Bukefalos 28 år!

När man släpper ihop en nykomling

devilsdaughter

Trådstartare
Har läst om många som släpper ihop nykomlingen med en häst i taget ur flocken som hästen är tänkt att gå med. Undrar lite rent praktiskt om hur man ska tänka då. Jag har de få gånger jag köpt ny häst släppt ihop den i en ny hage med hela flocken på en gång. Men funderar på om detta är ett bättre/säkrare sätt.
De funderingar jag har är om det inte blir lite stressigt då om flocken delas och de ser att en av flockmedlemmarna plötsligt befinner sig i en annan hade med en främmande häst? Är det inte lugnare då om alla släpps ihop på en gång?
Om man ska släppa ihop med en häst i sänder, vem ska man börja med? Det är väldigt tydligen rangordning i vår flock, där ledaren (1) gärna kickar de lågrangade när de kommer för nära (vilket gör mig lite orolig inför ihopsläppet) och där nr 2 är en väldigt stark ledare när 1:an är borta. 3:an och 4.an (som är mina hästar) är låga i rang och in bryr sig om att ge sig in i någon strid utan går hellre iväg.
Den nya hästen är medel i rang. Jag antar att hon kommer hamna i mitten i vår flock, men är som sagt osäker på hur man ska göra för att det ska gå säkrast till.
Några tips?
 
Vi har en relativt liten flock, och när det kom nya hästar lät vi den nya hästen få hälsa på de hästarna, genom boxväggen under en natt.
Ibland har vi släppt ihop alla på en gång, när alla gick i samma hage, under sommaren kan man släppa ihop dom lite i taget.
Generellt tror jag det är bra att de får "hälsa" genom boxvägg.

Alla våra ihopsläpp har hittills varit lugna just vid ihopsläppet, det brukar komma bråk när den nya hästen landat och försöker hitta sin plats i flocken. Annars, som sagt väldigt lugnt.
 
Jag tycker att det är lugnare att släppa ihop alla på en gång. Tycker att det är bättre att låta nykomlingen gå i hage bredvid flocken någon dag så att de får chans att spana in varandra, då brukar det inte bli särskilt mycket dramatik när nykomlingen släpps in i flocken.
 
Vi gör som @Görel
Den nya får gå i hagen intill en tid och sedan släpper vi ihop, brukar gå väldigt smidigt.
 
Eftersom vi har på senare år haft en "krånglig" ledare i flocken så har det blivit att vi haft dem i hagar brevid varandra först. Denne gillar inte andra hästar och blir väldigt aggressiv när man släpper ihop med hela flocken. Han är dock snäll när de är bara två. Så vi har behövt ca 3dagar sen kan vi släppa ihop. Men allt beror ju på flocken, innan har det gått utmärkt direkt :)
 
Har läst om många som släpper ihop nykomlingen med en häst i taget ur flocken som hästen är tänkt att gå med. Undrar lite rent praktiskt om hur man ska tänka då. Jag har de få gånger jag köpt ny häst släppt ihop den i en ny hage med hela flocken på en gång. Men funderar på om detta är ett bättre/säkrare sätt.
De funderingar jag har är om det inte blir lite stressigt då om flocken delas och de ser att en av flockmedlemmarna plötsligt befinner sig i en annan hade med en främmande häst? Är det inte lugnare då om alla släpps ihop på en gång?
Om man ska släppa ihop med en häst i sänder, vem ska man börja med? Det är väldigt tydligen rangordning i vår flock, där ledaren (1) gärna kickar de lågrangade när de kommer för nära (vilket gör mig lite orolig inför ihopsläppet) och där nr 2 är en väldigt stark ledare när 1:an är borta. 3:an och 4.an (som är mina hästar) är låga i rang och in bryr sig om att ge sig in i någon strid utan går hellre iväg.
Den nya hästen är medel i rang. Jag antar att hon kommer hamna i mitten i vår flock, men är som sagt osäker på hur man ska göra för att det ska gå säkrast till.
Några tips?

Jag tycker helst ska nykomlingen stå i angränsande hage någon vecka till övriga, men annars så ska man släppa alla på en gång. Tycker såna ihopsläpp går lugnast till, när de fått se varandra på avstånd en liten tid.

Att hälsa en och en känns som en enda röra och risken för skada tycker jag blir ännu större eftersom att det är hästarna som råder över rangordning, inte vi så låt dem isf göra upp sinsemellan själva allihop tillsammans och det känns mest naturligt att nykomlingen kommer till en samlad, stabil grupp och får "be om lov" att komma in. Att flocken splittras för att hälsa på nykomling tror jag är det värsta tänkbara för en ledarhäst exempelvis iom att nykomlingar kan ses som ett hot.
Beblandar vi oss i rangordning och gissar oss fram kan det bli farligt på ett sånt sätt tror jag iom att det inte är samma konstellation i gruppen om vissa individer saknas - därav att jag också tror att det blir onödigt rörigt om man ska släppa en och en för att sen släppa alla.

Stora ytor att röra sig på - mycket viktigt.
 
Senast ändrad:
Vi gjorde som Görel och Mooi. Min häst gick i hagen bredvid den hon skulle in i. När de sedan släpptes ihop verkade det som de redan hade "gjort upp". Min är klar ledare i flocken och det har inte varit några konstigheter sedan dag 1.
 
Ok. Tack för alla svar! Vad tror ni om att släppa flocken i en stor NY (sommarhagen) hage och nykomlingen i en mindre hage som ligger angränsande till denna i några dagar och sen släppa ihop dem i den stora som jag släppte de stora i?
Eller borde jag fixa en angränsande hage till den som flocken går i nu (vinterhagen) och sen släppa ihop dem i den stora nya så att den blir ny för alla hästarna?
 
Ok. Tack för alla svar! Vad tror ni om att släppa flocken i en stor NY (sommarhagen) hage och nykomlingen i en mindre hage som ligger angränsande till denna i några dagar och sen släppa ihop dem i den stora som jag släppte de stora i?
Eller borde jag fixa en angränsande hage till den som flocken går i nu (vinterhagen) och sen släppa ihop dem i den stora nya så att den blir ny för alla hästarna?
Låter som en bra idé tycker jag. Nya hagar är enligt mina erfarenheter alltid lite lättare.
 
Har läst om många som släpper ihop nykomlingen med en häst i taget ur flocken som hästen är tänkt att gå med. Undrar lite rent praktiskt om hur man ska tänka då. Jag har de få gånger jag köpt ny häst släppt ihop den i en ny hage med hela flocken på en gång. Men funderar på om detta är ett bättre/säkrare sätt.
De funderingar jag har är om det inte blir lite stressigt då om flocken delas och de ser att en av flockmedlemmarna plötsligt befinner sig i en annan hade med en främmande häst? Är det inte lugnare då om alla släpps ihop på en gång?
Om man ska släppa ihop med en häst i sänder, vem ska man börja med? Det är väldigt tydligen rangordning i vår flock, där ledaren (1) gärna kickar de lågrangade när de kommer för nära (vilket gör mig lite orolig inför ihopsläppet) och där nr 2 är en väldigt stark ledare när 1:an är borta. 3:an och 4.an (som är mina hästar) är låga i rang och in bryr sig om att ge sig in i någon strid utan går hellre iväg.
Den nya hästen är medel i rang. Jag antar att hon kommer hamna i mitten i vår flock, men är som sagt osäker på hur man ska göra för att det ska gå säkrast till.
Några tips?

Jag har en relativt stor pojk-flock på ca tio hästar. En av hästarna är väldigt tydligt högst i rang.

de få gånger jag introducerat till enstaka häst, har jag släppt ihop med ranghögste först. När han väl har accepterat nykomlingen har övriga inte ställt till med problem.

Senast jag släppte in ny häst släppte jag med avsikt in i hela gänget på en gång eftersom min avsikt var att den nye skulle få sig en mental knäpp på näsan. Nykomlingen fick flytta hem till mig pga att han var för ranghög och började fösa och attackera sin ägare.
Så jag ville få honom lite spak i flocken först, för att han ska inse hur liten han egentligen är.
Det fungerade utmärkt.
Alla föser på honom nu, inklusive jag.
 
Man ska aldrig dela upp flocken, detta skapar mer stress och förlänger hela fasen att hitta harmoni i gruppen.

Personligen släpper jag i regel ihop hästarna direkt. Om man vet med oss att det finns en individ som kan vara stökig så kan man ställa den nya hästen bredvid flocken och se hur reaktionerna blir. Men de kan inte göra upp med ett staket imellan eller med en splittrad flock. Så enkelt är det. Varje gång du flyttar hästarna till nya hästar blir det ett nytt ihopsläpp för alla. Gör det enkelt för hästarna och låt dom sköta sin egen kommunikation. Vårt kontrollbehov skapar bara problem och förlänger processen.
 
Man ska aldrig dela upp flocken, detta skapar mer stress och förlänger hela fasen att hitta harmoni i gruppen.

Personligen släpper jag i regel ihop hästarna direkt. Om man vet med oss att det finns en individ som kan vara stökig så kan man ställa den nya hästen bredvid flocken och se hur reaktionerna blir. Men de kan inte göra upp med ett staket imellan eller med en splittrad flock. Så enkelt är det. Varje gång du flyttar hästarna till nya hästar blir det ett nytt ihopsläpp för alla. Gör det enkelt för hästarna och låt dom sköta sin egen kommunikation. Vårt kontrollbehov skapar bara problem och förlänger processen.
Fast det stämmer inte alls. Ibland är det bästa att släppa dom en och en och hälsa, ibland fungerar det att släppa hela flocken. Vad som fungerar bäst är helt och hållet upp till individerna i flocken och hur dom hanterar en nykomling. I våran flock så hade vi olika rutiner beroende på vad det var för typ av häst som kom. Vilken hade dom gick i för tillfället osv. var en del aspekter som spelade in där. Det gäller att känna hästarna i flocken och hur dom reagerar på vilken typ av häst.

Det finns inga ska i ihopsläpp, dom är tamhästar, dom går i begränsande hagar. Man måste se till dom olika hästarna och hur dom fungerar vart och när och släppa ihop efter det.
 
Smaken är som baken, ffa när det kommer till hästar. Vårt kontrollbehov ökar, hästarnas miljö blir mer och mer onaturlig och till slut vet vi inte vad som är orsaken till våra problem. Men jag ska rätta mig där - det kan givetvis finnas undantag.
 
Smaken är som baken, ffa när det kommer till hästar. Vårt kontrollbehov ökar, hästarnas miljö blir mer och mer onaturlig och till slut vet vi inte vad som är orsaken till våra problem. Men jag ska rätta mig där - det kan givetvis finnas undantag.
Fast man kan inte tänka så, tycker jag. Hästar är inte vildhästar längre, dom bestämmer inte längre vilka hästar som är välkomna eller inte utan dom mer eller mindre måste acceptera alla ny individer och personligheter.

Att vi får mera kontrollbehov är ju också ett måste då vi tvingar ihop hästar som kanske inte ens skulle titta på varandra ute i det fria. Det är få som har så stora hagar att man kan säga att den nya lätt kan gå iväg ett par km om den inte är välkommen. Vi har ett mycket större ansvar därför tycker jag. Vi måste släppa in den nya medlemmen så den blir presenterad på bästa sätt. Så det inte blir några som helst orationella beslut från flocken och den nya skadas eller blir kanske till och med så rädd att den inte vågar gå fram till flocken sen.

Det går att presentera hästar på många flera sätt än hur dom gör i sitt "naturliga" liv. Hästarna är inte lika enformiga som vi tror dom är. Det enklaste sättet att minimera skador är att lära känna våra hästar och vad dom fungerar bäst med. Alla flockar är olika på det sättet tycker jag.
 
Tyvärr är jag av åsikten att vi människor har storhetsvansinne och tror att vi alltid vet bättre och vi genom att lägga oss i underlättar. Jag är ledsen men det finns ingen som styrker detta. Hästar är hästar hur mycket vi än domesticerar dem. De är flockdjur och deras kommunikation är långt mer komplex än vad vi kan se och förstå. De kommer alltid att behöva kommunicera med varandra på sitt eget språk för att deras flockdynamik ska fungera. En del saker kommer vi inte att kunna ändra på, det är min åsikt. Men jag kan ha fel. Tur att man får tycka olika.
 
Med lite tråkig erfarenhet den sista tiden så skulle jag säga att det beror på vilka individer man släpper ihop. De allra flesta hästar är vana att gå i flock och då är det inga som helst problem att släppa in en ny individ - oavsett om man gör det en i taget eller alla på en gång. har man en väl fungerande flock med en bra flockledare brukar det gå bra.

För tillfället har jag en häst på foder som tyvärr inte beteer sig vad jag anser "normalt", det är den första hästen som jag stött på som inte nöjer sig med att jaga bort ur flocken utan förföljer nykommlingar och tränger in dem i ett hörn och sen vänder upp rumpan och sparkar allt vad hon kan - hon har inte slutat förren antingen jag avbrutit eller den nya hästen sprängde staketet. hon har även stått i angränsande hage och sprungit genom staket för att anfalla och jaga den nya hästen. kan tillägga att den nya hästen har stått i hagar intill de andra i två veckor innan ihopsläppet.

Jag har även genom åren stött på en del andra hästar som man bör hantera lite annorlunda vid ihopsläpp - för det mesta hästar som inte är vana att gå i flock (bla en importerad från tyskland).
 
Vid alla ihopsläpp jag varit med på har vi sett till att det finns ytor att röra sig på så nykomlingen har någonstans att ta vägen om den vill komma undan. Första 10 minuterna brukar dem springa runt, fäkta lite med frambenen och göra ljud :p Klart det kan vara lite småtjafs några dagar efter men jag upplever att så länge hästarna har utrymme så löser dem det där rätt bra själva. Det har aldrig varit några problem för mig.
 
Med lite tråkig erfarenhet den sista tiden så skulle jag säga att det beror på vilka individer man släpper ihop. De allra flesta hästar är vana att gå i flock och då är det inga som helst problem att släppa in en ny individ - oavsett om man gör det en i taget eller alla på en gång. har man en väl fungerande flock med en bra flockledare brukar det gå bra.

För tillfället har jag en häst på foder som tyvärr inte beteer sig vad jag anser "normalt", det är den första hästen som jag stött på som inte nöjer sig med att jaga bort ur flocken utan förföljer nykommlingar och tränger in dem i ett hörn och sen vänder upp rumpan och sparkar allt vad hon kan - hon har inte slutat förren antingen jag avbrutit eller den nya hästen sprängde staketet. hon har även stått i angränsande hage och sprungit genom staket för att anfalla och jaga den nya hästen. kan tillägga att den nya hästen har stått i hagar intill de andra i två veckor innan ihopsläppet.

Jag har även genom åren stött på en del andra hästar som man bör hantera lite annorlunda vid ihopsläpp - för det mesta hästar som inte är vana att gå i flock (bla en importerad från tyskland).
Kan också vara så att de har för lite utrymme. Jag har också varit med om hästar som är väldigt osäkra och kan bete sig "onormalt" men det handlar mycket sällan om att hästen inte fungerar i flock utan att flockkonstallationen inte är bra eller att utrymmet är för litet. Sen finns det givetvis både djur och människor som helt enkelt inte är riktigt som dom "ska" men det är mycket ovanligt att det är orsaken när man har problem i en grupp hästar. Oftast handlar det om att förutsättningarna inte är bra eller att vi inte förstår vad som händer.
 
Jag föredrar att dra ut på Ihop släpp väldigt länge :p, dvs ha egen hage för den nya i någon vecka och sen släppa ihop med en lågrangad i ngn dag och sen öppna upp till resten av flocken. Dvs inte släppa in den nya till de andra och riskera att man blir överfallen vid grinden, utan bara då alla går lugnt och avslappnat öppna upp mellan hagarna på 2 ställen så att de kan gå in till varrandra då de vill.
Har fungerat bra hittills :), hästarna känner då till varandra och det blir inte något större bråk. Min fux är väldigt dominant och har bara gått med 3 andra hästar de senaste 9 åren. Varav 2st blev vallade och terroriserade stup i kvarten. Så drar ut på Ihop släpp med henne så länge som möjligt :).
 
Kan också vara så att de har för lite utrymme. Jag har också varit med om hästar som är väldigt osäkra och kan bete sig "onormalt" men det handlar mycket sällan om att hästen inte fungerar i flock utan att flockkonstallationen inte är bra eller att utrymmet är för litet. Sen finns det givetvis både djur och människor som helt enkelt inte är riktigt som dom "ska" men det är mycket ovanligt att det är orsaken när man har problem i en grupp hästar. Oftast handlar det om att förutsättningarna inte är bra eller att vi inte förstår vad som händer.
Har oxå haft en häst som var svår med nya, hon har jagat nya i över 1/2 km utanför hagen, försökt hoppa över boxkanten för det fanns en ny häst i en box när jag skulle leda ut henne från stallet, var det där i mot inte hennes stall/hage var det inga problem.

Hade inga problem med invand flock och inga problem efter hon hade godkänt nya hästen efter lång ritt eller promenad ihop med ny häst och efter det skyddade hon nykomlingen om någon annan i flocken mopsade sig mot den nya.

Hon var inte vek eller osäkert utan en beskyddare som troligen skulle kunna gå in i döden för att skydda sin flock.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
525
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
855
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad är det här?
  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp