Någon som är duktig på bedömningar?

alazzi

Trådstartare
Jag läser i regelboken förstås men jag fattar inte ärligt talat hur jag ska rida för att slippa straff på mina rundowns. Vad ger 2 straff på en rundown och rollback? Bara att man är jättedålig;):D?

Sv: Någon som är duktig på bedömningar?

Jag fick ganska mycket straff (1 tror jag) när jag red mitt första reiningmönster och det var för att mina rundowns låg för nära väggen. Kan det vara det? De ska ligga minst 6 meter innanför (vade va?:o:D)
Annars.... tjaa du kanske tvekar för mycket innan rollbacken? Det enklaste vore väl att fråga domaren i och för sig, om du har möjlighet till det. :)

Hej!
Vad gäller rundowns och rollback kan 2 straffpoäng ges när du exempelvis
stoppar och vänder för tidigt, alltså inte har ridit förbi angivna markeringar om det har angivits i mönstret var du skall stoppa och vända, om du kommer från "andra sidans rundown" och har fel galopp när du passerar kortsidans mitt ( alltså ridit förbi kortsidans mitt och är på väg att göra andra sidans rundown) har du då "fel galopp" blir det 2 straffpoäng.
Om du gör en rollback och får travsteg ur rollbacken 2 steg men mindre än halva banans längd är det också 2 straffpoäng.
Vet inte om du blev klokare men detta var några exempel på hur du får 2 straffpoäng vid rundowns och rollbacks. Det är lätt att missa i stridens hetta just markeringar för stop och även om man har fel galopp från förra rundownen och hästen " byter" lite sent vid kortsidan. :laugh:

Hej!
Om du rider närmare än 6 meter från från vägg eller staket blir det -1/2 straffpoäng.

Tack för bra svar! Filmen finns uppe på tuben nu om någon orkar/vill titta?
http://www.youtube.com/watch?v=DyuJKJgLBIY

Den första rundownen var utan straff, det var de två sista som jag fick 2x2 straff för.

Och det är tillåtet med enkla byten i detta mönster. Det är ett nybörjarmönster.

Borde förstås fråga domaren, men hon var ju väldigt upptagen.

Senast ändrad:

Just fel galopp lyckades jag med i vår första reiningstart. Var så okoncentrerad så jag hade ingen koll alls. Pinsamt att missa en sån sak, men det beror på bristande rutin.

Hej igen!
Har tittat på filmen och jag tycker då att det är en helt ok ritt. Hade domaren skrivit -2 eller är det skrivet -1/2, -1/2 , -1 ? så att totalsumman blir -2?
Jag har svårt för att förstå att du fått -2 för du stannar på rätt ställe, hästen har ingen korsgalopp eller fel galopp eller bruten gångart. Om det är utskrivet -2 kan det vara att domaren tycker att du har en " freeze up" på den sista rundownen(alltså att du stannar upp lite för lång tid innan vändningen) men det tycker inte jag att du gör iaf. På den sista rundownen när du stoppar och ryggar kan det isf vara likandant, alltså "freeze up" men det är långsökt..? Skulle vara intressant att fråga domaren eller få se scorerna på protokollet.
Fin häst förresten!:laugh:

Tack för att du tittade! Jo, det är 2 + 2 i straff. En bild på domarkortet, jag hade startnummer 26.

P1020182.JPG

Off topic fråga:

Jag menar verkligen inget illa, och jag vet inte hur jag ska fråga för inte upfattas så heller, så jag kör bara, och hoppas på att du tror på mig...

Är det du eller hästen som är lat? :o
Och är hästen lat, för att du inte orkar "schussa" på honom?
Eller är hästen :devil: smart, och därför låter saker gå och är uttråkad?

Du behöver inte svara för att stilla min nyfikenhet, du har ingen som helst
skyldighet mot en internetträff. Så svara om du vill, eller ignorera, MEN försök att inte ta illa vid dig, för igen, jag menar inget illa.....

Äsch! Klart att du får fråga. Jag tar absolut inte illa upp. Lägger man ut en tråd på Buke så får man ju ta de svar och frågor som kommer. Ibland kommer det ju slag under bältet men det är ju så forumet fungerar. Menar inte att du gett ett slag under bältet, men det händer ju ibland att folk tar chansen att vara lite elaka när de kan.

Hästen är lat och det hade varit en lång väntan på att få starta eftersom klassen innan blev väldigt försenad. Så både jag och hästen var ganska trötta helt enkelt. Jag vågar inte riktigt galoppera igång honom eftersom han kan snedtända och bli för het. Han är ingen reininghäst utan mer pleasure. Jag startar bara för att få mer tävlingsrutin. Nästa start kommer jag att galoppera igång honom bättre.

Tack för protokollet:laugh:
Tror att du kan ha fått -2 pga att domaren tycker att hästen travar några steg innan du får stop och sedan vänder i andra rundownen. I sista stoppen blir du också lite stillastående ( freeze up) innan du börjar backa. Visserligen tycker jag det isåfall är lite hårt,det är ju en nybörjarklass. Du borde också isf fått -2 i första stoppen för där travar hästen också några steg efter stoppen och du blir lite stillastående innan vändning. Men om det nu är en nybörjarklass ( mönster 6 som är förenklat med 2 spinn och enkla byten) och ni inte får -2 för att ni bryter gångarten i bytena så tycker jag det är tufft att ge -2 för trav eller freeze up så som du gör dom. Hade det varit Internationell nivå så hade jag tyckt att det varit korrekt, men i en nybörjarklass.. näe!:mad:
Hoppas du fått lite klarhet i vad dina penalty kom sig av, som jag tror att det ligger till iallafall! :laugh:

Tack för svaret! Jo, jag blir lite klokare nu. Jag har ju försökt jämföra mina stops och tyckte väl att de var ungefär lika usla, men tydligen inte. Jag hade svårt att se någon större skillnad på mitt första stopp som jag slapp penalty på och de två som jag fick penalty på.

Bara som parentes så tror jag att du både skulle våga RIDA honom samt få till ett bättre samarbete om du slutar intala dig att du är värdelös!
Ridningen sitter ju lika mycket i huvudet och hjärta som det gör i hjälperna.
Känsla har du, teknik har du också, men VÅGA!

Herre gud människa, du har en fin häst med bra fysik, en häst som du förvaltar, som du jobbar med och tränar med. Du är väl förtjänt av en klapp på axeln från dig själv för det? Istället för att sparka på dig?

Ja, man behöver ha ett visst mått av ödmjukhet för att rida (läs mycket), men ödmjukhet är INTE att intala sig själv att man "inte är bättre"...

Tro lite på dig själv, det vinner både du och hästen på i längden. Om jag skulle
ta din video, byta ut ryttaren och visa dig så har jag svårt att tro att du skulle titta på den och säga "Nä usch vilken dålig ryttare"....

Självförtroendet är lågt tyvärr. Jag blir väldigt glad över ditt inlägg och jag ska ta det till mig och försöka att bli lite kaxigare. Jag sparar dina ord i mitt hjärta och gläds över dina kloka synpunkter. Skriver ut det och ska läsa dina ord innan jag somnar så att det sjunker in.

Tack så väldigt mycket:love:

hm, man skulle kunna tolka det som en break of gait, att du bryter av galoppen och skrittar in i stoppen. Men håller med att det känns tufft för en nybörjarklass.

Modigt att lägga ut en film! Jag utmanar alla bukisar att göra det:D:D

PS Tycker att det är en trevlig ritt.

Modigt att lägga ut en film! Jag utmanar alla bukisar att göra det:D:D

PS Tycker att det är en trevlig ritt.

Tack:)

Vore jätteintressant om fler vågar lägga ut filmer och domarkort!

viskar...jag har ju en del protokoll och filmer, men jag vill inte vara den enda som ockuperar tråden i så fall, blir lite väl mycket ego tror jag

Den dagen jag kommer ut och tävlar ska jag lägga ut både film och domarkort men det får vänta ett år eller så.

mina funderingar går kring att du inte har ridit tillräckligt långt ner på dina run down. En run down måste gå ända ner till kortsidan av banan (mellan slutmarkeringen och sargen/staketet). Vilket jag tycker att det ser ut som att du missade...

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 052
Senast: Mli
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
931
Senast: Oknytt
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 519
Senast: Sasse
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 625
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V