När ställer ni eran häst på vintervila!!!!

A

AlexH

jag har då väldigt svårt att bestämma mig om jag ska ställa han på vila el inte och när jag ska ställa han :confused:
Hur ska du göra? :bow:
 
Nov o dec, då är det för det mesta regningt o mörkt o eländigt här.

Lena
 
Jag brukar ställa av de några veckor på vintern, runt jul-nyår i början av Januari. Beror på hurdant väder det är...
Men här är det som kallast i Januri/ Februari. Men ställer bara av de 2-3 veckor då jag brukar ställa av de 2-3 v under sommaren å... :smirk:
 
jo förra året ställde jag han från mitten av november fram till jul lovet....nu är det så att han e väldigt matglad och att vi brukar börja med hösilaget då och han brukar äta så han nästan mår dåligt.... :confused:Vill ju rida under Jullovet ....när tycker ni jag ska ställa han då före el efter :confused: :bump:
 
Jag tycker att du ska ställa av honom när det passar dig, jag ställer av mina när jag tycker det är för kallt att rida eller när jag känner att det är dax för hästarna.

Om det passar dig att ställa av honom från november så fortsätt med det.... :smirk:
 
Vi ställer av våra hästar i mitten av november och sen får de vila till mitten av januari.
 
Som privat person rider vi sällan så hårt att hästen har ett stort behov av att vila, därför måste man inte lägga in några viloperioder med fast mönster.

Själv ställer jag min pållar runt jul, detta är endast av bekvämlighetsskäl från min sida. Om pållen ser ut att behöva vila något, så får den göra det när den har behovet.
 
Mina pållar vilar när jag är för lat för att rida eller när vädret gör det besvärligt att rida. Eller om pålle kanske ser ut att behöva en paus.
 
När det passar.
Vi får se hur det blir i år. De är dräktiga och jag vet inte hur mycket de vill gå.
 
Att ställa av hästarna efter almanackan bryr vi oss inte om. Per automatik blir våra hästar lediga kortare eller lite längre perioder när vi åker utomlands eller vädret är alltför dåligt osv. Eller helt enkelt när/om man känner att den enskilda hästen behöver det.

Hade jag varit skolungdom skulle jag åtminstone vilja ha hästen i kondis och kunna rida under jullovet t.ex. Vill man ställa av hästen av annan orsak än att den är sliten och verkligen behöver det, är det ju smartast att tajma in avställningen när man själv har minst lust/tid att rida.

Av alla hästar jag ägt har det bara varit ett par enstaka som reagerat under pälssättningen och därför fått bli avställda den perioden, men det har oftast blivit under höstbetet, från medio september och 6-8 veckor framåt.

Det är ju skillnad om man har verksamhet eller hästarna gått en hård tävlingssäsong. Då kan de verkligen behöva sin vila, både mentalt och fysiskt för att läka ut småskavanker.
 
Jag ställer av min häst i januari-februari. Jag gör det eftersom jag rider ganska mycket resten av året och tycker att jag märker stor skillnad på hästen efter vilan. Han blir mycket piggare och mer positiv. Hästarna behöver vila, både fysiskt och psykiskt.
 
jo jag vill ju iallfall kunna rida under mitt jullov....Förra året var det ju november...och jag trivdes bra med det då det var regningt och blåsigt...ska rida kurs den 9/11 kan man ställa han efter kursen ??
 
Ställ av honom du efter din kurs!
Det blir säkert jättebra, och så får du passa på att
rida under jullovet... :D
 
jo det tror jag att jag ska göra ...så jag kan galoppera i ny snö ...det är bra så roligt:rofl::D Vad ger ni era hästar att äta under Höstvilan ??? kan dom bara gå på Hösilage??
 
Beror kanske på hövärdena, men om han bara ska gå och vila så klarar han sig säkert på Hösilage.... :confused:
 
jo det får vi hoppas ...! han ska nu vila i 4-6 veckor från mitten av november till i mitten av december
 
De två senaste åren har hästen vilat i 4-5 veckor under november månad och då har han vistats i en stor flock. Mest bekvämt för matte, men han har haft roligt också. :) Snarare har kondisen förbättrats i kuperad hage med tiotalet kompisar...

I år vet jag inte ännu hur vi gör. Har en till, gammal, häst som behöver stå på stall så det lutar åt att de blir kvar hemma. Nån form av vila blir det, men kanske en kortare variant. Väder och underlag ute kommer att spela in, men förmodligen några veckor i november följt av lugn igångsättning med markarbete in i december.

Just nu när hästen trött pga pälsfällning och det är nästan på dagen samma som de två tidigare åren (skriver dagbok, har kollat upp) så nu blir det några lugnare dagar veckan som kommer.
 
Jag ställer inte precis av mina hästar, som privatperson rider jag ju inte slut på dem precis :) Fast i dec-jan är det mörkt så tidigt här uppe, så det blir någon slags halvvila med ridning bara 1-2 dagar per vecka... Det brukar uppskattas! :)
 
Vi brukar inte ställa av våra hästar helt. Men det brukar ju bli så att de inte rids lika mycket under vintern. Sen så får de ju vila när vi åker på semester och så.
Annars får väl hästen vila om vi känner att den är i behov av det... :)
 

Liknande trådar

Dressyr Vad har ni för tips för att träna halter när hästen "vilar" bakben i halten? (kan inte riktigt avgöra om han tar en micropaus eller är...
Svar
3
· Visningar
871
Senast: Amanda_F
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 921
Senast: Lobelia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Dressyr Hej, jag hoppas jag kan få hjälp här med att rakrikta min häst🙏🏼 I galoppen så har vi lite svårt med det, så fort jag inte ställer han...
Svar
2
· Visningar
832
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp