Jag vill förändra mitt liv

Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris.

Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu, men har samtidigt svårt att ta mig ifrån. Jag har jobbat på en och samma myndighet hela mitt arbetsliv och känner mig trygg där som helhet. Nuvarande anställning är dock inte trygg och jag är i desperat behov efter förändring. Så jag tänkte, studier! Jag har funderat på att studera sedan 2019, men det har inte blivit av eftersom jag fått nya anställningar på myndigheten som jag velat ”testa”. En annan orsak är rätt och slätt bekvämlighet. Jag vet vad jag får hos myndigheten, allt annat är nytt.

Men studier alltså. Jag är sjukt sugen på studier och faktiskt utbilda mig till något konkret. Jag vet bara inte vad. Jag har inget drömjobb alls. Det finns såklart intressanta yrken, men jag har svårigheter som gör att jag inte kan välja och vraka. T.ex. har jag bara läst Matematik A, och har aldrig lyckats läsa upp till Ma B. Och där försvinner en drös utbildningar som kräver det.

Eftersom jag inte klarat Ma B har jag tittat på utbildningar som inte kräver det, men som motsvarar andra parametrar jag gillar. Jag vill t.ex. ha lätt att få jobb efter utbildningen. Jag vill ha högre lön. Jag vill kunna jobba skift. De tre punkterna är viktigast. Mindre viktigt är att jag helst inte vill ha ett socialt jobb, framförallt inte lika socialt som nuvarande. Och så vill jag kunna skapa och vara kreativ, eftersom jag är som mest inspirerad då.

Jag har funderat på floristyrket, men eftersom utbildningen inte är CSN-berättigad och jag verkligen inte har råd att punga ut 60K bara sådär är det en långt fram i framtiden dröm.

Mer i närtid har jag istället funderat på lokförare och lastbilschaufför. De faller in på de tre viktigaste punkterna, och jag gillar att framföra fordon och tänker att jag därför kanske, eventuellt kan gilla och trivas med dessa yrken.

Senaste 2–3 månaderna har jag dock funderat på att jobba inom filmbranschen (????) efter att ha blivit inspirerad av flera skådespelare. Jag har INGA kvalifikationer till att bli en skådis. Det verkar vara skitroligt, men jag som tystlåten, extrem introvert, gillar inte att vara i centrum, fult utseende, ful röst, dålig engelska, "gammal", osv. Jag passar inte alls. Eftersom jag insett detta har mina tankar istället travat iväg till manusförfattare, som om det vore bättre. What the hell. Hej Kris!



Det är här jag står idag. Ska jag välja att utbilda mig inom bristyrken som lokförare och lastbilschaufför, eller ska jag välja den mer spännande (och hårda) vägen inom filmbranschen där enormt driv behövs för att lyckas?

Suck på mig.



Och så en annan ände. JAG BEHÖVER EN HOBBY. Jag har kris här också.

  • Jag älskar att måla, men är en perfektionist och blir bara arg på mig själv för att jag inte är bättre = målar typ aldrig.
  • Jag älskar att skriva, men är en perfektionist även här och avskyr att jag inte kan beskriva saker bättre/ha ett bättre språk. Jag sitter dessutom väldigt mycket vid dator-/skärm redan.
  • Jag älskar TV-spelande och ägnar mycket tid till det för att dra ner på stress och annat negativt, men det känns som att jag bara har det. Jag använder det dessutom som en verklighetsflykt, vilket inte känns så positivt.
  • Jag älskar att läsa böcker, men är stressad och kan verkligen inte komma till ro.
  • Jag gillar drejning, men det är en dyr hobby och jag har seriöst inte råd.
  • Jag skulle vilja börja skjuta, men vet inte hur man börjar och har en konstig tanke att jag som tjej inte platsar där, eller kanske inte jag som person. Det är väl dessutom också dyrt.


Jag har funderat på att börja spela instrument. Jag har aldrig haft intresset och när jag nämnde för mina föräldrar att jag går i tankarna på att köpa ett keyboard blev de minst sagt chockade. De tyckte jag skulle satsa på gitarr istället. What.

Jag kommer antagligen köpa ett keyboard, men kommer troligen vara en perfektionist inom det också och bli förbannad för att jag inte kan spela lika bra som den artist jag följer på instagram.



Jag hade SÅ gärna velat spola tillbaka tiden en sådär 15 år så jag kunnat göra andra livsval, nu känns allt försent.
 

Det är inte för sent!
Varken för att utbilda dig, skaffa ett nytt jobb ELLER att lära sig en ny hobby.

Om du vore jag (som också är lite trygghetsknarkare) så skulle jag utbilda mig inom bristyrkena du tar upp och prova på att jobba som det ett tag.

Sen skulle jag ge utlopp för min kreativa sida som hobby. Men det inte sagt att det kan vara som skådespelare eller manusförfattare!
Som start, anmäl dig på statist.se :up:

Att skjuta är en rolig hobby, det är många tjejer som gör det (särskilt inom jaktsidan). Själv är jag inne på att utöka från jaktvapen till handeldvapen. Jag ska bara bli lagad i kroppen först ;)

Och självklart ska du köpa dig ett keyboard om du vill ha ett keyboard!
Vad är det värsta som kan hända?? Om det inte var för dig = sälj det igen.
Jag köpte mig en elbas för att lära mig en ny "coronahobby" - just for the fun of it!
P.s jag är 55-isch... :p
 
Folkuniversitet har ofta bra grundkurser i det mesta - gå en kvällskurs! Det är först och främst väldigt roligt och sedan också ett utmärkt sätt att få testa sina kreativa drömmar.

Jag testade och fastnade benhårt för amatörteatern som 30-åring och har lekt runt i diverse projekt i 4-5 år nu. Absolut inga tankar om något professionellt men oerhört utvecklande och roligt ändå (/tack vare). Jag testade en skrivarkurs och insåg å andra sidan att det där med att skriva på uppdrag inte alls är min grej. Man vet aldrig förrän man testar!

"Det har jag aldrig gjort förr så det klarar jag säkert!" Pippi Långstrump.
 
@Sasse rekommenderar också en kvällskurs på ett studieförbund om det finns där du bor eller på närliggande ort. Här är ett bra ställe för att hitta fritidskurser https://www.kurser.se/ Studieförbund är ett bra sätt att utforska intressen tycker jag, roligt, utvecklande och man får kontakter med andra människor som har samma intresse. Gå en kurs i drejning, lär dig spela ett instrument, skrivande eller whatever man är intresserad av. Om du verkligen vill utforska detta med att skriva filmmanus så är det nog bra att ta en kvällskurs i det först för att testa på det, finns också många skrivarkurser på distans.

Angående florist så finns det CSN-berättigade utbildningar till exempel denna: https://floweracademy.se/ om det är just florist som lockar mest.
 
Det är underbart att du har drömmar! Att du vill saker ♥️

Att du stannar där du är beror eventuellt på rädsla. Den är bra på att styra oss men därmed kanske vi inte tar ett steg vi hade mått bättre av?

Börja med nått 💜 en bok 🩷 en tavla
 
Det är inte för sent!
Varken för att utbilda dig, skaffa ett nytt jobb ELLER att lära sig en ny hobby.

Om du vore jag (som också är lite trygghetsknarkare) så skulle jag utbilda mig inom bristyrkena du tar upp och prova på att jobba som det ett tag.

Sen skulle jag ge utlopp för min kreativa sida som hobby. Men det inte sagt att det kan vara som skådespelare eller manusförfattare!
Som start, anmäl dig på statist.se :up:

Att skjuta är en rolig hobby, det är många tjejer som gör det (särskilt inom jaktsidan). Själv är jag inne på att utöka från jaktvapen till handeldvapen. Jag ska bara bli lagad i kroppen först ;)

Och självklart ska du köpa dig ett keyboard om du vill ha ett keyboard!
Vad är det värsta som kan hända?? Om det inte var för dig = sälj det igen.
Jag köpte mig en elbas för att lära mig en ny "coronahobby" - just for the fun of it!
P.s jag är 55-isch... :p
Ja, det känns väl mest lämpligt att satsa på ett bristyrke ändå, om jag inte gillar det kan jag då söka mig vidare.
Ska slå ett öga på statist.se!

Haha, jag vet att det är många tjejer som skjuter. Jag vet inte varför jag har tanken att det inte är något jag borde göra. Jag vet inte alls var jag ska börja heller. Är det vettigt att börja med små vapen eller större liksom? Jag är inte intresserad av jakt.

Precis! Positivt tänkt. Jag kan köpa ett keyboard och gillar jag inte det är det bara att sälja.
Hur har det gått med din elbas? ;)

Tack för pepp!
Folkuniversitet har ofta bra grundkurser i det mesta - gå en kvällskurs! Det är först och främst väldigt roligt och sedan också ett utmärkt sätt att få testa sina kreativa drömmar.

Jag testade och fastnade benhårt för amatörteatern som 30-åring och har lekt runt i diverse projekt i 4-5 år nu. Absolut inga tankar om något professionellt men oerhört utvecklande och roligt ändå (/tack vare). Jag testade en skrivarkurs och insåg å andra sidan att det där med att skriva på uppdrag inte alls är min grej. Man vet aldrig förrän man testar!

"Det har jag aldrig gjort förr så det klarar jag säkert!" Pippi Långstrump.
@Sasse rekommenderar också en kvällskurs på ett studieförbund om det finns där du bor eller på närliggande ort. Här är ett bra ställe för att hitta fritidskurser https://www.kurser.se/ Studieförbund är ett bra sätt att utforska intressen tycker jag, roligt, utvecklande och man får kontakter med andra människor som har samma intresse. Gå en kurs i drejning, lär dig spela ett instrument, skrivande eller whatever man är intresserad av. Om du verkligen vill utforska detta med att skriva filmmanus så är det nog bra att ta en kvällskurs i det först för att testa på det, finns också många skrivarkurser på distans.

Angående florist så finns det CSN-berättigade utbildningar till exempel denna: https://floweracademy.se/ om det är just florist som lockar mest.
Svarar er båda.

Jag känner mig korkad, har inte ens tänkt tanken att det finns kurser att gå. Det hade ju kunnat vara en bra start för att testa mig fram vad som kan vara en idé att faktiskt utbilda sig vidare till.

Jag tänkte som ett första steg ta en allmän skrivkurs och se om jag gillar att skriva på beställning sas, men det har jag smått testat redan och vet typ att jag gör. Kan ändå vara värt att gå en ny kurs och se om det intresset håller i. Sedan vidare som manusförfattare mot film/TV-serie, kanske.

Intressant med en floristutbildning på distans. Ska kika vidare på den.
Det är underbart att du har drömmar! Att du vill saker ♥️

Att du stannar där du är beror eventuellt på rädsla. Den är bra på att styra oss men därmed kanske vi inte tar ett steg vi hade mått bättre av?

Börja med nått 💜 en bok 🩷 en tavla
Tack så mycket :heart

Jag är absolut skiträdd inför att lämna myndigheten som jag "växt upp med". Men det är nog dags, och jag är nog en rätt modig person innerst inne, eller nåt. I alla fall är det vad folk brukar säga till mig :laugh:




Tack för all pepp från allihop! Förväntade mig verkligen inte att få svar, men fick ett skjut i inspiration till hur många vägar det finns att gå (som jag inte hade en tanke på själv alls). Tack! :heart
 
Jag skulle också vilja börja skjuta. Hörde av mig till en skytteklubb i stan men tyckte det var dåligt med information.. (plus att jag blev gravid och då får man inte).
 
Ja, det känns väl mest lämpligt att satsa på ett bristyrke ändå, om jag inte gillar det kan jag då söka mig vidare.
Ska slå ett öga på statist.se!

Haha, jag vet att det är många tjejer som skjuter. Jag vet inte varför jag har tanken att det inte är något jag borde göra. Jag vet inte alls var jag ska börja heller. Är det vettigt att börja med små vapen eller större liksom? Jag är inte intresserad av jakt.

Precis! Positivt tänkt. Jag kan köpa ett keyboard och gillar jag inte det är det bara att sälja.
Hur har det gått med din elbas? ;)

Tack för pepp!


Svarar er båda.

Jag känner mig korkad, har inte ens tänkt tanken att det finns kurser att gå. Det hade ju kunnat vara en bra start för att testa mig fram vad som kan vara en idé att faktiskt utbilda sig vidare till.

Jag tänkte som ett första steg ta en allmän skrivkurs och se om jag gillar att skriva på beställning sas, men det har jag smått testat redan och vet typ att jag gör. Kan ändå vara värt att gå en ny kurs och se om det intresset håller i. Sedan vidare som manusförfattare mot film/TV-serie, kanske.

Intressant med en floristutbildning på distans. Ska kika vidare på den.

Tack så mycket :heart

Jag är absolut skiträdd inför att lämna myndigheten som jag "växt upp med". Men det är nog dags, och jag är nog en rätt modig person innerst inne, eller nåt. I alla fall är det vad folk brukar säga till mig :laugh:




Tack för all pepp från allihop! Förväntade mig verkligen inte att få svar, men fick ett skjut i inspiration till hur många vägar det finns att gå (som jag inte hade en tanke på själv alls). Tack! :heart


Lycka till! Själv lämnade jag en fast tjänst på myndighet för ett annat jobb som är vikariat. Har precis börjat mitt vikariat och trivs så otroligt bra, är det bästa jag gjort. Hoppas på en fortsättning men vi får se vad som händer. Var lite ångest att säga upp sig från en fast tjänst faktiskt men jag ångrar det inte en sekund ens.
 
Haha, jag vet att det är många tjejer som skjuter. Jag vet inte varför jag har tanken att det inte är något jag borde göra. Jag vet inte alls var jag ska börja heller. Är det vettigt att börja med små vapen eller större liksom? Jag är inte intresserad av jakt.
Jag kan svara lite om skytte i alla fall 😊 jaktlicens är väl den enklaste licensen att skaffa, i övrigt har jag sjukt dålig koll på jaktskytte. Det finns något som heter dynamiskt skytte, det skulle jag kolla upp om jag var du. Det är superkul och utmanande! Du kan tävla/träna med både pistol, revolver och olika typer av gevär.

Skytte är tyvärr ganska dyrt, särskilt nu med omvärldsläget. Varje skott kostar allt från någon krona till...alldeles för många kronor beroende på kaliber 😅 och ska du ha eget vapen ska du ha licens för det, ett vapenskåp och såklart vapnet då och allt det kostar.

Med det sagt så har många klubbar lånevapen och sportskytte går att få friskvårdsbidrag för så det är väl värt att testa på. Jag har mest skjutit pistol och det är SÅ kul! Det finns ju också möjligheten att testa genom eventskytte, även om det är dyrt i förhållande till hur få skott du skjuter.
 
Jag skulle också vilja börja skjuta. Hörde av mig till en skytteklubb i stan men tyckte det var dåligt med information.. (plus att jag blev gravid och då får man inte).
Jag tycker också det är rätt ont om information, och dessutom utdaterad sådan. Jag antar att man kan ringa/maila till dem dock och få mer info.
Lycka till! Själv lämnade jag en fast tjänst på myndighet för ett annat jobb som är vikariat. Har precis börjat mitt vikariat och trivs så otroligt bra, är det bästa jag gjort. Hoppas på en fortsättning men vi får se vad som händer. Var lite ångest att säga upp sig från en fast tjänst faktiskt men jag ångrar det inte en sekund ens.
Har också tänkt den tanken, men den är skräckfylld ;) Å andra sidan kan det nog inte bli mycket värre än vad jag haft på mitt nuvarande jobb de senaste åren. Så kanske borde våga chansa. Problemet är väl att jag, om jag ångrar mig, antagligen inte kommer kunna ha så lätt att söka jobb inom myndigheten igen i närtid.
Jag kan svara lite om skytte i alla fall 😊 jaktlicens är väl den enklaste licensen att skaffa, i övrigt har jag sjukt dålig koll på jaktskytte. Det finns något som heter dynamiskt skytte, det skulle jag kolla upp om jag var du. Det är superkul och utmanande! Du kan tävla/träna med både pistol, revolver och olika typer av gevär.

Skytte är tyvärr ganska dyrt, särskilt nu med omvärldsläget. Varje skott kostar allt från någon krona till...alldeles för många kronor beroende på kaliber 😅 och ska du ha eget vapen ska du ha licens för det, ett vapenskåp och såklart vapnet då och allt det kostar.

Med det sagt så har många klubbar lånevapen och sportskytte går att få friskvårdsbidrag för så det är väl värt att testa på. Jag har mest skjutit pistol och det är SÅ kul! Det finns ju också möjligheten att testa genom eventskytte, även om det är dyrt i förhållande till hur få skott du skjuter.
Dynamiskt skytte har jag kollat lite smått på och tyckt det låtit intressant. Tror dock inte det fanns mycket info om det. Kan man bara börja med det eller behöver man något förberedande moment eller nåt? :p

Eget vapen, vapenskåp osv känns inte så aktuellt för stunden. Är det ett krav för närmsta klubben blir det nog inget. Men det hade varit kul att prova på/börja med om det finns lånevapen att tillgå.

Och ja, det kostar väl en del. Vet inte hur mycket alls, för det står inte heller på hemsidan ;)
 
Som en som tycker trygghet är viktigt och samtidigt vill prova nytt vill jag bara påminna om att om det är statlig myndighet har du möjlighet att vara tjänstledig för studier eller för att prova på annan tjänst i två år - det sista gäller iofs för annan statlig tjänst... Oavsett kanske tjänstledighet kan vara värt att kolla upp, beroende på din anställning förstås, om du vill testa lite nytt innan du bestämmer dig helt.
 
Eget vapen, vapenskåp osv känns inte så aktuellt för stunden. Är det ett krav för närmsta klubben blir det nog inget. Men det hade varit kul att prova på/börja med om det finns lånevapen att tillgå.

Nu jobbar jag ju bara med jakt så vet inte hur det ser ut inom andra former av skytte, men har aldrig träffat en skytteklubb med krav på att man har egna vapen. :)
 
Som en som tycker trygghet är viktigt och samtidigt vill prova nytt vill jag bara påminna om att om det är statlig myndighet har du möjlighet att vara tjänstledig för studier eller för att prova på annan tjänst i två år - det sista gäller iofs för annan statlig tjänst... Oavsett kanske tjänstledighet kan vara värt att kolla upp, beroende på din anställning förstås, om du vill testa lite nytt innan du bestämmer dig helt.

Finns ingen begränsning i hur länge man kan vara tjänstledig för studier, man söker för ett läsår/termin i taget, beroende på hur lång kurs/utbildning man går.
 
Som en som tycker trygghet är viktigt och samtidigt vill prova nytt vill jag bara påminna om att om det är statlig myndighet har du möjlighet att vara tjänstledig för studier eller för att prova på annan tjänst i två år - det sista gäller iofs för annan statlig tjänst... Oavsett kanske tjänstledighet kan vara värt att kolla upp, beroende på din anställning förstås, om du vill testa lite nytt innan du bestämmer dig helt.
Jag jobbar statligt, men fick från min arbetsgivare att jag antagligen inte kan vara tjänsteledig för studier/jobb, p.g.a. att jag tidigare varit sjukskriven under en längre tid och sedan inte kunnat komma tillbaka på något vettigt sätt. Min arbetsgivare tycker att de gjort vad de kunnat för mig, och då blir det inte tal om att kunna ta ut tjänsteledigt. Såvida inte mitt fack kan förhandla fram något annat lär jag få säga upp mig.
 
Jag tycker också det är rätt ont om information, och dessutom utdaterad sådan. Jag antar att man kan ringa/maila till dem dock och få mer info.

Har också tänkt den tanken, men den är skräckfylld ;) Å andra sidan kan det nog inte bli mycket värre än vad jag haft på mitt nuvarande jobb de senaste åren. Så kanske borde våga chansa. Problemet är väl att jag, om jag ångrar mig, antagligen inte kommer kunna ha så lätt att söka jobb inom myndigheten igen i närtid.

Dynamiskt skytte har jag kollat lite smått på och tyckt det låtit intressant. Tror dock inte det fanns mycket info om det. Kan man bara börja med det eller behöver man något förberedande moment eller nåt? :p

Eget vapen, vapenskåp osv känns inte så aktuellt för stunden. Är det ett krav för närmsta klubben blir det nog inget. Men det hade varit kul att prova på/börja med om det finns lånevapen att tillgå.

Och ja, det kostar väl en del. Vet inte hur mycket alls, för det står inte heller på hemsidan ;)
Hos oss kan man låna luftgevär. Om man kan låna jaktvapen mm vet jag inte är inte i den branschen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Är sällan särskilt tillfredställande? Jag vet inte ens vad jag vill känna, men jag vet att jag inte vill upptäcka att hon som kallade...
Svar
0
· Visningar
1 206
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara sova. Sova bort mitt liv. Så skönt att få somna på kvällen, men en plåga att vakna på morgonen. Vill inte kliva upp så jag...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp