När tankar du?

Jag tankar när lampan börjar lysa då kan jag köra iaf 10 mil till. Om jag skulle passera en mack med bra pris kan jag fylla på tidigare än så.
Skulle jag köra runt någonstans där det är ont om mackar hade jag tankat tidigare än när lampan lyser. Tycker för övrigt det är dålig design på min bil att visaren för bensinmätaren täcker pilen som visar vilken sida tanklocket är just när lampan börjar lysa.
 
När det står ”Du kan köra - - - km till”. Så irriterande att den går från 20 km till 0 bara sådär.

Det är lite sanning med modifikation, för sen vi hade väldigt mkt sjuka barn i vintras och behövde kunna åka till akuten så har jag velat ha lite mer säkerhet, så har tankat lite tidigare än vanligt. Men brukar leva farligt! Min närmsta mack har inte diesel så det är i ren protest mot det (men vad bryr väl sig den?).
 
Kör hybrid med display som visar hur långt jag kommer på el eller bensin. Ska vi ingenstans längre så tankar vi när bensinlampan säger till, men sällan mer än halv tank. Ska vi åka så vi vet att elen inte räcker, typ till Stockholm eller dra transport, så häller vi i lite mer bensin. Men datorn i bilen beräknar ju hur långt vi kommer baserat på hur vi kör så det är väldigt smidigt.
 
Oftast när lampan börjar lysa. Till vardags är jag sällan mer än några kilometer från en bensinstation, så jag har inte direkt någon panik att tanka. Bilen går närmare 10 mil med lysande lampa.

(Egentligen vill jag fördela bränslekostnaden så att det blir hyfsat jämt mellan månaderna, men det är också dyrare precis i början när jag vill tanka så det funkar sådär.)
 
Tankar vid ungefär 20 mil kvar framförallt på vintern då dieselvärmaren kan ha vissa åsikter för att fungera
kör förbi minst 2 potentiell mackar på vägen till och från jobbet och brukar tanka på den i byn då den ligger på rätt sida av vägen och det är möjligt att komma ut efter att ha tankat
 
Jag vill helst ha minst halvfull tank, alltid. För när zombiekatastrofen kommer, då vill jag inte behöva tanka på ett tag när jag lastat mina kids och flyr!
Vore det inte bättre med helt full tank alltid samt även bensin/diesel, vad du nu har, i dunkar också? Man vet aldrig men nog tusan lär man inte komma till att tanka alls om zombisarna kommer :( Då lär det vara evighetslånga köer.

Å andra sidan kanske hästar, vagn och bränsle till dem vore smartare :D
 
Jag har ALDRIG sett en lysande bensinmätarlampa! :laugh: ...Tankar alltså i väldigt god tid innan tanken börjar närma sig tom! Skulle jag se en lampa som tänds skulle jag få nervöst sammanbrott... :D

Det är dock lite klurigare på min ena bil som varken har någon fungerande bensinmätare, kilometermätare eller trippmätare... Där säkrar jag alltid upp med att tanka efter ca 30 mil (försöker hålla koll på hur långt jag kör genom att räkna ut med kartapp).
 
Jag har ALDRIG sett en lysande bensinmätarlampa! :laugh: ...Tankar alltså i väldigt god tid innan tanken börjar närma sig tom! Skulle jag se en lampa som tänds skulle jag få nervöst sammanbrott... :D

Det är dock lite klurigare på min ena bil som varken har någon fungerande bensinmätare, kilometermätare eller trippmätare... Där säkrar jag alltid upp med att tanka efter ca 30 mil (försöker hålla koll på hur långt jag kör genom att räkna ut med kartapp).
Vore det inte enklare att byta någon av prylarna till fungerande variant? Eller det blir för dyrt?
 
Vore det inte enklare att byta någon av prylarna till fungerande variant? Eller det blir för dyrt?
:D Jo absolut! Men mitt ex försökte byta instrument på den bilen 3 ggr utan att det blev bättre, så just nu har jag pausat det problemet.... Funderar kanske på att byta bil istället... ;)
 
Jag tankar i samband med att jag veckohandlar eftersom tankstationen ligger på mataffärens parkering och just den stationen brukar har bra pris på drivmedel. För det mesta står mätaren på ca en fjärdedels tank vid det tillfället.
 
Jag tankar fullt innan jag kommer hem så att bilarna skall stå körklara om något händer.
Vi kör dessutom mycket inomgårds och vill inte behöva köra dunkar till det mer än nödvändigt.
Det räcker med att behöva dunka diesel till traktorerna.
 
Numera tankar jag bara jobbilarna eftersom jag kör elbil och den ”tankar” jag nästan varje dag när jag kommer hem eftersom jag vill ha minst 15 mil i den (rymmer 32 mil)
Men när jag hade bensin/disel ville jag aldrig ha under kvarts tank kvar ifall djur, son eller någon annan blev sjuk. Ville alltid att bilen skulle vara redo att ta snabbt och köra för att lösa eventuella situationer.
 
Tankar så sällan som möjligt. Aldrig innan lampan lyser.
Brukar stå 140km till tom tank när lampan börjar lysa. Det är iaf 50km kvar när bilen säger att nu har den nästan helt tom tank, och den slutar visa hur långt man kan köra.
 
Jag tankar när jag har c:a 30 mil kvar att köra. Vill inte behöva tänka på tankning om jag måste iväg akut.
 
Funderar på vad folk menar med billigt i Samband med soppapris.... visst har de sänkt lite kan jag passa på. Men +20 kr/liter anser inte jag är billigt eller bra pris..
 
Jag brukade alltid fylla upp vid halv tank utan undantag. Numer kan jag köra tills jag i stort sett kör på ångor. Det händer oftare när vädret är kasst än när det är trevligt. Numera bor jag dessutom så att jag inte åker förbi en enda mack om jag åker den vanliga vägen vilket innebär att jag behöver planera mer vilket leder till att jag tankar mer sällan. De gånger jag faktiskt kör förbi en mack brukar jag kolla priset och om det inte är horribelt högt (och jag orkar och det inte är pissväder) så kan jag rulla in och toppa upp lite i tanken.
 

Liknande trådar

Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Fetaost
·
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 458
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Fick min tensapparat idag glömde att ställa en fråga och tänkte om någon här vet. Det står att man kan behandla max tre gånger per dag...
Svar
0
· Visningar
253
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp