Bukefalos 28 år!

Någon som har bytt yrke?

Narcissa

Trådstartare
Jag jobbar idag som specialpedagog och trivs bra med det. Dock har jag alltid haft ett brinnande intresse för anatomi. Jag funderar lite på att sadla om (vilket kan bli ett problem då jag inte har en krona mer CSN men men). Jag vill alltså gärna läsa till veterinär istället. Problemet är att jag måste läsa upp naturämnena och matten (blä).

någon som har gjort något liknande?
 
Sv: Någon som har bytt yrke?

Jag har bytt bana, från djurskötare/bonde till sjuksköterska. Färdig ssk som 40-åring och snart färdig med min vidareutbildning till ögonssk (nu 46 år).

Läste naturbasår på folkhögskola för att bli behörig.
 
Sv: Någon som har bytt yrke?

Delvis KL
Jag vill oxå gärna höra flera berättelser om er som bytt yrke senare i livet!!

Jag har bytt yrkesbana en gång och kommer göra det igen :)

Är 40 år och ska börja läsa till Veterinär till hösten, har sökt en gång tidigare o kom in men tackade nej då jag inte var redo.
För mig blir det stor omställning lönemässigt att börja plugga igen.
Innan har jag läst till ingenjör och började jobba som det i samma veva som jag kom in på utbildning till flygledare som jag är idag. Har jobbat i 15 år som arbetsledare/personalansvarig/flygledare.
 
Sv: Någon som har bytt yrke?

Jag har (motsvarande) civilingenjörsexamen (elteknik) och har jobbat ca 20 år med datorer. Började med hästar för ca 10 år sedan och för att lära mig mer utbildade jag mig till hästmassör (Axelsons).
Inspirerad av detta sökte jag in till veterinär och kom in (som 42-åring). Då jag, till min stora överraskning, kom in fick jag ta mig en ordentlig funderare om jag skall börja eller ej. Kom till den slutsatsen, att jag kan alltid sluta om det känns så; svårare att börja om jag tackar nej. Är nu på femte året och har inte ångrat mig en sekund!
 
Sv: Någon som har bytt yrke?

Hej!

Jag vet inte om jag räknas som bytt bana senare i livet, men jag har bytt yrke flera gånger. Mestadels har jag jobbat inom service (Ica, Posten, Citymail mm), men jag har också jobbat som hästskötare och pluggat både det ena och det andra(bla 2 år sjukgymnastik och 2 år hästhållning.

Nu jobbar jag som systemutvecklare, efter en yrkeshögskoleutbildning på lite mer än 2 år. Det är något av det bästa jag gjort. Jag gör saker jag tycker är roligt, jag trivs med det jag gör, jag får dessutom vettig lön.

Jag är helt klart för att byta bana om man inte längre trivs med det man gör, själv funderar jag på hur jag ska kunna jobba och utbilda mig samtidigt, för det finns mer jag vill lära, så jag kan ta mitt jobb till nästa nivå.

Utan CSN kan det såklart bli ruskigt jobbigt att plugga om man inte samtidigt vill jobba ihjäl sig.

Men vill man så kan man. Jag hade nog fortsatt jobba med det jag gjorde nu och läst in de ämnen jag behövt på komvux, medan jag sparade pengar allt jag kunde. Sen hade jag sökt veterinär och hoppats- nu kommer ju få in på första försöket- därför hade jag inte sagt upp mig innan jag verkligen visste att jag kommit in.

Lycka till!!

/Lavinia
 
Sv: Någon som har bytt yrke?

Efter nästan 20 år som undersköterska så var det dags för ett byte på grund av utsliten kropp. Det tog totalt 1,5 år på komvux och 4 år på universitet för att få en filosofie magister i systemvetenskap! Har nu jobbbat i mer än tio år som systemutvecklare.

Läste tråden om undersköterskors löner tidigare så jag kan inte säga annat än att jag är glad att jag bestämde mig för att plugga på äldre dagar. Jag fyllde 40 ungefär samtidigt som när jag började på universitetet.
 
Sv: Någon som har bytt yrke?

Efter att ha jobbat i lite mer än 6 år på djurklinik valde jag att byta yrke. Nu pluggar jag till förskollärare (jobbat lite med det förr också) ångrar inte mitt val.
 
Sv: Någon som har bytt yrke?

Hur finansierade du studierna?

Och andra som gjort samma kanske vill svara? dvs. ni som redan har en högre utbildning och csn lån uppöver öronen ...
 
Sv: Någon som har bytt yrke?

När jag läst ut gymnasiet hade jag inte full högskolekompetens (saknade matten) - började plugga turism och jobbade sedan på turistbyrå.

Sedan började jag läsa mer turism men gled över mot projektledning istället och jobbade som projektledare i två år innan jag blev butikschef.

Tröttnade och blev sedan konsult, fick fast anställning som PA/projekt koordinator på ett internationellt företag. Började läsa in matten jag inte hade tidigare, skaffade mig en ekonomexamen vid sidan av jobbet.

Hamnade in på IT-spåret som kravställare och projektledare, började sedan läsa kurser inom systemvetenskap även om jag inte tagit en examen och har i dag en senior roll med personalansvar inom IT på samma internationella företag.
 
Sv: Någon som har bytt yrke?

pyttekorta versionen...

Jag jobbade som lastbilschaufför några år i början av 90-talet. Bytte bana och utbildade mig till hovslagare några år senare. Efter några år som mammaledig fick jag min reumatiska diagnos och insåg såsmåningom att jag nog skulle byta karriär, då hovslagaryrket inte är särskilt snällt ens mot en frisk kropp.
Idag läser jag på farmaceutprogrammet...
(blev för övrigt antagen till veterinärprogrammet i våras :p, fast jag sökte mest av nyfikenhet hur långt mitt högskoleprovresultat skulle räcka - och svaret var, som sagt, antagen i första rundan... :D)
 
Sv: Någon som har bytt yrke?

Så inspirerande att läsa!! Jag är visserligen "bara" 33 men funderar på att byta bana och det känns ju verkligen inte som jag är för sent ute :)
 
Sv: Någon som har bytt yrke?

Nej, du är inte för sent ute. Du har ju över 30 år kvar i arbetslivet, med nuvarande pensionsregler...
 
Sv: Någon som har bytt yrke?

Närmare 40 år kvar i arbetslivet. Man kanske skulle vänta med att byta bana :D
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 857
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 850
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 838
Senast: starcraft
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp