Någon mer än jag som röstat i EU angående Sommartid?

Jag har länge tyckt att vi borde ha sommartid även på vintern så har röstat för det :up:
Men då blir det ju aaaldrig ljust på morgnarna! Om solen i december och januari går ner 3 eller 4 på eftermiddagen tycker jag är egalt, det är ändå mörkt när man slutar.
Något jag ogillar med sommartiden är att framförallt på för- och sensommaren, så är det onödigt kallt (och fuktigt) när man går hemifrån på morgonen jämfört med senare på dagen. Ska man frysa i sommarkläder på morgonen eller ska man varm och svettig gå runt i långbyxor och långärmat. släpandes på en jacka, när det är 20+ på eftermiddagen? (inser att detta främst är ett problem för oss som pendlar långt kollektivt och därför har långa dagar och inte kan ha med sig halva garderoben i bilen)
 
Men då blir det ju aaaldrig ljust på morgnarna! Om solen i december och januari går ner 3 eller 4 på eftermiddagen tycker jag är egalt, det är ändå mörkt när man slutar.
Fast det är ju kolsvart när man ger sig iväg till jobbet och börjar ljusna ganksa långt efter att man kommit dit så för mig spelar det noll roll. Att däremot komma ut från jobbet vid fyratiden och det fortfarande finns lite dagsljus lär förbättra mitt mående rejält.
 
Fast det är ju kolsvart när man ger sig iväg till jobbet och börjar ljusna ganksa långt efter att man kommit dit så för mig spelar det noll roll. Att däremot komma ut från jobbet vid fyratiden och det fortfarande finns lite dagsljus lär förbättra mitt mående rejält.
Precis så!
 
Hur funkar verifieringen i en sån här röstning?

Alltså att jag är jag och jag bara röstar en gång osv.
 
Fast det är ju kolsvart när man ger sig iväg till jobbet och börjar ljusna ganksa långt efter att man kommit dit så för mig spelar det noll roll. Att däremot komma ut från jobbet vid fyratiden och det fortfarande finns lite dagsljus lär förbättra mitt mående rejält.
Fast så dags har jag inte ens börjat funder på att gå hem ...
När det gäller morgnarna så tänkte jag framförallt på när det efter vintern äntligen börjar bli ljust igen när man går hemifrån på morgonen. Man blir så mycket piggare resten av dagen.
 
Hur funkar verifieringen i en sån här röstning?

Alltså att jag är jag och jag bara röstar en gång osv.
Jag tror inte man kan se det som en folkomröstning utan mer ett försök att få en uppfattnign om vad folket vill. Om någon skapar ett antal mailadresser och svarar flera gånger så lär det påverka resultatet ganska lite (om nu inte någon skapar ett program som svarar oändligt antal gånger). Beslutet som tas grundar sig nog enbart delvis på en sådan här undersökning.
 
Jag tror inte man kan se det som en folkomröstning utan mer ett försök att få en uppfattnign om vad folket vill. Om någon skapar ett antal mailadresser och svarar flera gånger så lär det påverka resultatet ganska lite (om nu inte någon skapar ett program som svarar oändligt antal gånger). Beslutet som tas grundar sig nog enbart delvis på en sådan här undersökning.
Nej precis, det är ingen folkomröstning utan en survey som kommit till efter ett medborgarinitiativ. Resultatet ska vara rådgivande, har det sagts.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/oRaV2a/gor-som-jag--rosta-for-sommartiden
 
Fast så dags har jag inte ens börjat funder på att gå hem ...
När det gäller morgnarna så tänkte jag framförallt på när det efter vintern äntligen börjar bli ljust igen när man går hemifrån på morgonen. Man blir så mycket piggare resten av dagen.

Jag håller med, som det är nu är enligt mig det bästa/minst dåliga sättet att kunna fånga upp det lilla dagsljus vi är förunnade under vinterhalvåret här uppe i Norden. En balansgång mellan morgon- och kvällsljus som är ok som den är nu. Nu är det december och januari som är en vedervärdig kamp på morgnarna, men med konstant sommartid skulle ju morgonplågan med tvärtjockt mörker in på förmiddagen förlängas än mer.

Och vad jag framför allt uppskattar med sommartiden är att kunna nyttja kvällsljuset lite tidigare än vad som annars är fallet om man jobbar dagtid, med restid till och från jobbet.
 
Röstat för konstant sommartid. Bättre med ljusare länge på eftermiddagen än tidigare på morgonen
Fast det betyder att det blir mörkare en timme tidigare eftersom klockan har ställts fram. Nu i höst ställs klockan tillbaka en timme till normaltid/vintertid och då "får" vi en timme längre dagsljus på eftermiddagen.
 
Fast det betyder att det blir mörkare en timme tidigare eftersom klockan har ställts fram. Nu i höst ställs klockan tillbaka en timme till normaltid/vintertid och då "får" vi en timme längre dagsljus på eftermiddagen.

Nej, tvärtom. Sommartid ger ljusare kvällar.
 
Ni vet väl om att man kan rösta som EU-medborgare hur man tycker angående att behålla att ställa om klockan två gånger om året till sommar/vintertid eller att inte ställa om alls ( man kan då välja om man vill ha sommartid året om eller vintertid året om)

Bara någon dag kvar som man kan göra detta så har du inte redan gjort det och vill vara med att påverka så gå in på :

https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/2018-summertime-arrangements?surveylanguage=SV kan man avge sina synpunkter.

Jag har länge tyckt att vi borde ha sommartid även på vintern så har röstat för det :up:
Tack för påminnelsen!
Nu har jag röstat för borttag av denna dumhet :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp