Ingen kritik emot någon men jag är stolt över vårt försvar och deras insatser i FN-tjänst men även inom landet i fredstid. Min man är hemvärnare, dottern till en nära vän har varit flera turer i Afghanistan, min pappa och morfar gjorde värnplikt under andra världskriget (morfar blev beordrad till norska gränsen precis innan krigsslutet) och jag är enormt ledsen att jag inte gjorde värnplikt medan tid fanns. Jag är enormt stolt över alla dessa personer.
Vapen är något man ska ha respekt för och det vore trevligt om vi levde i en värld där krig inte fanns. Nu är det tyvärr inte så och om någon tvekar på om vårt försvar gjort en skillnad tycker jag man ska läsa om Ulf Henricsson som fick namnet scheriffen i Vares av den internationella pressen under Balkankrigen.
Jag är verkligen inte för glorifierande av krig men ibland krävs den gröna linjen som säger hit men inte längre.
Så rart att du ändå lite talar mig till rätta. Det är det alltid någon som gör när jag nämner den där familjetraditionen att inte bära vapen.