När kan vi använda "nya" vallen?

F

fnorr

Där mina hästar ska gâ har det varit âker med ngt sädesslag, korn,havre eller dylikt. Bonden har nu plöjt upp, kommer att sâ "hästgräs" tillsammans men ngt annat (detta för att hindra en massa ogräs om jag fattat rätt). Enligt honom kan hästarna sedan inte gâ där förän nästa âr!!!PANIK!!

Det är ej tänkt som sommarbete, dom är 2 stycken just nu, det handlar om ca 1.7-2 ha, vi kommer ej att ta hö eller slâ.

Bonden har bara erfarenhet av kor och säger att sâdana skulle förstöra......min "fodernisse" här säger att det kommer att gâ. Han är dock stallchef i Belgien, bonden dock mer en "kobonde".

Vet att det finns mânga av er här som är duktiga pâ sânt här....hjälp med lite rediga svar ngn, snälla.
 
Sv: När kan vi använda "nya" vallen?

Vi släpper Inte in djur på en nyinsådd vall.
Detta pga att rotsystemen i nysådden inte är fullt så härdiga första året att de tål trampet och nerbetningen så bra. Återväxten blir alltså sämre :crazy: Sedan, så är ju marken i sig "mjukare" efter plöjningen, vilket medför att den lättare blir "skadad".

Så jag håller med din "kobonde" i detta fallet ;)
 
Sv: När kan vi använda "nya" vallen?

Din kobonde har alldeles rätt. Nästa sommar är det klart och härdat för häst/kor klamp. Efter som gräset måste få slå rot och på så vis få jorden mer kompakt och hädig mot belastning som blir.
 
Sv: När kan vi använda "nya" vallen?

Vi sådde i vår vall i höstas efter tröskning av kornet, vi lät stubben vara kvar (blir lite stabilare då), vi kommer låta våra 3 hästar gå där ifrån slutet av maj, har blivit jättefint bete. Hästarna kommer antagligen trampa sönder en del av det om det blir för blött ute, då blir det till att använda en annan hage.
 
Sv: När kan vi använda "nya" vallen?

Jo, och vanligt "hästgräs" tar väldigt länge innan det växer upp också efter sådd. Jämför med när man sår en gräsmatta. Om det blir en torr och fin höst kan det finnas möjighet att du kan släppa hästarna där då utan att de förstör allt för mycket.

Det optimala är att vår 1 så in hästgräset tillsammans med lämplig skyddsgröda, t.ex. korn. Höst 1 skörda kornet och gör inget åt åkern. Vår 2, titta när det växer :) sommar 2, ta en skörd med hö för att få bättre och starkare rotsystem innan hästarna släpps. Sensommar 2, när gräset vuxit upp efter höskörden - släpp hästarna i den nya, fina, stabila ogräsfria hagen.
 

Liknande trådar

F
Foder & Strö Till min ena "invandrare", frân Belgien har jag svârt att hitta rätt i foderdjungeln. Kanske ska tillägga att pâ sportstallet i Belgien...
Svar
19
· Visningar
1 090
Senast: fnorr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp