När ställer ni eran häst på vintervila!!!!

Jag brukar ställa av Simlir från början- mitten av november tills mittem av december för att kunna rida under julledigheten. Han behöver det efter tävlingssäsongen. + att det oftast är mörkt, kallt halt och regn och det går inte att rida vettigt i alla fall. Han skos av under vilan om det inte är för halt i hagen. Han behöver vilan, både fysiskt och psykiskt. :bump:
 
Freyr brukar vila från efter Globen (där han brukar springa runt) till början/mitten av januari.

/Malin
 
Jag ställer inte av min häst på en direkt vinter vila...jag låter henne vila när jag märker att hon behöver det. Om det blir några veckor under sommaren och några under vintern eller när det blir beror på hur hästen verkar...vill man kan man ju även göra så att man kanske inte tränar lika hårt under en tid om man nu brukar göra det.
Hur lång vila och när hästen behöver det är ju väldigt individuellt.
Vi har 12 isisar i stallet där min häst står och nästan ingen av dom har vila samtidigt.

Några ställer av när dom tycker att dom behöver tiden till annat...andra när hästen sätter pälsen.osv.
och som nu jag då. Jag har min häst iväg på tränig under en månad och kommer låta henne vila när hon kommer hem för att smälta lite av det som hänt när hon varit iväg!

Vet inte om detta hjälpte dig något men jag hoppas det.
 

Liknande trådar

Dressyr Vad har ni för tips för att träna halter när hästen "vilar" bakben i halten? (kan inte riktigt avgöra om han tar en micropaus eller är...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: Amanda_F
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 945
Senast: Lobelia
·
Utrustning Ni med samshield hjälmar se hit! Sitter och ska köpa en ny hjälm och är väldigt sugen på en samshield men har lite svårt att bestämma...
Svar
7
· Visningar
305
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp