Bukefalos 28 år!

Näringsbehov valpvalp?

Emrox

Trådstartare
Jag har en 3 månaders valp hemma som börjar visa symptom på allergi. Han äter idag vom puppy och uppfödaren gav inte det från början men gör nu det också. Hennes valpar har börjat klia sig så smått i öronen. Min valp har skorvliknande sår i ytterörat och nu även ovanför ögonen. Han har även pigmentfläckar längs med ryggraden och i ljumskarna.

Han har varit hos veterinär och har inte öronskabb, ingen annan ohyra och heller inte öroninflammation.

Vad jag vill veta är vad en valp behöver få i sig för att fylla näringsbehov. Jag ska resa iväg med hunden och därför är det lite akut!

Jag har den här maten att tillgå: bravo plus med vom. Vad behöver tillsättas till det för att det ska funka till valp?
 
Jag har en 3 månaders valp hemma som börjar visa symptom på allergi. Han äter idag vom puppy och uppfödaren gav inte det från början men gör nu det också. Hennes valpar har börjat klia sig så smått i öronen. Min valp har skorvliknande sår i ytterörat och nu även ovanför ögonen. Han har även pigmentfläckar längs med ryggraden och i ljumskarna.

Han har varit hos veterinär och har inte öronskabb, ingen annan ohyra och heller inte öroninflammation.

Vad jag vill veta är vad en valp behöver få i sig för att fylla näringsbehov. Jag ska resa iväg med hunden och därför är det lite akut!

Jag har den här maten att tillgå: bravo plus med vom. Vad behöver tillsättas till det för att det ska funka till valp?
Bravo är egentligen fullfoder även till valpar, men vitamin-och mineralnivåerna är i lägsta laget. Jag skulle rekommendera en halv dos Standardt Start Mix , för att höja både vitamin- och mineralhalten :)
 
Bravo är egentligen fullfoder även till valpar, men vitamin-och mineralnivåerna är i lägsta laget. Jag skulle rekommendera en halv dos Standardt Start Mix , för att höja både vitamin- och mineralhalten :)

Tack för svaret! Då får det bli den lösningen tills vidare. Jag undrar dock över mängden jag ska ge av det. Han väger i dagsläget 4kg, är 13,5 veckor gammal och jag räknar med att han slutar på en vikt runt 6,5-7kg.
 
Räkna på den vikt han ska ha som vuxen (räkna alltså på vuxenvikten) och fördela det på 3 mål per dag (alternativt 4, men jag ger 3 mål från 8 veckor) :) Sen får man justera om det behövs ges mer eller inte när valpen växer.

Mina käkar visserligen Vom och Hundemat/kött/köttben mm, men dom har ätit ungefär samma mängd som valpar som dom äter idag som vuxna - ca 2% av vikten (vuxenvikten alltså). Någon liten kortare period som dom fått lite mer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min drygt 6 månaders valp har alltid varit enormt kräsen och ratat sitt foder. När vi gick från torrfoder till råfoder (Vom puppy)...
Svar
4
· Visningar
906
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp