När kastrera ny katt?

Maris_

Trådstartare
Hej!

Vi tog hem Amiga i söndags. Han och Pixel börjar nu komma överens. De bråkar lite ibland men oftast är de vänner.

Vi har tänkt att kastrera Amiga och har möjlighet att göra det nu på torsdag. Är det för tidigt? Hur blir de efter kastreringen, jag menar med såret, sys de? Kan det vara riskfyllt om de bråkar sen? Vad bör man mer tänka på?

/ Maris
 
Hur gammal är Amiga?

Hankastrering är ett enkelt ingrepp, såret sys inte (vad jag vet), och katten behöver oftast inte ha tratt. Den brukar vara på benen igen så fort narkosen släppt.

Ring närmaste veterinär och fråga vilken ålder de anser är lämplig för kastrering (det är så olika), och fråga om rpiser och sådant.
Hankastrering brukar kosta mellan 300-600 kr.
 
Han är 1½ år, så på så vis är det inte för tidigt. Jag menade mer med hans "relation" till vår kattunge som är fem månader, eftersom de träffade varandra först i söndags. Om det blir för jobbigt för honom att mitt i allt kastreras och ha en nyfiken kattunge hängandes efter honom, osv.

/ Maris
 
Så länge Amiga får vara ifred de första dagarna går det nog bra. Ni kan väl låta Amiga vila upp sig i ett eget rum kanske?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 512
Senast: cirkus
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
12 999
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 082
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
920
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp