När räknas en sjukdom/ defekt som rasbunden?

Förr täcktes inte ledfel på blandraser av försäkringen. Har haft två blandisar, båda med ledfel. Den ena hade friröntgade föräldrar men det hjälptes inte (Agria år 2005)

Idag täcks HD-op av försäkringen även på djur utan känd härstamning. Iaf hos de större bolagen :)
Bara för att förtydliga:
Mina hundar är inte blandraser enligt försäkringsbolag ( och myndigheter).
Att avla med öppen stambok är något som är praxis inom rasavel.
Det är detta med slutna stamböcker som är undantaget, det avvikande om man ser det från ett större perspektiv.
Bara en liten (och väldigt destruktiv) parantes i historian som beskriver den del av utvecklingen som i biologiska termer eg handlar om avveckling av hundraser eftersom deras gener tvättas ut inifrån.
"Ras" är inte beroende av den behandlingen av populationer.
 
Tack igen för denna, nu har jag mycket större förståelse för hur de bedömer sina leder!
Vore intressant att veta om de får reda på vart deras hundar har sina poäng i avläsningen. Måste fråga någon som har en brittisk import som är röntgad där.

Jag vet inte om du redan hittat något exempel, men så här ser ett röntgenintyg från BVA ut. Man kan alltså se var eventuella poäng(dvs anmärkningar) finns.

hips.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 859
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 650
Senast: Ava22
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
474
Senast: Gnist
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 829
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp