Bukefalos 28 år!

När, varför och hur använder/gör ni...?

Problematisk

Trådstartare
Bara intresserad av att se hur andra gör :) Jag har tänkt ett tag på att det skiljer sig väldigt från person till person. Vissa i stallet gör eller använder vissa saker varje dag, andra aldrig, och ytterligare andra efter hårdare ridpass t.ex. Så därför, hur använder eller gör ni följande:
* Liniment
* Back on track stallbandage
* Back on track täcke/ryggvärmare
* Vanligt stallbandage
* Massage (alltså enklare massage själv, inte ta ut en utbildad som gör det)
* Stretching
* Kylgel/kylbalsam/kylspray
* Spiktäcke/spikmatta

Ja, det är det jag kommer på nu. Självklart använder väl ingen allt, men vore kul bara att veta vad ni gör/använder av de här sakerna och lite kort hur ni tänker kring det :)
 
Bara intresserad av att se hur andra gör :) Jag har tänkt ett tag på att det skiljer sig väldigt från person till person. Vissa i stallet gör eller använder vissa saker varje dag, andra aldrig, och ytterligare andra efter hårdare ridpass t.ex. Så därför, hur använder eller gör ni följande:
* Liniment
* Back on track stallbandage
* Back on track täcke/ryggvärmare
* Vanligt stallbandage
* Massage (alltså enklare massage själv, inte ta ut en utbildad som gör det)
* Stretching
* Kylgel/kylbalsam/kylspray
* Spiktäcke/spikmatta

Ja, det är det jag kommer på nu. Självklart använder väl ingen allt, men vore kul bara att veta vad ni gör/använder av de här sakerna och lite kort hur ni tänker kring det :)

Aldrig använt nåt av ovan och hur jag tänker kring det? Att folk har för mycket pengar och för lite kunskap :D
Men bra för business ;)
 
Bara intresserad av att se hur andra gör :) Jag har tänkt ett tag på att det skiljer sig väldigt från person till person. Vissa i stallet gör eller använder vissa saker varje dag, andra aldrig, och ytterligare andra efter hårdare ridpass t.ex. Så därför, hur använder eller gör ni följande:
* Liniment
* Back on track stallbandage
* Back on track täcke/ryggvärmare
* Vanligt stallbandage
* Massage (alltså enklare massage själv, inte ta ut en utbildad som gör det)
* Stretching
* Kylgel/kylbalsam/kylspray
* Spiktäcke/spikmatta

Ja, det är det jag kommer på nu. Självklart använder väl ingen allt, men vore kul bara att veta vad ni gör/använder av de här sakerna och lite kort hur ni tänker kring det :)

Jag masserar när jag har tid och hästen bjuder in till det. Mitt sto älskar massage och är väldigt tydlig med var hon vill bli masserad, olika beroende på humör. Min valack avskyr det, så han slipper.

Sedan använder jag kyllera efter terrängträningar. Borde eg använda det efter hoppträningar också, men jag är för trött då och vill bara hem...
 
Jag har använt BoT stallbandage under några veckor för fem år sen pga mycket innevistelse för hästen. Massage, visst det händer på amatörnivå, men det andra har jag sällan eller aldrig använt.
 
* Liniment: Efter ansträngande träning.
T.ex. terrängträningar, konditionspass på bana etc.
* Back on track stallbandage:
Aldrig.
* Back on track täcke/ryggvärmare:
I samband med träning/rörelse. Före/under/efter träning.
* Vanligt stallbandage:
För att undvika svullna ben vid lång boxvistelse vid t.ex. boxvila eller meetings.
* Massage (alltså enklare massage själv, inte ta ut en utbildad som gör det)
Aldrig
* Stretching
Efter var 5'e ridpass ungefär. Rygg och bakknän.
* Kylgel/kylbalsam/kylspray
Aldrig.
* Spiktäcke/spikmatta
Aldrig.
 
Jag har masserat och stretchat ibland men aldrig använt något av det andra.

Min numera 27-åring har stallbandage några gånger om året när hon är svullen i bakbenen.
 
Bara intresserad av att se hur andra gör :) Jag har tänkt ett tag på att det skiljer sig väldigt från person till person. Vissa i stallet gör eller använder vissa saker varje dag, andra aldrig, och ytterligare andra efter hårdare ridpass t.ex. Så därför, hur använder eller gör ni följande:
* Liniment
* Back on track stallbandage
* Back on track täcke/ryggvärmare
* Vanligt stallbandage
* Massage (alltså enklare massage själv, inte ta ut en utbildad som gör det)
* Stretching
* Kylgel/kylbalsam/kylspray
* Spiktäcke/spikmatta

Ja, det är det jag kommer på nu. Självklart använder väl ingen allt, men vore kul bara att veta vad ni gör/använder av de här sakerna och lite kort hur ni tänker kring det :)

använder i stort sett inte något av det du skriver ovan.
Friska hästar, ser inget behov.

Vid skador behandlas de förstås, men knappast med insatser som ovan.
 
Alla
Massage och ordentlig rykt har både jag och mina hästar älskat under mysstunder.
Kylpaddar och BoT efter hårdare jobb.

Simba har även BoT bak vid längre tid på box då han får tjocka ben av att stå en natt på box.

Cilla hade BoT i hagen vid kallare väder då hon haft fång.

My behövde inget och Toppen inte än iallafall.
 
Stretchar lite med morotstricket några ggr/vecka .
I övrigt använder jag inget annat ang medikamenter så länge hästen är frisk .

Liniment etc höll jag på och duttande med under tidiga år som hästägare . Hobbyhästar som tränas och tävlas lätt behöver sällan det.

Däremot är jag efter enstaka extra hård träning noga med att spola benen länge och kallt.
 
* Liniment
Använder arnika gel 1-3 ggr vecka beroende på om han känns spänd/frusen eller har gått hårt.
* Back on track stallbandage
Ibland, nästan aldrig. Han behöver inte det egentligen, har inga problem med gallor.
* Back on track täcke/ryggvärmare
Har ett BoT täcke som jag ibland använder på väg ner till ridhuset/vid framskrittning samt i transporten vid tävling och träning. Inte varje dag men ibland, helt enkelt.
* Vanligt stallbandage
Aldrig.
* Massage (alltså enklare massage själv, inte ta ut en utbildad som gör det)
Samma som liniment.
* Stretching
Varje dag enligt order från veterinär och hästfysioterapeut.
* Kylgel/kylbalsam/kylspray
När jag har travat på asfalt, dvs extremt sällan.
* Spiktäcke/spikmatta
Aldrig.
 
* Liniment
Aldrig, vet helt enkelt för lite om det.

* Back on track stallbandage
Prövade ett tag för hästens gallor men tyckte inte de gjorde några skillnad så jag sålde dem.

* Back on track täcke/ryggvärmare
Används flitigt, framför innan träning och dagarna efter. Hästen älskar Det, jag känner skillnad när jag börjar rida. Känns nästan som han är framskrittad när jag sitter upp:love:

* Vanligt stallbandage
Sällan, användes när han hade boxvila. Har ett set för utifall han blir stående på box. Tex skada eller meeting.

* Massage (alltså enklare massage själv, inte ta ut en utbildad som gör det)
När jag kommer ihåg men tyvärr för sällan ;)

* Stretching
Borde göra det oftare, framför allt för hovslagarens skull då han kan vara stel i bak framför allt.:D

* Kylgel/kylbalsam/kylspray
Använder kyllera på sommaren efter hårdare pass. Mycket bra :up:

* Spiktäcke/spikmatta
Aldrig använt :)
 
* Liniment
Aldrig
* Back on track stallbandage
Före lösdrift användes detta på halvblodet då hon fick gallor bak.
* Back on track täcke/ryggvärmare
Före lösdrift användes detta på halvblodet då hon blev stel.
* Vanligt stallbandage
På halvblod efter veterinärs ordination vid boxvila.
* Massage (alltså enklare massage själv, inte ta ut en utbildad som gör det)
Lätt massage före aktivitet för att helt enkelt känna igenom hästarna.
Skönt för hästarna och de visar sig oftast piggare/rörligare efteråt.
* Stretching
Lätt stretching av ben ca en gång per vecka. Ett enkelt sätt att hitta spänningar.
* Kylgel/kylbalsam/kylspray
Aldrig
* Spiktäck
Aldrig
 
* Liniment - Aldrig
* Back on track stallbandage - Ena hästen har det som transportskydd
* Back on track täcke/ryggvärmare - Varje vecka, hur många dagar varierar
* Vanligt stallbandage - Aldrig
* Massage (alltså enklare massage själv, inte ta ut en utbildad som gör det) - Tar ut equiterapeut några gånger per år och försöker underhålla själv emellanåt, men är rätt dålig på det
* Stretching - Sällan
* Kylgel/kylbalsam/kylspray - Aldrig
* Spiktäcke/spikmatta - Aldrig
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 276
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 386
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 921
Senast: starcraft
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 229
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Hingststationer
  • Dressyrsnack 17
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp