Bukefalos 28 år!

Någon som har

alazzi

Trådstartare
flygit med sin hund med sig i kabinen? När måste hunden vara i väskan? Funderar på hur man gör med rastningen innan. Man måste ju checka in minst 1 timme innan flygningen och sen kanske flygresan tar några timmar. Hur klarar hunden det?

Måste hunden vara i väskan hela resan? Tacksam för tips!
 
Sv: Någon som har

Inte hund, men väl marsvin :D !! Vi hade två marsvin med oss i en väska från USA. Det var svårt att hitta ett flygbolag som var villiga att ta med sig gnagare i kabinen, ska ni tro. Annars gick det bra. Marsvinen klarade det utmärkt. Jag skulle INTE tro att man får ta ut något djur ur väskan som man har de i under flygningen.
 
Sv: Någon som har

jag flyger alltid med servicehundarna i kabin


(Observera att dte är INTE tillåtet för en privatprson utan funktionshinder eller utan hund tränad att kompensera funktionshindret att kalla sin hund servicehund och att man bli polisanmäld om man utger falska uppgifter ang detta.)

jag har aldrig haft några problem och har då även flugit långflygningar,dvs t Holland 1,5 timme,väntat där o så vidare til LA på 9 timmatr tror jag dte var


Hunden tyckerflygplatser är dödstråkigt,och de blir lätt trötta av att hlla reda på så mycket ljud,potentiella faror osv...

jag har "tömt" den hunden jag hade med mig till USA två dygn inna flygning,med tillgång till vatten.alltså ingen mat

vatten fick hon drick a undre hela resan,men inte motionera på ett sådant sätt att hon behövde dricka mer..

hunden tyckte det var dökul i Shiphol eftersom vi kund evara ute några timmar inna vi var tvungna att gå upp,skall ni åka USA rekommenderar jag transit via shiphol,parken ärjättefin precis utanför flygplatsen o de kans pringa lösa där.

Det största problemet jag haft åpå flyg är att knöka in hundarna på ett sådnat vis attde ligger bra,att folk inet skal peta påd em och,som på USA flygningen,att när flygvärdinnorna(ngn hade snott min rullis;)) skullle röra på hunden utmed gångarna så tog d ein henne i pentryt o matad ehenne,6 timmar kvar till landning;)

då vart det lite nervöst

väl ute ur planet gick jag till nrämsta vakt o sa servicehund flugit mer än 9 timmar,måste igenom omdelebart..Så vi gick före hela kön o kom också igenom omdelebart

sen fick hon kissa i en liten stickig rabatt utanför,de har ju inget bra gräs där...

hunden brydde sig inet på flygningen,vaknade till nrädet var mat.i övrigt som hon,även vid take off och landning.

vi skall åka över igen dett a år,då skall jag NOGA övervaka flygvärdinnorna s fingrar..annars har hundarna alltdi mer är VIP service-servicen och intresset är otroligt,även från kaptenerna....

till Holland frågade kaptenen om han kudn efå vara dne som kissade hunden när vi kom av planet,han hade en Flat hemma..javisst,bara dte att hunden tyckte inet han var liak snygg somjag tyckte..jag kom intemed,allstå gick hon in med honom igen;)

så-rätt preparerat så brukard et aldirg vara några problem.
jag har dock alltid dem bältade,och har tillgång så jag kan lägga snara omd et behövs.
vanlig flygsäkerhet helt enklet.

Dte är en del att släpa på,med syrgastuber,hund,utrsuning o rullisar.
men som sagt,det går bra och alla brukar vilja hjälpa till

kjag har enbekant som brukar kryssa med sin servicehund..dne har de lärtatt kissa på en speciell "matta" som läggs ut på däck.enanna lärde hunden gå i duschen..tog 3 veckorinnan personalen kom på att fråga var hunden rastade sig;)

Thina
 
Sv: Någon som har

Men är det inte karantän efter vistelse i USA?
 
Sv: Någon som har

När min farfar flög med sin hund inrikes här i sverige så fick hunden åka med bagaget :eek:
Inga hundar i kabinen.
Speciell flyg bur var han tvungen att skaffa till vovven.
 
Sv: Någon som har

Om hunden går in i ett handbagage och väger max 8 kilo så får man även som privatperson ta med den i kabinen. Man ska dock meddela flygbolaget så att de inte bokar fler än två hundar per flyg, eller en hund och en tokallergisk på samma flight.

Jag flög Stockholm -Luleå med min vovva när jag hämtade henne. Förutom på flyget så måste man även ha i väska (vattentät) på Arlanda Express som jag åkte. Dock gick det bra att ha i väskan hela vägen. Man fick sitta längst bak i planet utan andra bredvid sig och det var riktigt lyxigt. Jag kunde ställa väskan på sätet brevid mig utom vid start och landning. Det gick jättebra.

En del flygbolag tar en extraavgift om man har hund med, vissa inte. Lycka till!
 
Sv: Någon som har

Vi har kollat med SAS som mamma ska flyga med och de tar 600:- i avgift för hunden och det är ju billigt.

Dock får man inte ha något annat handbagage när man flyger med hund eller katt.
 
Sv: Någon som har

Billigt och billigt.... Jag betalade 0 :- på Nordic Airlink

Jag hade valpen i en pjäxbag, den hade en sidoficka på ena '"gaveln" där jag kunde ha mina grejor.
 
Sv: Någon som har

När jag senast flög med hund så var det med valp som då satt i en grön militärväska. Ingen kollade vikten och upplyste mig heller inte om viktgräns utan det gällde bara att hon skulle kunna sitta i en väska. Stoooor valp och stooooor väska (20kg). Satt längst bak ensam. Fick boka tidigt för att vara säker på att få med mig hunden i kabinen. Resan upp gick bra men hem från Åre till Stockholm hade valpen diarre :smirk: då var det tur att jag satt ensam...........och hade nära till toan.
 
Sv: Någon som har

600 spänn??? Jag flög med SAS för ca en månad sedan med en hund i väskan och då kostade det bara 150 kr extra. Och när jag flög med Nordic Airlink var det gratis :)
 
Sv: Någon som har

Ja, men det här är en flygning från Arlanda till München så det är en lite längre flygresa. Man kanske betalar efter hur lång flygtid det är?
 
Sv: Någon som har

jag hade på den tidne specialtillstånd som första svensk att återinföra servicehund utan karantän.

amerikanska ambassaden o jordbruksverket var ytterst hjälpsamma i att lotsa mig igenom en snårskog av saker man skulel göra,tom så att titertestet gick fortare än det brukar.


naturligtvis är dte så attdet här var en hund i tjänst,och det var en hel del saker man fick ta hänsyn till med tanke på ev smittorisk

vilket jag till fullo förstår o efterlevde..och planerar att gör a nu ckså,håller på att kolla vaccineringarna inför nästa resa på West Nile bla ,så jag inte för in något vi inet vil ha här(om det nu är möjligt via mygg till hund,men JAG vil i vart fall inte ha smittade djur!)
THina
 
Sv: Någon som har

Att flyga med en hund i kabinen är tillåtet om den väger max åtta kg ( kan variera mellan bolag ) och har en bur som får plats som handbagage. Ska du flyga utomlands är du själv skyldig på att ta reda på fakta om in och utförselregler och ha giltiga vaccinationer och avmaskningar klargjorda.

Att du checkar in en timme innan avgång innebär ju inte de facto att du måste placera hunden i bur en timme innan avgång.
Gaten brukar öppnas 30min innan avgång så då kan det ju vara läge att ha hunden i bur och dessutom vara på plats vid Gaten.

Pälsdjur placeras längst bak i kabinen för att allergikerna ska kunna sitta längst fram och få tillgång till den bästa luften ombord. Det finns begränsningar på hur många PET ( pet in cabin ) som får följa med varje flygning och dessutom har Kapten ( GUD ) rätt att neka djur ombord. Stressade djur kan bli nekade av incheckningspersonalen.

Man ska alltid när man bokar biljetten eller så snart som möjligt meddela att man skall ha med sig en PET.

Servicehundar har lite egna regler och där har man t.ex haft speciella regler på hur många jyckar som fått flyga i kabin från Kramfors och hundskolan.
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 479
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 014
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 703
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp