När man råkar säga nåt pinsamt eller tokigt utan att fatta det

Rosett

Trådstartare
Det har hänt att jag råkat säga saker som jag senare förstod var lite/mycket pinsamma.

Hoppas jag inte är ensam om det! ;)

En gång på lågstadiet så såg jag en ur personalen på avstånd. Hon hette Ulla. Så jag skrek högt: "Ulla bulla kulla kn*lla!!!"
Jag visste inte vad ordet kn*lla betydde men min klasskompis förklarade det för mig sen. :o

Som vuxen: Gick tillsammans med en tjejkompis förbi ett skyltfönster med damunderkläder. Hon säger (ungefär) att de där trosorna skulle hennes man gilla.
Jag: -"Tror du de har hans storlek?"
Kompisen kollade väldigt konstigt på mig och fnissar.
Jag fattar inget. Tänkte ju på klädstorlek men först flera år senare fattade jag att hon kanske trodde att jag syftade på hans "storlek" (som jag inte vet något om. Alls!). :bag:
 
Tror du inte han skiter i storleken utan mer är intresserad i hur trosorna är på henne? för det är så jag tolkar hennes kommentar.

Jag få¨r fundera på om jag kommer på något som jag sagt. Minns inget på rak arm, men så vill man ju gärna lägga sådana saker bakom sig kanske :D
 
Jag chansade och direktöversatte uttrycket "ketchupeffekten" till engelska en gång. Det var först när jag kom hem och frågade min man som jag insåg att det uttrycket inte finns på engelska, alltså inte ens lite grann, och att övriga vid bordet måste ha funderat ganska länge på vad jag menade egentligen och varför jag började gaffla om ketchup helt plötsligt :D
 
Chattgrupp med typ 70 personer - jag trodde att det endast var min klubb men det var väldigt mycket främmande människor.
Vi ska bo på ett boende som har ordet ”hotell” i sitt namn. Det skrivs lite information om boendet fram och tillbaka. Sen kommer en fråga ”finns det svenskt kaffe på hotellet?”. Stackars människa, tänker jag - det är ju inte ens ett hotell i den bemärkelsen… Där gjorde jag bort mig :angel: Jag har INTE sett sällskapsresan!
Jag svarade ”Det finns kaffekokare på varje rum”.
Ni kan ju bara gissa vad folk skratta åt det :D Jag får fortfarande höra i olika sammanhang, både i text om muntligt, ”men hörre du, finns det svenskt kaffe eller?”
 
Det var väl den gång i 4:an eller 5:an då jag berättade för hela klassen att på Norsk Hydro framställde de URINEA, då farsan några veckor tidigare hade berättad om at han jobbade som underhålls mekaniker på Urea fabriken i Porsgrunn samt förklarade att Urea var en naturlig del av urinen från alla varelser som urinerar. (är nog bla. därför "Golden Water" fungerar så bra som gödning för våra växter)
 
Jag råkade översätta vårt jobbutryck "blåsa någon" (ta alkoblåstest) till engelska när jag skulle berätta om mitt jobb en kväll när jag var trött och kanske inte helt nykter...
Jag kommer aldrig få glömma detta 😁

Jag jobbar med engelsktalande... och kommer aldrig att få glömma "moose balls", dvs köttbullar på älgfärs :angel: :rofl:

Jag var dessutom nykter när det inträffade :cautious:
 
Jag kommer inte ihåg min ålder men hade ganska nyligen börjat lyssna på och delta i vuxnas samtal, så kanske 12-13 år?
Jag hade visst blandat ihop ett par uttryck och när mina föräldrar står och pratar med några grannar om en person som hade blivit lite väl förfriskad sa jag högt och tydligt - Ja, han var på smällen!
 
Jag kommer inte ihåg min ålder men hade ganska nyligen börjat lyssna på och delta i vuxnas samtal, så kanske 12-13 år?
Jag hade visst blandat ihop ett par uttryck och när mina föräldrar står och pratar med några grannar om en person som hade blivit lite väl förfriskad sa jag högt och tydligt - Ja, han var på smällen!

Påminner om när jag, vid 10 års ålder kanske, precis fått nys om ordet 'pervers'. Tyckte det lät som ett väldigt sofistikerat, vuxet ord så jag gick runt och sa att typ allt och alla var perversa. Hade ingen aning vad det betydde, men utefter vad jag hört av vuxna antog jag att det betydde typ 'lite konstig' :angel:
 
Jag har en kollega som ofta berättat historien om när hon och hennes bästis när de var små såg filmen "Det bästa lilla horhuset i Texas". De gillade uppenbarligen filmen för när bästisen kom hem till sina föräldrar deklarerade hon med hög röst "När jag blir stor ska jag bli hora!" :rofl:
 
Det här utspelar sig strax efter Sovjetunionens sammanbrott. Min svåger hade en affärskontakt som tidigare varit en framstående professor i Moskva, men efter sammanbrottet så hade ju inte Ryssland råd att betala ordentliga löner till statsanställda, så den här professorn, som var både händig och bra på datasystem, lyckades få jobb på ett stort skepp som mekaniker (mycket styrs ju med datorsystem, men man måste också kunna skruva ihop saker själv). Min svåger skulle berätta om det här för en engelskspråkig vän:

"Well, he used to be a professor, but now he gets better paid by screwing on a boat."
 
Chattgrupp med typ 70 personer - jag trodde att det endast var min klubb men det var väldigt mycket främmande människor.
Vi ska bo på ett boende som har ordet ”hotell” i sitt namn. Det skrivs lite information om boendet fram och tillbaka. Sen kommer en fråga ”finns det svenskt kaffe på hotellet?”. Stackars människa, tänker jag - det är ju inte ens ett hotell i den bemärkelsen… Där gjorde jag bort mig :angel: Jag har INTE sett sällskapsresan!
Jag svarade ”Det finns kaffekokare på varje rum”.
Ni kan ju bara gissa vad folk skratta åt det :D Jag får fortfarande höra i olika sammanhang, både i text om muntligt, ”men hörre du, finns det svenskt kaffe eller?”
Har läst flera gånger men fattar inte? Det var ju inte du som frågade om kaffet?
 
Jag säger konstiga saker mest hela tiden, orka hålla koll på allt. Senast idag hämtade jag ut ett paket, jag förvarnade om att det var tungt. När hon kom med paketet undrade hon om det var vätska i, ja sa jag det är en spritspis. Jag menade etanolkamin men hittade inte ordet. Tjejen i kassan var rätt ung och jag misstänker att hon tänkte nått helt annat än etanolkamin.
 
Fick upp det här minnet på Facebook tidigare idag, det är tydligen inte bara på engelska jag klantar till mig :D

Screenshot 2024-01-26 at 14.51.25.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp