Sv: Någon mamma som...
Tips nr 1.
med tanke på hur många barn som föds, och med tanke på hur många av de mammor som föder som gråter syndafloder om de skulle sticka sig på en nål

och att de mammorna sen har 5 barn, så överlever man

.
Visst sjutton gör det ont, men vissa upplever inte den smärtan efteråt... en arbetskompis beskriver sin förlossning som "mysig", smärtan minns hon inte alls, men det var tända ljus i fönstret och mörkt ute så hon fick bara så stark julstämning när hon födde (slutet av oktober) så hon låg bara och mös (enligt henne) *s*.
Med sonen var jag jätterädd i perioder, men ju närmare bf jag kom desto mer fokuserad verkade jag bli på nått sätt och när det väl drog igång (på +10 dagar) var jag väldigt medveten om vad som hände helt plötsligt och "rädd" det var jag aldrig, fast jag varit LIVRÄDD bara nån vecka innan!!
Tror att rädslan inför förlossning OFTA är så att den är BRA, därför att den på nått sätt tvingar en att leta upp information om just förlossningen och förbereda sig mentalt inför vad som ska hända.
tips 2:
foglossning. Det har jag haft sen v.12 i den här graviditeten (min andra) fick övningar från min sjukgymnast och ett sådant där bälte.
Utan bältet kan jag INTE grejja i stallet.
Däremot nu har jag börjat att ta det väldigt lugnt och faktiskt börjat fråga lite om hjälp i stallet.. har dock inte fått nån än :smirk: , orkar inte vänta på andra... vill heller hellst inte fråga om hjälp, det är ju MINA hästar. MEN foglossning KAN hålla i sig lång tid efteråt, därför är även tipset att använda bältet efter förlossningen vid promenader och typ stallarbete, därför ska man vara försiktig om man får ont före också, och då hellre be om hjälp!!
Det är inte så lång tid som det handlar om!!
För vissa försvinner foglossningssmärtan i samma stund som barnet är ute, för andra sitter det i ett par dagar, andra veckor, andra månader osv. Vanligast är väl att det försvinner ganska snabbt (men som sagt, använd bältet efteråt också för säkerhets skull!!)
Och använd din oro och rädsla för att söka info, inte för att skrämma upp dig mer, ju mer du vet om vad som händer i just din kropp under förlossningen, ju lugnare kommer du att bli när det väl börjar!!