Bukefalos 28 år!

Näst bäst efter dränering

Jag strör med halm. För mig är duk mellan dränering och strö uteslutet eftersom hästarna lär dra upp duken. Dessutom kommer duken bli äcklig och antagligen sättas igen av alla partiklar från strömedlet.
Men duk lägger man ju som på en ridbana eller en enkel garage uppfart. Dvs mellan bärlager och topplager. Att ha det under ströet är ju lagom korkat av den orsaken du nämnde.
Vi har duk på flera ställen på gården, vattnet kommer igenom utan problem och har inte satts igen trots översvämningar varje vår (bor i en liten sänka, leror och otillräcklig drännering för snöslasket på våren.)
 
Ladan är ganska långt från ursprungliga bostadshuset, nuvarande bostadshus är byggt emellan och det är ändå en bit bort från den också :/
Hm jag får liksom känslan av att någonting i/under jorden fylls och det tar ungefär ett dygn, sen kommer vattnet inte annanstans än upp i hallen :/
är ju konstigt att ligghallen blir blöt även om den ligger högre upp än resten av byggnaden :/.
är det inte så att det t ex är ett dagvattenutlopp precis under?
när byggnader byggs till lite då och då, och snåla gamla bönder låter avloppen bara gå en 10m innan det slutar, så är det lätt att gamla avlopp blir överbyggda och orsakar översvämningar i nya byggnaden.

så var i alla fallet med vår lada, ett avlopp som slutade mitt under den så att det blev lagom trevligt när det regnade lite mer.
 
Jag strör med halm. För mig är duk mellan dränering och strö uteslutet eftersom hästarna lär dra upp duken. Dessutom kommer duken bli äcklig och antagligen sättas igen av alla partiklar från strömedlet.
Åh kunde du inte sagt att du strör med torv? :D här är tyvärr halm uteslutet :(
Blir kanske till att köpa slangar redan i år och försöka den vägen iaf då.

Om inga diken finns i nära anslutning, kan man sätta utlopp (blir det ett sånt från dräneringsslangar? :o ) till en jordvall?
 
Men duk lägger man ju som på en ridbana eller en enkel garage uppfart. Dvs mellan bärlager och topplager. Att ha det under ströet är ju lagom korkat av den orsaken du nämnde.
Vi har duk på flera ställen på gården, vattnet kommer igenom utan problem och har inte satts igen trots översvämningar varje vår (bor i en liten sänka, leror och otillräcklig drännering för snöslasket på våren.)
Fr
Åh kunde du inte sagt att du strör med torv? :D här är tyvärr halm uteslutet :(
Blir kanske till att köpa slangar redan i år och försöka den vägen iaf då.

Om inga diken finns i nära anslutning, kan man sätta utlopp (blir det ett sånt från dräneringsslangar? :o ) till en jordvall?
finns det stuprännor på ladan? Annars kan det vara ett första steg
 
Nu har jag tömt ut precis allt i hallen :o
Trodde att det var nere på botten när vi flyttade in.. Men icke! Phu vad mycket gammalt strö :s
Jag kommer att behöva lägga in nånting, marknivån var ju jättelåg!
Vad tror ni blir bäst? Makadam eller kanske ärtsingel eller något helt annat? Sand?
Kommer att behöva fylla upp ca 15cm i ena änden och det dubbla i andra för att få en jämn yta, är matta under nåt som ska funderas på eller hamnar den för ytligt för att inte vara nån fara?
 
Fr

finns det stuprännor på ladan? Annars kan det vara ett första steg

Stuprännor kan absolut vara en idé! :thumbsup: Dock såg jag nåt jag inte sett innan, tidigare ägare har lagt på plåt över det befintliga taket.. Men några jämna linjer har de inte brytt sig om :o
Uh.. Önskar mig en bulldozer och en massa pengar så jag kan bygga nytt istället :p
 
Nu har jag tömt ut precis allt i hallen :o
Trodde att det var nere på botten när vi flyttade in.. Men icke! Phu vad mycket gammalt strö :s
Jag kommer att behöva lägga in nånting, marknivån var ju jättelåg!
Vad tror ni blir bäst? Makadam eller kanske ärtsingel eller något helt annat? Sand?
Kommer att behöva fylla upp ca 15cm i ena änden och det dubbla i andra för att få en jämn yta, är matta under nåt som ska funderas på eller hamnar den för ytligt för att inte vara nån fara?
Lägg in större stenarför att fylla ut i botten, bara att fråga ngn bonde om sten från åkern. sen är det grövre singel som ska på det. Innan du lägger dränering rör, duk och topplager som dvs en plattar till ordentligt. Sist så har du på ströet :). Hästarna kan inte (ska inte kunna åtminstone) gräva upp mark duken om den är rätt lagd och topplaget är väl till plattat. Hade hyrt en sån platt/vibratorer sak för att få det ordentligt gjort.
 
Stuprännor kan absolut vara en idé! :thumbsup: Dock såg jag nåt jag inte sett innan, tidigare ägare har lagt på plåt över det befintliga taket.. Men några jämna linjer har de inte brytt sig om :o
Uh.. Önskar mig en bulldozer och en massa pengar så jag kan bygga nytt istället :p
Kan hända att det är eternit tak under plåten. Brukar vara vanligt att lögga nytt över för att slippa betala för bortforsling av eterniten..
Har det över vårt stall och lada, men här har dom i alla fall gjort det ordentligt.
Stuprännor är väldigt bra för att det inte ska rinna in vatten i lösdriften ;).
 
Lägg in större stenarför att fylla ut i botten, bara att fråga ngn bonde om sten från åkern. sen är det grövre singel som ska på det. Innan du lägger dränering rör, duk och topplager som dvs en plattar till ordentligt. Sist så har du på ströet :). Hästarna kan inte (ska inte kunna åtminstone) gräva upp mark duken om den är rätt lagd och topplaget är väl till plattat. Hade hyrt en sån platt/vibratorer sak för att få det ordentligt gjort.
:rofl: men åh, nu känner jag mig bra pantad, ska det alltså dräneras i själva hallen? Det har jag inte haft en tanke på, utan bara tänkt på terrängen runt om :D

Stora stenar är inget problem, det har vvi mängder av, får ut och samla :)
 
Ja, alltså det ser inte klokt ut! Men som tur är inget man tänker på om man inte tittar underifrån :p Skiljer flera cm mellan varje plåt i längd, så det är frågan.. Går det ens att få till nåt där :/
Kan hända att det är eternit tak under plåten. Brukar vara vanligt att lögga nytt över för att slippa betala för bortforsling av eterniten..
Har det över vårt stall och lada, men här har dom i alla fall gjort det ordentligt.
Stuprännor är väldigt bra för att det inte ska rinna in vatten i lösdriften ;).
 
Ja det blir ju blött där. Dvs vatten tränger upp där och antagligen så behöver du transportera vidare vattnet därifrån. Ett dike runt om och hängrännor är också väldigt bra att ha för att hindra vattnet från att rinna in.
Kan hända att du inte behöver drännerinsrör i själva ligghallen om du får rätt med var vattnet kommer ifrån. Men har du ändå grävt ur den? Så är det ju lika bra att göra ett ordentligt underlag som inte fungerar som en stor svamp :).
 
Ja, alltså det ser inte klokt ut! Men som tur är inget man tänker på om man inte tittar underifrån :p Skiljer flera cm mellan varje plåt i längd, så det är frågan.. Går det ens att få till nåt där :/
Är taket som ligger över tätt och det är vindskivor och hängrännor uppe så hade jag inte brytt mig om det gamla taket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp