Någon mer än jag som röstat i EU angående Sommartid?

Det är ju snarare tvärtom? Klockan 8 sommartid är ju tidigare än kl. 8 normaltid. Så vill man kunna kliva upp senare är det normaltid som är mer fördelaktigt.
Haha ja det har du fan rätt i! Skit också :D
Jag kliver upp sent alldeles oavsett pga sömnstörning och vill ha sommartid för en extra soltimme på kvällen istället :)

Har sett en intressant forskning som jag tyärr inte hittar igen nu. Om man sover i tält ute i naturen där det inte finns lampor så "återställer sig" dygnsrytmen efter solen ganska effektivt på ett fåtal övernattningar då och då.
Yes, lampor och skärmar är väl den största boven vi har till sömnproblem idag.

Själv har jag dsps. Andra med dsps har provat flytta utomlands till länder med en tidszon som passar deras dygnsrytm. Det har fungerat bra - ett tag, sen anpassar sig kroppen och de har samma problem som innan (vilket väl kan förenklas med att kroppen reagerar försenat på ljus/mörker). Det är rätt häftigt hur kroppen fungerar, även om det såklart är sjukt frustrerande för de som provat.
 
6 på morgonen eller på kvällen? Är det 6 på kvällen så packar jag väskan och drar imorrn! :love:
Äsch, de har ett helt annat system och delar upp dygnet annorlunda än vi bara. De kör två 12-timmarsperioder - en mellan gryning och skymning och en mellan skymning och gryning - istället för en 24-timmarsperiod. De börjar alltså räkna kl 06 (=00 deras tid) istället för vid midnatt eftersom det är då solen går upp. Det innebär att mitt på dagen för dem är kl 06, vår kl 13 är deras kl 07, osv. Eftersom de är så nära ekvatorn går solen upp och ner i princip samtidigt året om, så därför har de baserat klockan på det istället.

Förvirrande men sant! Min sambo jobbade mycket i Etiopen under en period och missade både ett och två möten p.g.a tidsförvirring :p
 
Äsch, de har ett helt annat system och delar upp dygnet annorlunda än vi bara. De kör två 12-timmarsperioder - en mellan gryning och skymning och en mellan skymning och gryning - istället för en 24-timmarsperiod. De börjar alltså räkna kl 06 (=00 deras tid) istället för vid midnatt eftersom det är då solen går upp. Det innebär att mitt på dagen för dem är kl 06, vår kl 13 är deras kl 07, osv. Eftersom de är så nära ekvatorn går solen upp och ner i princip samtidigt året om, så därför har de baserat klockan på det istället.

Förvirrande men sant! Min sambo jobbade mycket i Etiopen under en period och missade både ett och två möten p.g.a tidsförvirring :p
Alltså det låter som rena drömmen :D Inser att det inte betyder att folk kliver upp assent, men ändå!
 
Har sett en intressant forskning som jag tyärr inte hittar igen nu. Om man sover i tält ute i naturen där det inte finns lampor så "återställer sig" dygnsrytmen efter solen ganska effektivt på ett fåtal övernattningar då och då.
Det beror nog på var man tältar. Jag blev på riktigt rätt konstig i huvudet av midnattsolen när jag var vid keb. När jag efter fjällvandringen kom ned i gruvan så övervägde jag att se om jag kunde muta guiden till att låta mig få sova några timmar i det underbara svala mörkret.
Det var mycket värre än normal jetlag, den går ju över på nåt dygn för mig...
 
Oj, jisses vilken hysteriskt märklig diskussion! 🥶

Jag som nattjobbare ser typ inget dagsljus alls under vinterhalvåret, jag BADAR gärna i magiskt skandinaviskt breddgradsmorgonljus resten av året. Det är MAGISKT och kan en inte dra upp sin ändalykt ur sängen för att få det ljuset i sitt liv så blir man nog bitter tror jag. Hejja team morgonljuset!

Haha! Jag får det där morgonljuset vissa dagar på jobbet och ser inget magiskt med det. Sover gärna bort det utan att vara ett dugg bitter 😁
Tycker absolut det kan vara vackert men det är inte värt att släpa sig upp för att se det.
 
Har bra mycket hellre kvar skiftningarna än att gå över till ständig vintertid, det vore en mardröm! Varje höst när vi ställer tillbaka klockan och det blir mörkt tidigare så känns det som att mitt liv tar slut. :arghh:

Däremot förstår jag inte hur folk kan bli så påverkade av själva omställningen? Det är ju bara en timme? Har folk så inrutade liv?
Den här veckan har jag jobbat dag och natt om varandra, 12-16-timmarspass, och då är jag såklart påverkad av det. Sista nattpasset natten till idag, jobbat 18-08.30 och sen sovit tills nu. I morgon jobbar jag 07.30-17 som vanligt. En timme hit eller dit märks ju knappast då.
Jag blir jättepåverkad, jobbar också skift 😳
 
Egentligen hade jag ju helst velat fortsätta med dagens system, men går det nu inte så har jag svängt från att förespråka permanent sommartid till permanent "normaltid". Argumentet med mörka morgnar på vintern är tungt. Jag älskar också de ljusa vårkvällarna och att kunna vara ute längre då, men för många med lite reglerbar arbetstid går det lättare att "göra" egen sommartid och börja och sluta tidigare det ljusa halvåret än tvärtom.

Någon sömnforskare nämnde att med permanent sommartid blir det i Mälardalsområdet 70 dagar om året som solen kommer att gå upp efter kl 09, att jämföra med noll dagar nu. Jag förskjuter redan arbetstiden så mycket jag kan när det är som mörkast, för att det är så knäckande med alla dessa kolsvarta morgnar.

Men med permanent sommartid går det liksom inte att ramla in framåt 10 på förmiddagen från november till februari för att minimera det problemet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp