningar med snabb återhämtning så hade jag velat hade jag nog ridit efter bara några dagar. Men det var ju inte direkt vad jag prioriterade då ;)

På mina efterkontroller har gyn undersökning varit frivilligt och jag har gjort det för jag velat ha spiral. Första barnet efter 10 veckor och andra barnet tog vi det nog efter 12-13 veckor.
 
Sv: När började ni rida igen?

På måndag är det tre veckor sedan jag fick mitt andra barn. Känner mig pigg och ok. Nu när det är så fina kvällar så blir man ju jätte sugen på att bara ut och skritta en runda. Men man vill ju inte riskera något.
Jag får väl helt enkelt pröva och se hur det känns.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 295
Senast: McFlurry
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
439
  • Artikel
Hästnyheter Anna Blomberg ansåg sig själv vara för tung för att rida på hästens rygg. Istället började hon med trav där hon kunde sitta i en sulky...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I 20 år har 68-årige Kent Ahlvik velat ta upp ridningen igen – och nu har han fått chansen. Tillsammans med sju andra pensionärer har...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp