Någon med liknande symptom?

irma

Trådstartare
Min häst har lite diffusa problem i nacken från och till. Han får massage regelbundet och vid behov har en equiterapeut behandlat honom. Både trodde att det var tandproblem som orsakade nackproblemet, tandläkaren har åtgärdat hakar som han hade fått bara på 4 månader. Nu ca 1 månad efter tandläkaren har hans nackproblem blivit lite bättre men är nu i st spänd i bogar, ovansidan på halsen, under magen vid sadelgjorden och på korset.
Under hela tiden som jag ägt honom,i ca 2 år,har han varit ganska svår att rida i form, han har eg aldrig varit riktigt avslappnad och gått med ärlig eftergift. Finns det någon som har erfarenheter av nåt liknande? Jag fick rådet av equiterapeuten att försöka rida honom i en lång låg form och det kan jag säga är inte lätt. Jag undrar om han inte har ngt problem som vi inte hittat orsaken till ännu och om det är därför som han har så svårt att slappna av. Synpunkter! Tips! Idéer!

/Irma

Sv: Någon med liknande symptom?

Det tar tid (och tar emot och gör ibland dessutom ont) att muskla om sig, dvs börja använda muskler som inte används, och dessutom blir det ännu värre om de utvecklat felaktiga muskler. Då blir det lättare att fortsätat gå 'fel' fast anledningen är borta, och jobbigare (och ibland dessutom smärtsammare) att använda rätt muskler. Och blir det för mycket/för snabbt kan de få spänningar på andra ställen.

Jo iofs men det är inte så att jag inte tränar och att hästen inte går i rätt form, utan att han har väldigt svårt att göra det. Att han är så otroligt spänd hela tiden. Rider man t ex dressyrlektion med hästen lite fint på tygeln och ska byta spöhand, vips slänger han upp huvudet. Man kanske får börja om från början lite och rida honom i unghästform?

Min häst har precis samma problem och det tyx vara omöjligt att hitta nåt fel/diagnos på honom. Jag fick oxå rådet att arbeta honom i låg form o att promenera över bommar (helst utan ryttare) o longera inspänd i väldigt lågt spända inspänningstyglar. Funkade bra ett tag men nu är han sämre än nånsin pga lång konvalecens efter ev "fångattack".
Han spänner sig väldigt mycket o jag tog hjälp av en western tränare som visade lite övningar där hästen ska lära sig eftergift i nacken o även ledarskapsövningar eftersom han ofta blir spänd av att gå o stirra upp sig på en massa saker men är hästen övertygad om att jag är ledare o pålitlig sådan så behöver inte han spänna upp sig lika mycket= mindre spänningar i kroppen. Detta hjälpte oxå tidigare men just nu är vi i en riktig svacka.
Har oxå köpt Back on Track ryggstycke att ha över korset, o masserar halsen o bogpartiet varje dag o morots stretchar nacken o ryggen, o stretchar benen.

Kanske inte kan svara på just ditt problem - men berätta lite om min dam...
När hon var fyra (vår) konstaterade dåvarande ägare att de inte kunde hitta några problem veterinärt sett (hältutredning + fri rtg) och trodde att hennes problem att gå rent i höga travtempon = travbanan berode på att hon var storvuxen och kanske inte färdig än, psyket eller något annat. De ställde av henne och tog ett föl. När hon sattes igång igen fanns problemen fortfarande kvar...
Alltså slutade hennes karriär innan hon ens kommit till start och jag köpte henne. Hon gick igenom veterinärbesiktningen och blev fullförsäkrad. Genom åren (ägt henne i fyra år nu) har det varit mycket strul - bla jobbigt att få in bakbenen under kroppen etc - och allt beror inte bara på att hon är travare - hon är stel och låst i rygg och nacke.
Kiropraktor , massör, tandläkare, sadelutprovare, equiterapeut har visserligen hjälpt, men när nu ryggen äntligen börjar bli bättre kommer nya problem i nacken och bogen...
Jag tror helt enkelt att eftersom hon någon gång gjorde något så att alla problem började så dyker nya problem upp pga felbelastningar, byggt fel muskler, spänningar som fortplantat sig etc. Som tur är känns det som att det blir mindre och mindre allvarliga problem, men hon är ändå inte helt ok. Dessa problem kanske har funnits hela tiden men dyker upp när det som gjorde mest ont blir bättre.
Jag tror också att om hästen har haft problemen ett tag så tar det lång tid att få bort dem, samt att "följdfelen" har blivit fler.
Dessutom blir man kanske lite nojig och hittar fel man annars inte skulle hitta.

Lycka till med din häst!

PS För att få bukt med de värsta problemen hos min häst (ej stäcka ut bakbenen ordentligt )skickade jag iväg henne till en tränare fem veckor vilket riktigt gjorde susen - sen har jag mer eller mindre kunnat behålla nivån hon fick hästen till.

irma skrev:
Jo iofs men det är inte så att jag inte tränar och att hästen inte går i rätt form, utan att han har väldigt svårt att göra det. Att han är så otroligt spänd hela tiden. Rider man t ex dressyrlektion med hästen lite fint på tygeln och ska byta spöhand, vips slänger han upp huvudet. Man kanske får börja om från början lite och rida honom i unghästform?

Det skulle jag definitivt göra med de problem du haft, gå tillbaka till unghästform och sänka kraven.

Jag menade att om hästen haft spänningar som gjort det svårt för honom att gå i form, så bara för man lossar dem så kan det ta ett bra tag innan han - OCH hans muskler - har lärt om, så det blir LÄTT för honom att gå i form. Inte att DU har problem med det alltså, utan jag menade att det tar ett tag för hästen att lära om, och för musklerna att bygga om.

Jag skulle skita i allt vad form heter, jobba på att hä'sten ska söka sig framåt och nedåt och slappna av i sin överlinje och rent generllt, göra lätta, lätta övningar och bara koncentrera på det (avslappning och att länga ut överlinjen). Och när det börjar fungera (det kan ta tiiid) så lägga in lösgörande övningar.

Jag har 'lärt om en häst som var väldigt spänd och mest gick och stjärnkikade, och 'spände till' så fort något skedder, och det tar tiiiid, både för knopp och kropp.

han kan även idag 'spänna till', men idag är skillnaden att med några enkla, invanda och trygga 'rutinövningar' så kan jag få honom atta ndas, slappna av och länga ut sin hals/nacke, slappna av och hamna i en låg men självbärig form. Det lugnar både hans kropp och hans huvud. Dels övningen i sig som inte fungerar om hästen är spänd (det lugnar kroppen) och dels att den är så INVAND, det är så rutin, att det lugnar huvudet. Vi går tillbaka till något han kan utan och innan. Och jag börjar och avslutar alltid alla ridpass med det, så det verkligen är en rutin. meningen är att han ska svara på min önskan om att han ska göra det UTAN att tänka, dvs bara göra, då fungerar dt utmärkt som avledare i en situation när han blir spänd/rädd.

Sen därifrån kan man prova plocka upp till jobb igen, men fungerar det inte så tillbaka dit. Ibland blir hela pass bara lång-låg och lösgörande övningar, allt på 'bebisnivå', men vi får avslappnat jobb och en häst som blir trygg. Och sen nästa gång i samma situation så kommer inte samma behov av att reagera.

Det är ingen ide att försöka rida en spänd häst 'lite fint på tygeln' eller försöka att 'jobba' eller samla eller liknande en spänd häst.

Låter som om vi har liknande problem, fast min häst är inte spänd och tittig utan bara spänd och hög i nacken. Jag ska prova det där med att longera inspänd. Min hästs problem ligger lite i hans kroppsbyggnad oxå för han är ganska lång både i ryggen och för övrigt. Han har haft svårt att sätta under sig men det har blivit mkt bättre vi har bl a tränat mkt bommar. Han har fått lära om en del sen jag köpte honom för då var han van vid att allt man gör blir bättre med fart. Har varit inne på BoT men tycker ju problemet sitter mer i nacke än i korset.

Du har så rätt med att problemen bli värre när de varit ett tag och ffa att man blir nojig och hittar fel hela tiden. Tänk bara om man själv skulle känna efter så mkt som man gör med sin häst! Hur många dagar om året skulle man jobba då?

Ja, back to basic verkar nog vara det som vi ska göra. Sen det där med att ha några trygga övningar som man kan ta till när det blir återfall verkar bra.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter... 2
Svar
36
· Visningar
9 335
Senast: Fibusen
·
F
Hästvård varning för lång historia:( Men vill höra om ngn har en ide om vad detta kan vara... Min arab, nu 15 år, jag har haft honom i 4... 2
Svar
37
· Visningar
4 773
Senast: Deus
·
Hästvård Har ett fullblod som jag haft i tre år och har haft genomgående problem med denne vid ridning. han är den enda hästen jag har stött... 2
Svar
23
· Visningar
6 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Septisk artrit