När kan man sluta böta valpens torrfoder?

M

mellon

Vår valp är snart sju månader, och jag blöter
fortfarande fodret ca 30 minuter före utfodring.
Misstänker att man skall sluta med detta snart.
Vilken ålder gör man det?
(Hill´s puppy foder)
Kan jag i så fall sluta tvärt?
Skall även ta bort lunchen för hunden nu.
Och bara fodra morgon och kväll.
Hur skall jag göra då? för valpen vet mycket
väl när klockan är 12.00 och det är matdags.
Har funderat på att bara minska givan undan för undan.

Tacksam för svar.
 
hmmm... alla sätt är bra utom dom dåliga :smirk:. jag hade nog börjat med att ge hälften torrt hälften mjukt och slutat tvärt med lunchmålet. men smaken är som baken.
 
Varför vill du ge fodret torrt?
Förutom att hundens tänder får lite mer arbete, så tycker jag inte att det finns någon fördel med att att ge fodret torrt. Jag ger både min valp (6 mån) och vår vuxna tik blött foder. Då ser man att de får i sig ordentligt med vätska och maten är mer lättsmält. :)
 
Om det är tänderna du tänker på så kan du ju lika gärna ge råa kycklingvingar och andra ben.
 
Jag är mer frågande till varför man vill ge det blött. Varken tänder eller mage får ju något att jobba med. När det gäller vätskan så kan man hälla på vatten på maten straxt innan det serveras. Då hinner fodret inte svälla.
 
Mina hundar har fått sitt foder torrt så fort de fått tänder mer eller mindre. Finns ingen anledning att ge dem blött om de inte är väldigt dåliga på att dricka. Torrt är bra för både mage och tänder.
 
Vår valp var redan invand på torrfoder när vi fick honom åtta veckor gammal.
Sen vid ca sju månaders ålder gick vi över till BARF men det är ju en annan historia.

Varför skulle hunden få fodrett blött? Om man märker att hunden inte får i sig tillräckligt med vätska är det väl sin sak men annars förstår jag inte varför man ska hålla på och blöta upp det.

Kycklingvingar är förresten toppen för att rensa tänderna.
 
För att de får det i halsen annars :crazy: Jag testade att ge torrt med gav upp efter två veckor och en hund som var halvkvävd efter varje omgång mat. Nu häller jag på vatten och serverar innan det sväller.

Men att det skulle vara bra för tänderna förstår jag inte eftersom att de inte tuggar utan sväljer de torra kulorna hela.
 
En veterinär sa till mig en gång att om man ger fodret torrt så är det svårare för kroppen att bryta ner det, mer påfrestning på lever och njurar, vilket resulterar i slaggprodukter. Tillsätter man vätska så är det lättare för kroppen att tillgodogöra sig maten. Sanning ller bullshit, jag vet inte. :p

Jag har alltid gett blötlagd mat, är väl av gammal vana, precis som vissa alltid gett torrt foder.
 
Haha, labradorer. Här äts all mat i långsam takt och det tuggas ordentligt. Evita småäter dessutom så hon blir aldrig proppfull i magen.
 
Du kan prova att ge torrt foder men hälla på några dl vatten innan du serverar. På så sätt får hunden både i sig vatten och får chans att tugga maten.

Gör så med min labrador eftersom hon är dålig på att dricka vatten + att detta sättet gör att hon inte kan kasta i sig maten på glupskt labradrovis.

Servera maten med vatten kan aldrig bli fel, speciellt inte nu när det börjar bli varmt. :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp