När släppa ut dygnet runt?

Alla mina ung och avelshästar är uppvuxna på lösdrift med ligghall/halmat vindskydd. De bor i Skåne och tas in från betet i oktober/november ett bra år. Alla beten har fint skydd i form av skog men inga vindskydd
 
Det såg ut att kunna bli ett tidigt år i år, sedan kom 2-3 dm snö 🤷‍♀️ flyttar dem annars från vinterdagen till andra hagar när det börjar växa såpass att det både finns mat och marken är bärig nog för att inte bli förstörd av att de går där.
 
När tror ni att ni låter era hästar gå ute dygnet runt i år, utan vindskydd? Våren verkar komma tidigt iår ju..
Jag flyttar dem när vädret verkar stabilt, marken tål belastningen och de kan hitta mat så att de inte behöver fodras på dagen. Jag ser också till att jag har hunnit ta träckprov.

Jag har samma ligghall till mina två hästar, vinter och sommar. En grusad plan utanför ligghallen har en öppning till vinterhagen på 2,5 ha och två öppningar till sommarhagar på ca 3ha vardera. Funkar bra och blir aldrig lerigt.
 
Jag vet inte om våren verkar vara tidigare än andra år.. Är väl mer att det varit en snöfattig vinter.

Jag släpper på bete när det är behaglig temperatur dygnet runt, torrt i marken så hästarna kan ligga ner utan att bli kalla och tillräcklig grästillväxt/tillräcklig näring i gräset för att min lite svårfödda häst ska klara sig utan hösilage. Det är alltså enbart på sommaren.
 
Jag vet inte om våren verkar vara tidigare än andra år.. Är väl mer att det varit en snöfattig vinter.

Jag släpper på bete när det är behaglig temperatur dygnet runt, torrt i marken så hästarna kan ligga ner utan att bli kalla och tillräcklig grästillväxt/tillräcklig näring i gräset för att min lite svårfödda häst ska klara sig utan hösilage. Det är alltså enbart på sommaren.
Våren är här när medeltemperaturen har legat över ett visst antal grader ett par dagar i följd. (Tror det är över nollan sju dagar i följd.)
Vilket det har varit här i Skåne. Däremot frös det till i natt igen hos oss, så hade inte släppt än. Men det betyder ju t.ex. att det är återväxt och då finns det ingen lag på att man behöver ligghall.
 
Våren är här när medeltemperaturen har legat över ett visst antal grader ett par dagar i följd. (Tror det är över nollan sju dagar i följd.)
Vilket det har varit här i Skåne. Däremot frös det till i natt igen hos oss, så hade inte släppt än. Men det betyder ju t.ex. att det är återväxt och då finns det ingen lag på att man behöver ligghall.
Har ni verkligen återväxt redan även om det varit mildväder?
 
Beror på när det börjar att växa ute
Förra året gick de ut i mars.
I natt var det -10 här, ca 5 mil norr om Gbg så just nu känns det som att det kommer dröja.
 
Nu är ju hästen utlämnad på foder, men kan ändå resonera. Tidigare har jag varit ivrig förespråkade av att ha dem ute dygnet runt och de har gått ute från ungefär april till oktober men nu känner jag att det verkligen måste finnas ett mervärde i det. Det vill säga, står de ändå kvar i sina leriga hagar och häckar ser jag ingen större vits med det (förutsatt att de får många timmars utevistelse ändå). Min häst gillar att komma in och lägga sig och sova nattetid.
Nä, då släpper jag dygnet runt när det finns bete att äta och sysselsätta sig med och torra marker att röra sig på.

Angående vindskyddsdiskussionen... jag har haft värdelösa hagar utan träd i sikte där det varit snuddande nära djurplågeri att släppa dem men också fantastiska, stora, kuperade hagar med gott om bete och massvis med skydd från träd. Där ser jag ingen vits med vindskydd.
 
Angående vindskyddsdiskussionen... jag har haft värdelösa hagar utan träd i sikte där det varit snuddande nära djurplågeri att släppa dem men också fantastiska, stora, kuperade hagar med gott om bete och massvis med skydd från träd. Där ser jag ingen vits med vindskydd.

Jag tycker dock att täta skogar och framförallt kronor är just vindskydd. Vi har stora torra fläckar på marken efter åtta timmars regn och om hästarna tycker det är skitväder så ser man dem stå där, så de hittar alltid de platserna.
Samma med vind.
 
Mina hästar bestämmer själva när de vill vara ute dygnet runt. Det infaller när temperaturen är runt 10 grader när de annars skulle kommit in framåt 22 och framförallt min ena visar tydligt när hon vill vara ute och min andra har lärt sig av henne att här bestämmer man själv. Vill de vara ute säger jag inte nej om det inte är så att jag vet att väder och vind kommer förändras negativt under natten. Vilken årstid det är kvittar då de har ligghall med om än inte uppströdd men i normalfallet brukar det vara i april-maj. Mina går aldrig på bete dygnet runt utan tas hem till den hagen där ligghallen är på kvällen och tas till betet igen morgonen efter. De vill ha det så och jag vill ha det så för annars blir de tjocka. På betet har de träd som skugga.
 
Jag tycker dock att täta skogar och framförallt kronor är just vindskydd. Vi har stora torra fläckar på marken efter åtta timmars regn och om hästarna tycker det är skitväder så ser man dem stå där, så de hittar alltid de platserna.
Samma med vind.
Ja, det är precis min poäng också, det finns inget behov av byggda vindskydd om de har så bra naturligt skydd. Det har varit samma där min häst gått på bete senaste åren, det kan spöregna men hästarna står torra och nöjda i skogskanten.
 
Insektstrycket varierar och det är väl oftast insekterna som ställer till det i alla fall hos mig
Jag har en hage utan ligghall och där får hästarna bara vara nattetid och dagar när jag är hemma och kan byta hage på förmiddagen för när bromsarna vaknar springer hästarna i panik
Här är också mycket mygg och knott men framförallt bromsar
 
Förra året kom mina ut vid påsk dvs början/mitten av april. Hade visserligen ligghall men inte i alla hagar. Dock riktigt tät skog i de hagar ligghall inte fanns.
 
De får gå ut dygnet runt när grästillväxt sker. Man brukar väl säga att det är gtästillväxt när dygnsmedeltemperaturen är över 5 grader. Och även om vi har gått direkt från höst till vår meteorologiskt, så är vi nog inte riktigt där än.
 
De får gå ut dygnet runt när grästillväxt sker. Man brukar väl säga att det är gtästillväxt när dygnsmedeltemperaturen är över 5 grader. Och även om vi har gått direkt från höst till vår meteorologiskt, så är vi nog inte riktigt där än.

Det ska vara någon slags varaktighet också, minst en vecka kanske?. En tillfällig värmeknäpp i januari/februari räcker inte, av rimliga skäl :)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 765
Senast: Valle
·
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
775
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp